مکالمه تلفنی وزیر کشور با وزیر اقتصاد در شهرکرد پیرامون چه بود؟

شهرکرد-ایرنا- وزیر کشور پنجشنبه شب در جریان نشست با فعالان اقتصادی در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی چهارمحال و بختیاری، به صورت مکالمه تلفنی با وزیر امور اقتصادی و دارایی پیگیر درخواست بازرگانان این استان پیرامون تعیین قیمت گمرکی بادام شد.

به گزارش ایرنا، احمد وحیدی پنجشنبه شب در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی چهارمحال و بختیاری در اتاق بازرگانی شهرکرد هنگامی که یکی از صادرکنندگان پیرامون تعیین قیمت صادراتی بادام از وزیر کشور درخواست پیگیری داد، بلافاصله در این جلسه، با احسان خاندورزی وزیر امور اقتصادی و دارایی تماس گرفت و مشکلات بازرگانان این استان را به وزیر منعکس کرد.

وزیر کشور در این تماس تلفنی گفت:بازرگانان این استان مدعی هستند یک اشکالی دوستان در صادرات بادام از طریق گمرک دارند که اعلام می کنند قیمت صادرات هر کیلوگرم بادام به صورت جهانی ۶ دلار است اما از طریق گمرک کشور ۱۸ دلار تعیین شده است.

وحیدی یادآور شد: دکتر خاندوزی قول داد که نماینده صادرکنندگان و بازرگانان مستندات خود را ارائه دهند تا این مساله پیگیری کنند.

وی تصریح کرد: همه بخش دولت برای فعال شدن بخش خصوصی پای کار هستند و این پیگیری‌های رفع دغدغه بخش خصوصی تداوم دارد.

به گزارش ایرنا، اکنون ۶۵ درصد از محصول بادام تولیدی استان را رقم مامایی صادراتی تشکیل می‌دهد و چهارمحال و بختیاری رتبه نخست تولید بادام کشور را دارد و امسال به طور میانگین حدود ۲ تن در هکتار تولید شده است.

اکنون محققان این استان موفق شده‌اند تا ۶۵ نوع گونه بادام را اصلاح و بهره‌وری آن را ارتقا دهند به‌طوری‌که ارقام جدید از نظر کیفیت، رقیب محصولات تولیدی در جهان است و از آنجا که ایران جزو معدود کشورهایی است که مشتری و متقاضی خاص خود را در محصول بادام دارد می‌توان از این ظرفیت برای رونق بیش از پیش بازار خارجی این محصول گام برداشت.

وزیر کشور خودروسازی باید صادرات‌محور باشد

وزیر کشور در ادامه در پاسخ به درخواست یکی از فعالان اقتصادی چهارمحال و بختیاری که درخواست داشت صنایع بزرگ مانند پتروشیمی ارز خود را وارد بازار کنند و این مصوبه را اجرایی کنند، یادآور شد: استاندار چهارمحال و بختیاری اعلام کرد که کار ۲ ساله در این استان ۶ ماهه انجام شد و اگر همه صنعتگران و فعالان اقتصادی احساس کنند که کارها به سرعت در حال انجام است، دستاوردها بزرگی برای بخش خصوصی و کشور خواهد داشت.

وحیدی با طرح این سوال که صنعت خودروسازی باید صادرمحور باشد و ارز خود را تامین کند، یادآور شد: ارز مورد نیاز صنعت خودرو را دولت‌ها تامین می‌کنند در حالی که صنعت خودرو خودش باید تامین کننده ارز مورد نیازش باشد و وقتی به دنبال صادرات باشد، کیفیت محصول نیز افزایش خواهد یافت و بزرگترین فشارهای روحی و روانی بر صنعت خودرو می‌آید.

وزیر کشور پس از این نشست با حضور در کارخانه فرآوری محصول بادام در قطب صنعتی شهرکرد از روند فعالیت آن دیدن کرد.

وحیدی رنجیزه ارزش افزوده را مهم ارزیابی کرد و گفت: صنعت باید از محل تولید خود بتواند ارز مورد نیاز را تامین کند و نباید متکی به نفت باشد و با تشکیل زنجیره ارزش نفع آن به گروه بیشتری از مردم می‌رسد که تشکیل زنجیره ارزش راهبردی در موضوعات مختلف باعث می‌شود با قشر بیشتری از مردم ارتباط ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، تعدادی از فعالان اصناف و صنعتی در پایان این نشست دغدغه های خود را با وزیر کشور از جمله تسریع در بهره‌برداری از فناوران ۲ مطرح کردند و وزیر نیز دستور پیگیری این درخواست های اصناف و تشکل‌های تولیدی را صادر کرد.

وزیر کشور روز پنجشنبه در سفر یکروزه به چهارمحال و بختیاری از طرحهای پیشران و مهم این استان از جمله طرح‌های آبرسانی دیدن کرد و نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی نیز حضور یافت و از سد غدیر باباحیدر در شهرستان فارسان دیدن کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha