کشت پاییزه محصول در ۱۸۰ هزار هکتار از دیمزارهای استان اردبیل

اردبیل- ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: در اجرای طرح ملی جهش تولید در دیمزارها، کشت پاییزه محصول گندم، جو، دانه های روغنی و حبوبات در ۱۸۰ هزار هکتار از اراضی زراعی این استان انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا احمد شهریار روز چهارشنبه در جلسه هماهنگی کشت گندم در استان اردبیل گفت: در اجرای این طرح، تاکنون ۳۰ هزار تن کود و ۲۵ هزار لیتر بذرمال مصرف شده و علاوه بر واگذاری ۴۷ دستگاه ادوات کشت، چندین کارگاه آموزشی نیز برگزار شده است.

وی افزود: اراضی کشت شده تمامی کشاورزانی که در طرح جهش تولید در دیمزارها همکاری می‌کنند، تحت پوشش بیمه محصولات زراعی قرار دارند تا در صورت بروز شرایط نامساعد جوی از جمله سیل، تگرک و آتش سوزی بتوانند خسارت خود را از صندوق بیمه دریافت کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: برای خرید تجهیزات مورد نیاز دیمکاری در استان اردبیل ۶۸۰ میلیارد ریال تسهیلات با کارمزد چهار درصد برای خرید تعداد ۵۱۴ دستگاه ادوات کشاورزی شامل دستگاه کشت مستقیم، هد برداشت حبوبات، سمپاش و سنگ جمع کن به این استان اختصاص یافته است.

وی اجرای طرح ملی جهش تولید در دیمزارها برای دستیابی به پایداری تولید، امنیت غذایی و قطع وابستگی به واردات محصولات استراتژیک را بسیار مهم برشمرد و اظهار کرد: این طرح در سال زراعی جاری در سطح بیش از ۳۶۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل به اجرا در می آید.

شهریار دستیابی به امنیت غذایی و پایداری اقتصاد کشاورزی را دو هدف مهم این طرح عنوان و اضافه کرد: سال زراعی جاری سومین سال اجرای این طرح مهم و کلیدی است و در قالب آن پروژه‌های مختلفی در داخل طرح تعریف و اجرا می شود.

وی ادامه داد: این طرح در قالب حمایت از کشت و تولید محصول گروه‌های محصولی مختلف غلات شامل گندم و جو به عنوان گروه اول، حبوبات شامل نخود و عدس به عنوان گروه دوم، علوفه به عنوان گروه سوم، گیاهان دارویی به عنوان گروه چهارم و دانه‌های روغنی شامل کلزا و گلرنگ به عنوان گروه پنجم در حال اجراست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین گفت: تمامی شهرستان‌های این استان درگیر طرح جهش تولید در دیمزارها هستند و برای این منظور تعداد ۲۰۳ نفر از کارشناسان و متخصصین کشاورزی به کار گیری شده‌اند.

وی اظهار کرد: در سال زراعی گذشته به رغم خشکسالی حاکم بر استان، با اجرای موفق این طرح، میزان عملکرد مزارع مرکزی و جنوبی استان اردبیل ۳۰ درصد افزایش داشت و به طور میانگین، در کلیه محصولات ۱۲ درصد و در تولید گندم ۱۱ درصد افزایش خرید گندم اتفاق افتاد.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha