سیل و زلزله بیشترین خسارت حوادث طبیعی را به کشور تحمیل کرده است

بجنورد-ایرنا- رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: سیل و زلزله بیشترین خسارت‌ها را از میان ۴۴ حادثه مخاطره‌آمیز به بخش‌های مختلف کشور تحمیل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمدحسن نامی روز یکشنبه در نشست شورای مدیریت بحران خراسان شمالی اظهار کرد: باید با تمهیدات لازم و اقدامات پیشگیرانه از خسارت های حوادث طبیعی جلوگیری کرد.

وی افزود: مقام سازی سازه ها یکی از اقدامات لازم برای صیانت از سرمایه های ملی است و باید تلاش کنیم تا ساختمان ها در برابر حوادث طبیعی مقاوم شود.

۶۸ درصد پهنه کشور روی گسل زلزله

رییس سازمان مدیریت بحران در بخش دیگر سخنان خود گفت: ۶۸ درصد از پهنه کشور برحریم و یا روی گسل قرار دارد که این امر ایجاب می‌کند تا مقاوم‌سازی ساختمان‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: چهار هزار و ۶۲۰ کیلومتر از ۱۴۴ هزار و ۶۲۰ کیلومتر رودخانه کشور، از مناطق مسکونی می گذرد که مداخلات انسان در طبیعت سبب شده تا سیلاب سبب مخاطره شود.

نامی اظهار کرد: برای مهار سیل و کاهش خسارت های ناشی از آن، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری، ایجاد سد، ایجاد سدهای زیر زمینی و لایروبی رودخانه ها مورد توجه باشد.

استاندار خراسان شمالی هم در این نشست گفت: وقوع سیل در سال جاری، خسارت های زیادی به شهرستان های استان تحمیل کرد و در سیل اخیر هم شاهد خسارت به جاده بجنورد-جنگل گلستان در محدوده چمن بید-جنگل گلستان بودیم.

محمدرضا حسین نژاد اظهار کرد: سد گلمندره در شهرستان گرمه، نقش بسیار مهم و تاثیرگذار در مهار سیل اخیر داشت، اگر سیل اخیر به وسیله سد مهار نشده بود، چهار میلیون متر مکعب آب به حجم سیل افزوده می شد که زمینه ساز فاجعه می شد و خسارت بیشتر از سیل اوایل دهه ۸۰ تحمیل می شد.

وی با تاکید بر لزوم سرعت دادن به مرمت و تعمیر این جاده بزرگراهی گفت: باتوجه به اهمیت این جاده و گذر بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تردد در سال از این مسیر انتظار می رود از محل اعتبارات ملی برای رفع مشکل مساعدت شود.

براساس این گزارش، نشست شورای مدیریت بحران خراسان شمالی در ساختمان راهداری در دوراهی دشت با موضوع بررسی سیل بردگی جاده بجنورد به گلستان برگزار شد.

این محور بزرگراهی از شامگاه سه شنبه هفته گذشته به علت طغیان آب رودخانه و جاری شدن سیلاب تا اطلاع ثانوی مسدود است، راهداری استان در همان ساعات اولیه وقوع سیل اعلام کرد که تکمیل و بازسازی این محور یک ماه زمان می برد و زمانبر بودن این طرح در فضای مجازی و رسانه ای استان واکنش هایی را به همراه داشت.

برای مردم قابل قبول نبود که بازسازی ۵۵۰ متر تخریبی این محور بزرگراهی یک ماه زمان می برد چرا که این محور، عرصه تردد روزانه هزاران زائر امام رضا(ع) است و بسته شدن این مسیر، ارتباط خراسان را با شمال کشور قطع می کند.

مسیر جایگزین برای سفر به استان های شمالی کشور در محور گرمه- شاهرود و آزادشهر معرفی شد اما سفر در مسیر پر پیچ و خم آزادشهر، هم زمان بر است و هم ناامن است.

اکنون اداره کل راه راهداری و حمل و نقل جاده ای استان عملیات راهداری در بخش خسارت دیده محور چمن بید - جنگل گلستان را آغاز و اعلام کرده است که مدیریت بحران استانداری و سایر دستگاه‌ های اجرایی برای کمک به تسریع در این زمینه پای کار هستند و همچنین مقرر است شرکت ساخت نیز برای مرمت این محور، مجوز مورد نیاز را از حفاظت محیط زیست دریافت کند.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha