۲۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۵۲
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85288306
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زنبورداری و گیاهان دارویی شغل های جدید و متنوع برای عشایر همدان

همدان- ایرنا- مدیر امور عشایر استان همدان گفت: برای تنوع بخشی به درآمد عشایر استان در راستای ایجاد شغل های غیر از دامداری، تسهیلات بانکی و دوره های آموزشی برای اخذ مجوز و راه اندازی مشاغل متنوع از جمله زنبورداری و کشت گیاهان دارویی فراهم شده است.

جعفر کاویانی دلشاد روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای زنان عشایر نیز کلاس های صنایع دستی برگزار شده است ، افزود: از ابتدای سال تاکنون هزار و ۸۰۰ نفر روز دوره آموزشی در رسته های شغل های اعلام شده ، برای عشایر برگزار شده است.

وی ادامه داد: با رایزنی های انجام گرفته، از محل وام های تبصره ۱۸و ماده ۵۲ در ۶ ماه اول سال ۱۶۰ میلیارد ریال تسهیلات مناسب پرداخت شده است.

مدیر امور عشایر استان همدان یادآور شد: در حال حاضر نیز اعتبار ۵۱ میلیارد ریالی تسهیلات بانکی با شرایط مناسب برای عشایر در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: در راستای کشت گیاهان دارویی شامل موسیر، گشنیز و بابونه در مراتع استان، مکاتبات لازم با مرکز تحقیقات کشاورزی در عرصه گیاهان دارویی انجام شده است و پیگیر راه اندازی صنایع خرد، فرآوری و بسته بندی گیاهان دارویی در استان هستیم.

کاویانی دلشاد از عشایری که در کشت گیاهان دارویی علاقه مند هستند، خواست به اداره امور عشایری مراجعه و با شرکت در دوره های آموزشی از تسهیلات بانکی استفاده کنند.

وی ادامه داد: در زمینه صنایع دستی و گردشگری نیز فرصت بسیار مناسب برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی و نیز انتقال فرهنگ بومی سنتی طوایف عشایر استان فراهم است که در این این زمینه در طی ماههای اول سال تعدادی سیاه چادر و غرفه صنایع دستی در نمایشگاهای استان و سایر استان ها مانند تهران ایجاد و برگزار شده است.

مدیر امور عشایری استان همدان با بیان اینکه تعداد ۱۹۰ نفر روز دوره آموزشی صنایع دستی برگزار شده است ، افزود: در کمیته فنی گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی پیشنهاد شد که عشایر برای کشت سایت الگویی و سایت نوآوران گیاهان دارویی ورود کرده و ضمن بررسی کشت نسبت به ترویج کشت های مورد تایید مانند کشت بابونه، کنگر، گشنیز، سیاه دانه و موسیر اقدام کنند.

وی یادآور شد: همچنین امسال حدود ۳۰۰ هکتار گیاهان دارویی در مراتع و اراضی دیم عشایر کشت شده و با رایزنی با بخش خصوصی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی مقرر شد خرید ضمانتی نیز انجام شود.

براساس آخرین آمارهای منتشر شده، جمعیت عشایری استان همدان ۱۳ هزار و ۸۸۰ نفر است که در قالب حدود سه هزار و ۹۰۰ خانوار در ۱۲ کانون عشایری سکونت دارند.

۱.۲ درصد از جمعیت عشایری کشور در استان همدان حضور دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha