جریان نشر و محصولات فرهنگی در حوزه کتاب کودک و نوجوان متناسب با زیست‌بوم فرهنگی ما نیست

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیامی به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی تاکید کرد: کیفیت مصرف فرهنگی در حوزه کتاب با نظام هنجاری جامعه فاصله گرفته است و در حوزه کتاب کودک و نوجوان اساسا جریان نشر و محصولات فرهنگی متناسب با زیست‌بوم فرهنگی ما نیست. 

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الإسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در این پیام نوشت: بدون شک مطالعه و فرهنگ کتاب‌خوانی، از مهمترین و پایدارترین شاخص‌های ارزیابی رشد و پیشرفت هر کشور است. از این منظر تاریخ پر افتخار ایران با وجود تمدن چندین هزارساله و مراکز متعدد علمی، فرهنگی و کتابخانه‌های معتبر و علما و دانشمندان بزرگ با آثار ارزشمند تاریخی، سرآمد ملل دیگر بوده و در عرصه فرهنگ و تمدن جهانی همواره درخشان است.

وی در این پیام عنوان کرد: موضوع مطالعه و فرهنگ کتابخوانی از جمله موضوعاتی است که طی سال‌های گذشته جزو مهمترین دغدغههای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار داشته و مصوبات و اسنادی در این خصوص تدوین و ابلاغ شده است: «سند نهضت مطالعه مفید» و نیز مجموعه راهبردها و اقدامات ملی «نقشه مهندسی فرهنگی کشور» با همین دغدغه تدبیر شده است. با وجود این به نظر می‌رسد هنوز نتوانسته‌ایم میان تولید و مصرف کتاب در کشور یک توازن پایدار ایجاد کنیم.

در این ادامه این پیام آمده است: این مساله با توجه به ملاحظات اجتماعی و فرهنگی ذیل، همت مضاعفی برای تقویت فرهنگ کتاب خوانی در کشور را اقتضاد می‌کند:

۱. کتاب یکی از مهم‌ترین ابزارهای فرهنگی بازنمایی میراث ادبی کشور است. یکی از مهم‌ترین کارویژه‌های فرهنگ ایجاد ارتباط قوی میان ملّت‌هاست و در این میان کتاب می‌تواند مرزهای سیاسی میان انسان‌ها را برداشته و چنین پیوندی را ایجاد کند. در این میان تأکید بر «نهضت ترجمه کتاب» از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان راهبرد دیپلماسی عمومی کشور می‌تواند این خلاء را در بازنمایی ایران در جهان جبران کند.

۲. اهمیت کتاب در هویت‌یابی کودکان و نوجوانان کشور: به نظر می‌رسد کیفیت مصرف فرهنگی در حوزه کتاب با نظام هنجاری جامعه فاصله گرفته است؛ بدین معنا که در حوزه کتاب کودک و نوجوان اساسا جریان نشر و محصولات فرهنگی متناسب با زیست‌بوم فرهنگی ما نیست. این در حالی است که پدیده‌های نوظهور در نسل کودک و نوجوان ما -که گران‌ترین سرمایه‌های انسانی کشورها محسوب می‌شوند- و چنانچه تدبیر مناسبی در حوزه نشر کتاب برای ایشان صورت نگیرد، چارچوب ذهنی ایشان توسط دشمنان فرهنگ ایران زمین به خطر خواهد افتاد.

۳. مضاف بر این شاهد هستیم وضعیت نشر در کشور مناسب نیست؛ یک بال مهم تولید کتاب بدون تردید صنعت نشر است؛ گرانی کاغذ و نبود سرمایه‌گذاری مولد در این صنعت در سال‌های گذشته باعث شده صنعت نشر از وضعیت مناسبی برخوردار نباشد. همچنین بسیاری از ناشران استانی تعطیل یا در حال تعطیلی هستند. تعطیلی ناشران استانی بدین معناست که وضعیت تولید دانش عمومی ایرانیان و همچنین دانش فرهنگی در استان‌های کشور کم رومق و کم‌فروغ شود.

خسروپناه در پایان این پیام تصریح کرد: نام‌گذاری هفته کتاب و کتابخوانی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی هر چند اقدام مهمی است، اما بدون تردید جهت‌دهی و سیاست‌های حوزه مطالعه می‌تواند فرهنگ کتابخوانی را تبدیل به خصلتی آیینی و رسانه‌ای کند و اساسا کتاب را به زیست اجتماعی شهر و جامعه پیوند دهد.

به گزارش ایرنا، ۲۴ آبان ماه در تقویم ایران به نام روز کتاب و کتاب خوانی نامگذاری شده است. سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ماه برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha