۱۶۳ هزار تُن چغندر تحویل کارخانه قند بیستون شد

کرمانشاه – ایرنا - سرپرست جهاد کشاورزی هرسین گفت: از ابتدای فصل برداشت چغندرقند (اواسط شهریور ماه) تاکنون ۱۶۳ هزار تن از این محصول توسط کارخانه‌ قند بیستون خریداری شده‌ و این روند ادامه دارد.

«صابر فتاحی» روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه امسال سطح زیر کشت چغندر بهاره در شهرستان هرسین یک هزار و ۱۷۵ هکتار بوده است اظهار کرد: تمام عملیات‌های زراعی کاشت، داشت و برداشت در شهرستان هرسین به صورت مکانیزه انجام می‌شود و پیش بینی می‌شود تولید چغندر از مزارع شهرستان به ۸۲ هزار تن برسد.

سرپرست جهاد کشاورزی هرسین افزود: مراکز جهاد کشاورزی نظارت بر عملیات کاشت، توزیع کود مورد نیاز چغندر کاران نظارت بر عملیات مبارزه بر علیه بیماری‌ها و علف‌های هرز و همچنین تغذیه گیاهی را بر عهده دارند.

فتاحی با بیان اینکه کشت چغندرقند در طول اسفند و فروردین‌ماه انجام می‌شود افزود: محصول از نیمه شهریور تحویل کارخانجات قند انجام می‌شود و تا اوایل دی‌ماه به طول می‌انجامد و کارخانجات قند هم معمولا ۱۰۰ روز در پاییز فعال هستند.

سرپرست جهاد کشاورزی هرسین افزود: چغندرقند یک محصول تضمینی است و همه ساله خرید آن توسط دولت تضمین می گردد. به جهت سازگاری چغندرقند نسبت به شرایط مختلف محیطی کشاورزان منطقه تمایل زیادی به کشت آن دارند.

۱۶۳ هزار تُن چغندر تحویل کارخانه قند بیستون شد

به گزارش ایرنا، طبق گفته مسولان وزارت جهاد کشاورزی، به چغندرکاران به ازای افزایش هر واحد عیار چغندرقند به بالاتر از ۱۶ درصد، امسال ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار ریال به ازای هر تن پرداخت خواهد شد که نسبت به سال گذشته که بهای پرداختی به قیمت یک میلیون ۳۰۰ هزار ریال بود، ۳۵ درصد افزایش دارد.

استان کرمانشاه هم اکنون در تولید چغندر قند در کشور رتبه چهارم را در اختیار دارد؛ به دلیل تولید شکر از محصول چغندر قند و نیشکر و به دلیل جلوگیری از واردات شکر و همچنین به دلیل اینکه این محصول جزو محصولات استراتژیک محسوب می شود محصولی به عنوان کشت جایگزینی برای آن هنوز معرفی نشده است.

کشت چغندر قند در اولین زمان ممکن پس از پایان یخبندانهای زمستانه (در اواخر اسفند و اوایل فروردین) امکان پذیر است. تاخیر در تاریخ کاشت، به خصوص در مناطق با دوره رشد کوتاه، منجر به کاهش عملکرد می شود.

هنگامی که متوسط درجه حرارت روزانه به چهار تا پنج درجه سانتی‌گراد رسید، می‌توان بذر چغندرقند را کشت کرد.

شهرستان هرسین با جمعیتی بالغ بر ۸۰ هزار نفر در ۴۴ کیلومتری جنوب شرق کرمانشاه قرار دارد و بیستون از جمله شهرهای این شهرستان است .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha