استاندار کرمان: اشتغال کنونی استان طی هشت سال گذشته در بهترین وضعیت خود قرار دارد

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان با اشاره به اینکه تنوع شاخص های اشتغال استان بسیار خوب است و پایداری و بهبود فضای کسب و کار را نشان می دهد گفت: اشتغال اکنون در کرمان طی هشت سال گذشته در بهترین وضعیت خود قرار دارد.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی فداکار روز شنبه در پنجمین نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان کرمان افزود: سخت ترین جوابی که باید به مردم بدهیم در حوزه اشتغال است و بیشترین درخواست های افراد در این حوزه است لذا تلاش می کنیم که کارها را در این بخش به سامان برسانیم.

وی با اشاره به آمار بالای بیکاری بانوان استان کرمان تصریح کرد: بخشی از این آمار طبیعی است چون کرمان استانی معدنی است و نیروی کار و امکان اشتغالی بیشتری برای آقایان وجود دارد و باید در حوزه اشتغال بانوان به سمت حوزه های خلاق مانند گردشگری و فعالیت های غیرمعدنی برویم.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: همه دستگاه و نهادهای ذیربط تلاش کردند تا فضای کسب و کار استان، بهبود پیدا کند، زیرا برخی دستگاه ها کم کاری می کردند که پای کار آمدند و برای بهبود این فضا قانع شدند.

وی اظهار داشت: رتبه فضای کسب و کار استان در تابستان سال قبل ۳۱ بود که در مدت مشابه امسال به ۱۲ رسیده است.

فداکار تاکید کرد: شاخص های اثرگذاری در فضای کسب و کار هنوز بهبود پیدا نکرده است که باید پیگیری شود تا دستگاه ها به وظایف خود عمل کنند و اگر کاری انجام نشد، اسامی نهادها را به عنوان ترک فعل اعلام می کنیم.

وی با بیان اینکه ظرفیت خوبی برای اشتغالزایی در استان کرمان ایجاد شده است افزود: بخش بزرگی از بهبود رتبه کسب و کار در استان مربوط به فضای ذهنی مثبت سرمایه گذار است.

وی ادامه داد: شاخص امنیت سرمایه گذاری خیلی بهتر شده که پیام خوبی برای سرمایه گذاران است و در بسیاری از شاخص ها از استان های همجوار بهتر هستیم.

استاندار کرمان بیان کرد: ۸۴ درصد از مصوبات کارگروه رفع موانع تولید تاکنون یا انجام شده و یا در دست انجام است و تنها حدود ۱۶ درصد مصوبات رفع موانع تولید انجام نشده است.

وی گفت: بهبود فضای کسب و کار استان کرمان کاملاً مشهود است و همه سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادها در این زمینه کار کرده‌اند در بحث آمار اشتغال ناقص جزو سه استان برتر کشور هستیم و اشتغال پایدار بیشتر داریم.

فداکار تصریح کرد: در استان کرمان بیکاری فارغ تحصیلان بیشتر است که بعضی از این افراد در شرکت ها بدیهیات فنی را نمی دانند که با کار آموزشی در حال تقویت کردن آنها هستیم.

وی ادامه داد: سهم اشتغال استان کرمان بسیار خوب پیش می رود و امیدواریم روند افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری و حفظ اشتغال همچنان ادامه داشته باشد و به حد معقولی برسد.

استاندار کرمان اظهار داشت: بخشی از موانع بر سر راه اشتغال را می توان در کارگروه رفع موانع تولید و با همکاری دستگاه های بیمه، بانک ها و غیره حل کرد.

بالا بودن نرخ بیکاری زنان کرمانی

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: نرخ بیکاری استان در تابستان امسال ۷.۴ است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۴ درصد کاهش دارد و همچنین طی این مدت ۰.۵ درصد نرخ مشارکت در اشتغال افزایش پیدا کرده که بیانگر اشتغال پایدار در این استان است.

محمدرضا وحیدی افزود: نرخ رشد بیکاری زنان در استان کرمان از متوسط کشور بالاتر است به طوری که نرخ بیکاری بانوان در استان ۲۶.۶ درصد و کشور ۱۵.۸ است.

وی افزود: اما نرخ بیکاری مردان استان کرمان ۵.۵ و در کشور ۷.۷ است که نسبت به آمار کشور خیلی پایین تر است، بنابراین باید توجه ویژه‌ای به اشتغال زنان در استان کرمان داشته باشیم.

وی افزود: در تابستان امسال نرخ بیکاری زنان ۲۴.۹ درصد و در مردان ۴.۴ درصد بوده و تقریبا نرخ بیکاری در آقایان به نرخ طبیعی رسیده است و اگر بخواهیم نرخ متوسط بیکاری بانوان را کاهش بدهیم، دستگاه های باید در تسهیلات تبصره ۱۸ به این مورد توجه کنند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمان تصریح کرد: نرخ مشارکت اشتغال در استان و در میان بانوان ۱۱.۶ و در مردان ۶۸ درصد است که بانوان باز هم مشارکت کمتری در بازار اشتغال دارند.

وی گفت: اما نرخ بیکاری در جمعیت شهری استان کرمان نزدیک به نرخ متوسط کشور قرار دارد و در روستاها نرخ بیکاری کمتر از متوسط کشور و بیانگر بهبود نرخ بیکاری در مناطق شهری و روستایی استان کرمان است.

وی ادامه داد: استان کرمان نسبت به هشت سال گذشته با برنامه ریزی های انجام شده، جایگاه ششم کشور را به لحاظ کاهش نرخ بیکاری دارد که بیانگر بهبود اشتغال در بازار کار است.

وحیدی بیان کرد: رتبه استان کرمان در بحث اشتغال ناقص و کسانی که کمتر از ۴۴ ساعت کار می‌کنند و خواهان کار هستند، در کشور سوم است که نشان دهنده اشتغال مطلوب و پایدار در استان است.

وی با اشاره به پایش فضای محیط کسب و کار افزود: فضای کسب و کار استان کرمان روند رو به بهبودی دارد و طی آخرین اطلاعات و آمارهای کرمان رتبه دوازدهم کشور در فضای کسب و کار را کسب کرده و این فضا مطلوب شده و شرایط برای سرمایه گذاری فراهم شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: بسیاری از شاخص ها و مولفه‌های وضعیت فضای کسب و کار کرمان بهبود پیدا کرده و برای بهتر شده این رتبه باید در فرآیندهای ارائه خدمت در دستگاه های اداری و اخذ مجوزها بیشتر باید کار کنیم.

وی خاطر نشان کرد: دسترسی به حامل‌های انرژی و ابهام، شفاف نبودن آمار و اطلاعات و رویه های سخت گیرانه اداره کار و بیمه های تامین اجتماعی از علت های کاهش رتبه فضای کسب و کار در استان کرمان است.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس مولفه ها و داده های آماری استان کرمان رتبه چهارم در امنیت سرمایه‌گذاری دارد که شاخص بسیار مهمی برای سرمایه گذاران است.

در بحث اشتعال در حوزه گردشگری برنامه ریزی ویژه ای با پیشران های توسعه در استان کرمان در دست اقدام است و همچنین بررسی حساب های شرکت های بزرگ در بانک های استان را در دستور کار داریم.

معاون امور اقتصادی استانداری کرمان گفت: بهبود کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال نتیجه پییگری های مدیریت اجرایی استان و دستگاه های دولتی است و در این جهت چهار کمیته تخصصی برای رفع موانع تولید تشکیل دادیم که موضوعات قبل از اینکه وارد کارگروه رفع موانع در این کمیته ها بررسی می شود.

امیر حسین زاده افزود: دستگاه ها برای افزایش اشتغال پای کار آمدند و در کمیته مهارت ظرفیت های مهارتی اشتغال استان را احصا کردیم و کارگروه های اشتغال در شهرستان های را هم تشکیل دادیم.

واگذاری زمین چالش بزرگ سرمایه گذاری در کرمان

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به سه چالش مالیات، تامین مالی بانکی و بیمه برای فعالان اقتصادی گفت: با پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برای کمک به این فعالان و حل چالش های آنان تصویب شد تا دادرسی مالیاتی و بیمه ای را از سازمان مالیاتی و بیمه اجتماعی جدا کردیم و تمام فرآیند ها در سازمان مستقلی انجام می شود.

محمدرضا پور ابراهیمی افزود: با شرکت های بزرگ توافق کردیم بخش بزرگی از منابع مالی برای ایجاد اشتغال در استان هزینه شود که باید نتایج آن مشخص شود.

وی تصریح کرد: طرح های بزرگ اقتصادی در استان کرمان مدت معطلی زیاد است و واگذاری زمین برای طرح های بزرگ چالش بزرگ سرمایه گذاری در استان شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صرف آب برای صنایع در مجلس در حال بررسی است که قانون برنامه هفتم توسعه نیز به آن تاکید دارد و صنایع آب‌بر باید از آب‌های نامتعارف استفاده کنند که در این قانون بخش صنایع غذایی و بهداشتی جدا شده است.

تحقق ۷۶ درصد اشتغال استان کرمان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: بر اساس سامانه رصد اشتغال تا به امروز ۳۳ هزار و ۸۵۶ نفر شغل در این سامانه ثبت شده که بیش از ۷۶ درصد تعهد اشتغال امسال انجام شده است که پیش بینی می کنیم تا دی ماه ۱۰۰ درصد تعهد ایجاد اشتغال محقق شود.

مجتبی مصباح افزود: بر اساس سامانه رصد اشتغال ۸۶ درصد افرادی که مشغول به کار شده اند با تحصیلات دیپلم و پایین تر بوده اند در حالی که جمعیت زیادی از فارغ تحصیلان را داریم.

وی تاکید کرد: در بحث بیکاری خانم ها اگر دفاتر مرکزی شرکت های بزرگ از تهران به کرمان انتقال یابد بخش بزرگی از مشکل اشتغال خانم ها حل می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha