تحلیلگران روس: موضع جهان اسلام، یکپارچه در حمایت از فلسطین است

مسکو- ایرنا- شماری از صاحب‌نظران و استادان دانشگاه‌های روسیه در بررسی نتایج اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در ریاض، این نشست را گویای موضع یکپارچه جهان اسلام در موضوع فلسطین دانستند.

روزنامه نزاویسیمایا گازتا (Nezavisimaya Gazeta) ضمن انعکاس سخنان این صاحب نظران روس نوشت: بیشترین توجه ها در این اجلاس به سه مهمان این اجلاس سران - ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه متمرکز شد.
این روزنامه عکس اصلی این گزارش ویژه خود را به دیدار رئیس‌جمهوری ایران و ولیعهد عربستان در ریاض اختصاص داد و نوشت: سفر ابراهیم رئیسی، نخستین سفر وی در مقام رئیس جمهوری و از زمان ازسرگیری روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی در فروردین ۱۴۰۲ بود. در این سفر، ولیعهد عربستان سعودی بر قصد خود برای تقویت بیشتر روابط با ایران تأکید کرد که با توجه به جایگاه دو کشور در خاورمیانه، موضوع بسیار مهمی است.
نزاویسیمایا گازتا نوشت: بررسی رخدادهای اخیر گویای آن است که برخی کشورهایی که در روند عادی سازی روابط با اسرائیل قرار گرفته بودند، مجبور به تغییر در مواضع خود شدند.

کریل سمنوف کارشناس شورای امور بین‌الملل روسیه روز دوشنبه به روزنامه نزاویسیمایا گازتا در این باره گفت: نشست سران کشورهای اسلامی نشان داد که جهان اسلام در موضوع مناقشه خاورمیانه موضع یکپارچه‌ای دارد که به نفع فلسطین است.
وی اظهار داشت: قطعنامه پایانی نشست سران کشورهای اسلامی، بیش از حد تصور، ضد اسرائیلی بود که طی آن، جهان اسلام، خواستار توقف صادرات اسلحه به اسرائیل شد.
کارشناس شورای امور بین‌الملل روسیه همچنین گفت: کشورهای جهان اسلام در این نشست از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند که به فعالیت‌های نظامی اسرائیل پایان دهد و همچنین از دادگاه کیفری بین‌المللی خواستند که به جنایات جنگی اسرائیل رسیدگی کند.

آندری زلتین مدرس ارشد دانشکده مطالعات آسیایی دانشکده عالی اقتصاد مسکو نیز به این روزنامه روس گفت: اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تأیید کرد که جنبش حماس موفق شده است موضوع فلسطین را به سرلوحه برنامه خاورمیانه بازگرداند.
این استاد روس گفت: با این وجود، برخی کشورهای عربی و مسلمان با توجه به ارتباطات نزدیک با ایالات متحده آمریکا،‌ از اعلان جنگ به اسرائیل و محاصره اقتصادی آن خودداری کردند.
وی ادامه داد: آنچه در خاورمیانه می گذرد نشان می دهد که پس از سال ها تلاش برای عادی سازی روابط با اسرائیل، هیچکس انتظار چنین تشدید تنش ها را نداشت.

بوریس دولگوف محقق مرکز مطالعات عربی و اسلامی در مؤسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه نیز در این باره گفت که پیشنهاد الجزایر برای محاصره اقتصادی اسرائیل فرصتی برای عملیاتی شدن نداشت چرا که سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب، اهرم و ابزارهای کافی برای اجرای این پیشنهاد را ندارند.

به گزارش ایرنا، شرکت کنندگان در اجلاس سران عربی - اسلامی که ۲۰ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار شد، حملات و جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را محکوم کرده و خواستار توقف فوری جنگ، شکستن محاصره غزه و ارسال کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه عربی اسلامی و بین المللی به این منطقه شدند.
نطق آیت الله رئیسی همراه با پیشنهادهایی بود که به طور مشخص راه حل‌ها برای خروج غزه از بحران را مورد توجه قرار داد. آیت الله رئیسی در این اجلاس یادآور شد فلسفه و اساس شکل گیری سازمان همکاری اسلامی مساله فلسطین بوده است.
این مهم بدین نکته تاریخی اشاره دارد که سازمان همکاری اسلامی پس از شکست مسلمانان از رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۹۶۷ میلادی و آتش سوزی عمدی مسجدالاقصی در سال ۱۹۶۹ و بی تفاوتی رژیم های غربی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شکل گرفت. اکثریت نشست‌های اضطراری این سازمان نیز در ارتباط با موضوع فلسطین تشکیل شده است. به همین منظور آیت الله رئیسی ۱۰ راهکار فوری برای خروج وضعیت غزه از شرایط کنونی را ارائه داد.
توقف کشتار مردم غزه، رفع کامل محاصره انسانی، خروج فوری نظامی رژیم صهیونیستی از غزه. قطع هرگونه ارتباط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی، شناسایی ارتش رژیم صهیونیستی به عنوان سازمان تروریستی، تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای تعقیب و مجازات سران جنایتکار صهیونیست و آمریکا، تأسیس یک صندوق ویژه برای بازسازی فوری غزه، اعزام کاروان‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه، نامگذاری روز بمباران بیمارستان المعمدانی به عنوان روز نسل‌کشی و تسلیح مردم فلسطین در صورت ادامه جنایات رژیم صهیونیستی خلاصه این ۱۰پیشنهاد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha