۱۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۴
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85250234
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح آبرسانی کانون اسکان عشایر قرق بهار بهره برداری شد

همدان- ایرنا- مرحله نخست پروژه آبرسانی کانون اسکان عشایر قرق بهار به مناسبت گرامی‌داشت روز ملی روستا و عشایر روز شنبه با حضور استاندار همدان بهره برداری شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرماندار شهرستان بهار در این آیین با بیان اینکه برای این طرح یک حلقه چاه به عمق ۱۲۰ متر حفر شده است افزود: میزان آبدهی این طرح ۱۵ لیتر بر ثانیه است.

مجتبی فیض الهی اظهار کرد: همچنین برای رفع مشکل آبرسانی، مخزن ذخیره آب هوایی به گنجایش ۱۰۰ متر مکعب تعبیه شده است.

وی ادامه داد: این طرح با ۶۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی، طرح آبرسانی عشایری و توسعه شبکه های آن، تنش آبی و اعتبارات سفر رییس جمهور اجرا شده است.

به گفته وی اعتبار مورد نیاز اجرای فاز ۲ شامل شبکه توزیع و انشعابات ۵۰ میلیارد ریال است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: کمتر از یک درصد از جمعیت استان همدان را عشایر تشکیل می‌دهند ولی ۲۰ درصد از گوشت قرمز استان، توسط عشایر سختکوش تامین می‌شود.

رضا بهراملو اضافه کرد: حدود ۱۰ درصد دام‌های استان معادل ۵۰۰ هزار راس دام در دست عشایر است ولی ۲۰ درصد تولیدات گوشت قرمز را بر عهده دارند که نشان دهنده بهره‌وری بالا است.

وی تصریح کرد: با توجه به چرای دام‌های عشایر از مراتع، عشایر درخواست تامین نهاده از سوی جهاد کشاورزی را ندارند و این موضوع به رشد تولید و ارتقای بهره‌وری کمک می کند.

وی به نقش عشایر در تامین گیاهان دارویی و گیاهان علوفه‌ای کم آب بر اشاره کرد و گفت: عشایر استان همدان با رعایت الگوی کشت و با کشت ۵۵ هکتار گیاهان دارویی، ۱۵ درصد از کشت گیاهان دارویی استان را به خود اختصاص داده اند.

براساس آخرین آمارهای منتشر شده، جمعیت عشایری استان همدان ۱۳ هزار و ۸۸۰ نفر است که در قالب حدود سه هزار و ۹۰۰ خانوار در ۱۲ کانون عشایری سکونت دارند.

۱.۲ درصد از جمعیت عشایری کشور در استان همدان حضور دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha