۲۷ آبان ۱۴۰۲، ۷:۵۴
کد خبر: 85288177
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قهر فرهنگی در سایه غربت کتاب

خمین - ایرنا - غربت کتاب و کتابخوانی و سیر نزولی مطالعه از جمله نگرانی‌های جامعه ایرانی است و از«قهر فرهنگی» برای توصیف این وضعیت استفاده می‌شود.

به گزارش ایرنا، کتاب دریچه‌ای به سوی روشنایی و وسیله‌ی ارتباط و انتقال فرهنگ میان نسل‌ها و انسان‌ها است چراکه براساس تجربه رونق کتاب و کتابخوانی، موجب رونق بازار فرهنگ می‌شود و جامعه‌ای که فرهنگ مطالعه در آن رشد داشته باشد، بدون شک به پیشرفت و ترقی، که خواسته‌ی همه‌ی جوامع است دست خواهد یافت.

به قول شکسپیر «کتاب بزرگ‌ترین اختراع بشر است»، بدون شک اختراعی بالاتر از کتاب هنوز به‌وجود نیامده است

برخلاف اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی، سال‌هاست کارشناسان و صاحب نظران درباره سرانه مطالعه ناامیدکننده مردم هشدار می دهند.نتایج تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد که سرانه مطالعه در کشور فقط ۱۲ دقیقه است که شامل کتاب، روزنامه، ادعیه و دیگر موارد می‌شود. کاهش مطالعه در جامعه، پدیده‌ای چند وجهی است و اولویت نداشتن تلاش برای ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه، افزایش قیمت کاغذ و گرانی کتاب، و سایه افکندن دغدغه‌های اقتصادی و اجتماعی بر ذوق فرهنگی شهروندان از جمله چالش‌های حوزه کتاب و کتابخوانی است.

الزام وجود کتاب در سبد فرهنگی خانواده‌ها امری ضروری است و این درحالی است که ماهواره‌ها و رسانه‌های مدرن به خصوص فضای مجازی جایگزین کتاب و کتابخوانی شده است.

برخی کارشناسان استفاده نادرست از فضای مجازی را یکی از موانع کتابخوانی در کشور بیان می‌کنند.

شهرستان خمین دارای ۱۰۵ هزار نفر جمعیت است و ۶ باب کتابخانه در شهرهای خمین، قورچی باشی و روستاهای شهابیه، دهنو و رباط مراد به علاقمندان کتاب خدمات ارائه می‌دهند.

به گفته رییس اداره کتابخانه‌های عمومی خمین، چهار هزار و ۵۰۰ نفر عضو فعال کتابخانه های این شهرستان هستند و از سالن مطالعه، منابع کتابخانه، نشریات و مجلات این مکان‌های علمی و فرهنگی استفاده می‌کنند.

«اشرف شمسی» با اشاره به اینکه اعضای کتابخانه‌های شهرستان تقریبا ثابت هستند، ادامه داد: ۱۰۳ هزار و ۵۱ نسخه کتاب دیداری، شنیداری و کمک درسی در ۶ باب کتابخانه عمومی شهرستان خمین وجود دارد.

وی اظهار کرد: اجرای برنامه های فرهنگی ، هنری و آموزشی در کتابخانه از جمله راهکارهای افزایش فرهنگ مطالعه است و در این راستا از ابتدی امسال تاکنون ۶۰۰ برنامه مختلف در کتابخانه های خمین برگزار شده است.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی خمین یادآور شد: ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه امسال با شعار «آینده خواندنی است» به عنوان هفته کتاب نامگذاری شده است .

امام جمعه خمین با تاکید بر مهندسی فرهنگی عنوان کرد: فرهنگ برای دوام بشر نیاز به مهندسی دارد و کتاب، زمینه‌ساز آگاهی، رشد و تمدن است.حجت الاسلام «قاسم میرصادقی» ادامه داد: مطالعه و رشد فکری، غذای روح جامعه است چراکه انسان پس از تکامل جسم با تکامل فکر زنده است.

وی تصریح کرد: ماندگاری و اثربخشی مطالعه در فضای مجازی مانند مطالعه کتاب چاپی نیست.

فرماندار خمین نیز با بیان اینکه مطالب ارایه شده در فضای مجازی سبب دانایی افراد نمی‌شود، گفت: ذائقه فرهنگی مردم تغییر کرده است و به دنبال مطالب بسته‌بندی شده هستند.

«حمید کمانکش» ادامه داد: باید محتواهای هدفمند در قالب آثار هنری و جدید ارائه شود و حمایت دستگاه‌های اجرایی از اقدامات فرهنگی در شهرستان خمین ضروری است.

وی تصریح کرد: حداقل باید یک سازمان مردم نهاد در حوزه کتاب و کتابخوانی در شهرستان تشکیل شود.

فرماندار خمین یادآور شد: ترویج کتاب و کتاب خوانی در دستور کار شورای فرهنگ عمومی این شهرستان است و دستگاه‌های عضو این شورا موظف به ارائه طرح برای افازیش مطالعه در مجموعه خود هستند.

به گفته رییس دادگستری خمین،غرور کاذب علمی مهمترین مانع مطالعه و آفت جدی در جامعه است.

«محمد شاکرمی» افزود: بسیاری از پرونده‌های اختلاف زناشویی به دلیل عدم تخصص در علم زندگی است و عامل این مهم بی توجهی به مطالعه است.

وی ادامه داد: عدم احساس نیاز به مطالعه کتاب و ترویج ابزارهای علم آموزی در فضای مجازی، رغبت مردم برای مطالعه را کاهش داده است، چراکه داده‌های این فضا صحت‌سنجی نشده است.

رییس دادگستری خمین بیان کرد: راه‌اندازی مطالعات آزاد در مدارس و دانشگاه‌ها، تشویق به مطالعه در ادارات، نهادینه‌سازی فرهنگ کتابخانه در خانواده راهکارهای ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

شاکرمی گفت: پرورش و تربیت خواندن از روزهای اول زندگی و کودکی در محیط خانه و خانواده شروع می‌شود و تا آخرین مراحل و عالی ترین تحصیلات دانشگاهی ادامه می یابد.

وی تاکید کرد: عادت به کتابخوانی لازم و کافی نیست و باید نسبت به تحکیم و تداوم آن تلاش کرد.

در تقویم رسمی کشور، ۲۴ آبان ماه روز کتاب و کتاب‌خوانی است و از این روز تا ۳۰ آبان در سراسر کشور هفته کتاب برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha