خط دوم انتقال گاز منجر به رونق صنایع تبدیلی در شمال استان اردبیل می‌شود

اردبیل - ایرنا - مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: اجرای خط دوم انتقال گاز ضمن تامین گاز مورد نیاز ۱۶۰۰ هکتار گلخانه‌های شمال استان، در توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی این منطقه موثر خواهد بود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شرکت کشت و صنعت مغان ، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان هدف از اجرای طرح خط دوم انتقال گاز استان اردبیل را جلوگیری از افت فشار گاز در مجتمع بزرگ ۱۶۰۰ هکتاری گلخانه‌ای کشور در منطقه مغان و نیز تامین گاز واحدهای صنعتی و تولیدی مجتمع کشت و صنعت مغان ذکر کرد.

صمد بهزاد با تاکید بر اهمیت تامین زیرساخت و نیز گازرسانی به بزرگترین پروژه گلخانه‌ای کشور در شهرستان پارس‌آباد اظهار کرد: اجرای خط دوم گاز علاوه بر جلوگیری از افت فشار گاز در فصل سرما، در آبادانی و رونق اقتصادی، کشاورزی و همچنین در افزایش احداث صنایع های تبدیلی و تکمیلی منطقه بسیار موثر خواهد بود.

وی با اشاره به نقش موثر شهرک گلخانه‌ای ۱۶۰۰ هکتاری مغان در تولید محصولات کشاورزی در کشور گفت: این مجتمع با تولید محصولات کشاورزی متنوع صادرات محور، مصداق اقتصاد مقاومتی درون‌گرا بوده و نقش مهمی در صادرات کشور نیز دارد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزود: شهرک گلخانه‌ای پارس‌آباد مغان زمینه سرمایه‌گذاری و تولید را برای سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی فراهم کرده و مدیریت شرکت کشت و صنعت مغان نیز جهت تسریع در عملیات انتقال خط دوم گاز برنامه‌ریزی و اقدام لازم را انجام داده است.

وی با تاکید بر اجرای تعهدات عملی نشده شرکت گاز استان اردبیل در قبال مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان و نیز شهرک گلخانه‌ای مغان اظهار کرد: طبق توافقات انجام گرفته بین شرکت کشت و صنعت مغان و شرکت گاز استان واحد تولید مصالح در امور فنی مهندسی و یکی از واحدهای پشتیبانی شرکت که در مسیر انتقال گاز به روستاهای اطراف شرکت واقع شده‌اند باید به شبکه گاز وصل می‌شد که این امر تاکنون محقق نشده و موجب بروز مشکلاتی در این واحدها شده است.

پروژه گازرسانی به شهرک گلخانه‌ای پارس‌آباد ۱۹۲ کیلومتر است

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل نیز در این آیین ، مجموع پروژه گازرسانی به شهرک گلخانه‌ای پارس‌آباد را ۱۹۲ کیلومتر و در چهار مرحله اعلام کرد و گفت: مرحله اول این پروژه به طول ۷۸ کیلومتر با اعتباری بالغ بر هفت هزار میلیارد ریال جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری بوده و در دست اجراست.

میرسعید سیدمتین بیان کرد: این خط انتقال گاز هم‌اکنون از سه‌راهی نیروگاه اردبیل به سمت مغان در دست اجرا قرار دارد و پیشرفت فیزیکی آن به ۶۰ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اجرای فاز دوم این طرح گازرسانی به طول ۲۶ کیلومتر با لوله ۱۶ اینچ افزود: این مسیر نیز با همکاری شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان و شهرک گلخانه‌ای کشور با تامین تجهیزات در حال اجراست که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، همزمان با فاز اول به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل بیان کرد: همزمان با بهره‌برداری از این ۲ مرحله از اجرای پروژه ، گازرسانی به واحدهای فاقد گاز شرکت کشت و صنعت مغان نیز اجرا خواهد شد.

وی از پیگیری برای اجرای مراحل سه و چهار طرح گازرسانی به بزرگترین مجتمع و شهرک گلخانه‌ای کشور در منطقه مغان و نیز گازرسانی به واحدهای تولیدی و صنعتی شرکت کشت و صنعت و دامپروری خبر داد و گفت: با تکمیل زنجیره فازهای این پروژه، تمامی واحدهای شهرک گلخانه‌‎ای پارس‌آباد از نعمت گاز بهره‌مند خواهد شد.

سیدمتین اضافه کرد: با تکمیل این طرح، مجموع مصرف گاز این مجتمع تولیدی معادل ۶۰ درصد مصرف گاز استان خواهد بود.

به گزارش ایرنا، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده و پس از کشمکش‌های زیاد واگذاری آن ابطال شد، طی ۲ سال اخیر با اقدامات انجام شده مدیریت جدید، در مسیر احیا، حفظ اشتغال و سودآوری قرار گرفته است.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

بنا به اعلام مدیران فعلی، امکان افزایش تولیدات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به یک میلیون تن وجود دارد به طوری که میزان تولیدات این شرکت در سال گذشته ۶۰۰ هزار تن بود و تا سه سال آینده هم به ظرفیت تولید یک میلیون تن محصول خواهد رسید.

در کنار این مجتمع تولیدی، بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور به مساحت یک هزار و ۶۰۰ هکتار در دست احداث است که حدود ۳۰ درصد واحدهای آن به مرحله تولید رسیده و محصولات تولیدی آن در حال صادرات به کشورهای دیگر و تامین بخشی از نیاز کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha