ترویج مطالعه دانشجویی نیازمند سیاست های متعدد فرهنگی و بودجه مناسب است

تهران- ایرنا- معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه در حوزه مطالعه با آسیب‌هایی روبرو هستیم و نیاز به مطالعه در جامعه کاهش یافته است، گفت: ترویج مطالعه در دانشگاه ها در گروی اجرای سیاست های متعدد فرهنگی و بودجه مناسب است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، علیرضا کلانتر مهرجردی امروز دوشنبه در نشست خبری سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، کتاب و کتابخوانی را عامل اصلی سعادت انسان و فاصله گرفتن از شقاوت دانست و افزود: قرآن کریم نیز به عنوان سخنان خالق و مخلوق و اعجاز نبی اکرم (ص) راه سعادت بشر و از بالاترین قله کتابت برخوردار است.

وی همچنین اظهار داشت: با وجود آنکه انسان ها تنها یک بار زندگی می کنند، درواقع کتاب فرصت زیست چندباره برای انسان‌ها فراهم می کند و به همین دلیل کتاب و کتابخوانی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، کتاب را همچون آزمایشگاهی مکتوب دانست و گفت: همان‌گونه که آزمایشگاه برای علوم‌پایه اهمیت فراوانی دارد، کتاب نیز می‌تواند در عرصه اجتماعی و سیاسی یک نقطه عطف و همانند آزمایشگاه برای علوم طبیعی به حساب آید.

ترویج مطالعه دانشجویی نیازمند اجرای سیاست های متعدد فرهنگی و بودجه مناسب است

ضرورت افزایش سهم نگارش علمی در میان دانشجویان

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه اذعان کرد: متاسفانه بررسی شرایط نشان دهنده آن است که در حوزه مطالعه با آسیب‌های روبرو هستیم. نگاه کلاسیک به امر مطالعه تغییر کرده و موضوع نیاز به مطالعه در جامعه امروز کاهش یافته است.

کلانترمهرجردی یکی از وظایف اصلی سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی را ترویج هنر و روش مطالعه و همچنین افزایش ظرفیت مطالعه در دانشگاه‌ها دانست و افزود: البته این موضوع نیازمند اجرای سیاست‌های متعدد و بودجه فرهنگی مناسب است.

آشنایی نودانشجویان با مهارت مطالعه و نگارش در دستور کار جهاد دانشگاهی 

وی با بیان اینکه، آشناسازی نودانشجویان با مهارت مطالعه و نگارش هم اکنون در دستور کار جهاد دانشگاهی است و اقدماتی در این زمینه شکل گرفته است، ابراز امیدواری کرد که جهاد دانشگاهی با کمک معاونت‌های فرهنگی سایر سازمان ها و مراکز دانشگاهی توسعه امر فرهنگی برای نو دانشجویان را در دستور کار قرار دهد.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی، این نهاد را برخاسته از انقلاب دانست و گفت: با وجود آنکه اساسنامه این سازمان سه بار مورد بازنگری قرار گرفته، اما ترویج مطالعه همواره در کانون توجه جهاد دانشگاهی قرار داشته است و اقدامات جهاد دانشگاهی در حوزه مطالعه محدود به برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی نمی‌شود و فعالیت‌های متعددی توسط این نهاد انجام شده است.

کلانترمهرجردی با بیان اینکه، جهاد دانشگاهی همواره در حوزه نشرکتاب مورد استفاده در بخش های مختلف فعالیت داشته است، فعالیت‌های سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی را بیانگر اهمیت ماموریت جهاد دانشگاهی در حوزه مطالعه دانست.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: افزایش بار فرهنگی در دانشجویان نیازمند افزایش هرچه بیشتر سهم نگارش علمی در میان دانشجویان است و این موضوع در دستور کار جهاد دانشگاهی قرار گرفته است.

کلانترمهرجردی همچنین تصریح کرد: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برنامه‌های خود را بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، نقشه جامع علمی کشور و سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها  قرار داده است.

وی با بیان اینکه، برنامه ترویج گفتمان علمی در دانشگاه‌ها به نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی سپرده شده است، افزود: در این راستا از سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی کمک می گیریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha