دیدار رئیسی، السیسی، بن سلمان و اردوغان می‌تواند به پایه و اساسی برای ثبات منطقه تبدیل شود
نشست سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض

تهران-ایرنا- یک تحلیلگر مصری نوشت دیدارهای عبدالفتاح السیسی و رجب طیب اردوغان رؤسای جمهور ایران و ترکیه، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض می تواند پایه و اساسی برای مشارکت در تحقق معادله امنیت و ثبات در منطقه باشد.

به گزارش ایرنا، «دندراوی الهواری» تحلیلگر مصری در روزنامه الیوم السابع نوشت: کشورهای منطقه از جمله مصر، ایران، عربستان، ترکیه، امارات، قطر و سایر کشورها دارای جایگاه و اهمیت غیر قابل انکاری در منطقه هستند که می توانند یک محور مؤثر در معادلات سیاسی بین المللی تشکیل دهند که مدیریت امور منطقه را به دست بگیرد و به سد مستحکمی در مقابل تلاش های آمریکا و غرب و سایر کشورهای بزرگ برای دخالت آنها در منطقه جهت کنترل امور کشورهای منطقه و استفاده حداکثری از منافع و امکانات آنها تبدیل شود.

الهواری افزود: این محور در صورت تشکیل و یکپارچگی براساس اهداف و سیاست های مشخص، واضح و مکتوب در منشوری مورد توافق ملت های کشورهای مذکور قبل از دولتهایشان، باعث تحقق معادله امنیت و ثبات برای منطقه و ایجاد قدرت بازدارندگی و خاموش کردن آتشفشان های در حال انفجار در منطقه خواهد شد. گویی جهان به منطقه خاورمیانه حق انحصاری منفجر کردن آتشفشان های سیاسی، نظامی و اقتصادی را تفویض کرده است. این در حالی است که آمریکا در موضع بهره مند و منتفع باهوش و فعال از چنین وضعیتی قرار گرفته است که به خوبی می داند چگونه از این وضعیت در راستای منافع اقتصادی و سیاسی اش در همه زمینه ها و همه سطوح بهره مند شود.

این نویسنده مصری می افزاید: اراده سیاسی این کشورهای منطقه می تواند باعث اتخاذ تصمیماتی در زمینه «صفر کردن شمارشگر مشکلات» و کاستن از شدت پرونده تنش ها و همچنین تلاش برای برپایی روابط آشکار در راستای منافع ملت ها و ثبات منطقه و کنار گذاشتن اختلافات ایدئولوژیک و احترام حداکثری به دیدگاهها و مسائل فرهنگی هر کشور شود و نقاط مشترک بین این کشورها بسیار بیشتر از نقاط اختلاف آنهاست. زیرا بین آنها روابط همسایگی، نژاد، زبان و دین وجود دارد و این امر به تقویت و ثبیت وحدت و تکامل و ایجاد روابط متوازن کمک می کند.

در این تحلیل همچنین آمده است: این سناریوی خیالی، از دامن واقعیت کنونی و زمانی به وجود آمده است که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست فوق العاده سران کشورهای عربی و اسلامی دیدار کرد که می توان از این دیدارها برای دستیابی به این هدف بهره برداری کرد. زیرا همگان حول یک موضوع مشترک یعنی تجاوز جنایتکارانه به نوار غزه و تلاش گستاخانه برای نابودی قضیه فلسطین و آواره کردن فلسطینی ها و روبرو کردن آنها با کار انجام شده با بهره گیری از نیروی زور گردهم آمده بودند.

الهواری در پایان گفت که نقاط مشترک بین این کشورها، بیش از نقاط اختلاف آنهاست و می‌تواند به موفقیت برسد و نقش مهمی در صحنه منطقه ای و بین المللی ایفا کند. البته باید اذعان کرد هر کدام از این کشورها، ویژگی ها و منافع خاص خودش و همچنین روابط تودرتوی ویژه ای دارد، اما همگان باید منافع والاتر کشورهای منطقه، کاهش اختلافات و حتی حل کامل آنها را در راستای منافع، دارایی ها، سرنوشت، تثبیت امنیت و ثبات آنها را در اولویت بالاتری قرار دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha