نوبرانه‌های نارنجی در سبد باغداران؛ پیش‌بینی‌ها از تولید و صادرات خرمالوی فارس

شیراز - ایرنا- برداشت خرمالو از باغ‌های فارس همزمان با برگ‌ریزان پاییز آغاز شده و تا اوایل زمستان ادامه دارد؛ این در حالیست که استان فارس حدود یک سوم خرمالوی کشور را تولید و روانه بازار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آبان فصل چیدن خرمالوست، می‌توان گفت شروع چیدن خرمالو از باغ‌های استان فارس به فصل آبان گره خورده و باغداران در شهرستان‌های مختلف چیدن خرمالو را آغاز کرده‌اند.

نوبرانه‌های نارنجی در سبد باغداران؛ پیش‌بینی‌ها از تولید و صادرات خرمالوی فارس

نوبرانه‌های نارنجی از باغ‌های خرمالوی شیراز

مدیر جهاد کشاورزی شیراز در حال حاضر از آغاز برداشت خرمالو از ۱۴۰ هکتار باغ‌های شیراز از اول آبان ماه خبر داده و گفته است که برداشت میوه پاییزی خرمالو از ۱۴۰ هکتار باغ‌های شیراز از اول آبان ماه آغاز شده است و تا نیمه‌های آذر ماه ادامه دارد.

ذبیح اله سیروسی که معتقد است خرمالوی شیراز از نظر کیفیت بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده، افزود: امسال پیش‌بینی شده سه هزار و ۵۰۰ تن خرمالو در شیراز برداشت شود و افزایش ۲۰ درصدی تولید در مقایسه با پارسال خواهد داشت.

وی با اعتقاد به اینکه خرمالوهای شیراز ارگانیک است و ۴۰ باغ در شیراز تا کنون گواهی سلامت محصول دریافت کردند، گفت: امسال به باغ‌های قصردشت شیراز آفت مگس مدیترانه‌ای خسارت زده که باغداران باید با مراجعه به جهاد کشاورزی کار مبارزه غیرشیمیایی را آغاز کنند.

برداشت خرمالو از ۳۲ هکتار از باغ‌های مرودشت

شهرستان مرودشت در ۴۵ کیلومتری شمال شیراز از دیگر شهرستانهای مستعد فارس در زمینه کاشت و برداشت خرمالو به شمار می‌رود که هر سال نقش مهمی در تولید این محصول ایفا می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت امسال هم از برداشت خرمالو از سطح ۳۲ هکتار از باغ‌های این شهرستان خبر داد و گفت: میانگین عملکرد خرمالو در شهرستان ۲۰ تن در هکتار است و پیش بینی می‌شود ۶۴۰ تن از این میوه پاییزی خوشمزه و پرطرفدار روانه بازار شهرستان و شهرستان‌های همجوار شود.

منصور امیریان افزود: عمده رقم موجود در این شهرستان از نوع قصرالدشتی است و برداشت خرمالو از اوایل آبان ماه آغاز شده و تا پایان آبان ادامه دارد.

به گفته او خرمالو مناسب روزهای سرد پاییزی است و برای افرادی که احساس خستگی و بی حالی می‌کنند، پُر ویتامین‌ترین میوه پاییزی است که می‌توان برای جذب انواع مختلفی از ویتامین‌ها آن را مصرف کرد و همچنین بدلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان بتاکاروتن این میوه به میوه ضد سرطان معروف شده است.

صادرات خرمالوی استهبان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس

از دیگر شهرستان‌های فارس که پتانسیل بالایی برای کشت این محصول دارد می‌توان به شهرستان استهبان اشاره کرد که در فاصله ۱۷۴ کیلومتری شرق شیراز واقع شده؛ این شهرستان افزون بر تولید قابل توجه خرمالو، گام‌های محکمی نیز در مسیر صادرات این محصول برداشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان در این باره گفت:با توجه به اینکه خرمالو یکی از سالم‌ترین و مقوی‌ترین محصولات باغی محسوب می‌شود و خرمالوی برداشتی این شهرستان از کیفیت بالایی برخوردار است، عمدتاً به کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق صادر می‌شود.

مهدی اعیان‌منش از آغاز برداشت خرمالو از سطح باغات شهرستان خبر داد و افزود: شهرستان استهبان ۹۲هکتار باغ خرمالو دارد که ۷۰ هکتار آن بارور بوده و پیش‌بینی می شود میزان ۲هزار و ۱۰۰تن خرمالوی مرغوب و باکیفیت از این سطح تولید و روانه بازار شود.

او اضافه کرد: برداشت خرمالو در شهرستان استهبان از اوایل آبان‌ماه آغاز می‌شود و تا نیمه اول آذرماه ادامه دارد.

نوبرانه‌های نارنجی در سبد باغداران؛ پیش‌بینی‌ها از تولید و صادرات خرمالوی فارس

ضرورت توجه به صادرات این محصول

با توجه به نقش مهم استان فارس در تولید این محصول، توجه به صادرات آن نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ این در حالیست که صادرات خرمالو به کشورهای مختلف دنیا انجام می‌شود و برای صادرات این محصول به کشورهای دیگر، باید قوانین، مقررات و معاهده‌های تجاری را رعایت و مجوزهای لازم را اخذ کرد.

لازمه صادرات خرمالو شناسایی نوع و کیفیت محصول، حمل و نقل درجه یک، افزایش تولید، کسب و کار دارای مجوزهای لازم، امضای قرارداد و تأمین بسته‌بندی با کیفیت است؛ لذا نیاز است که تلاش برای دستیابی فارس به بازارهای جهانی بیش از پیش مورد توجه متولیان در این حوزه قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha