هشدار سازمان ملل درباره خطرات جدی خشکسالی در آسیای مرکزی

تهران- ایرنا- سازمان ملل اعلام کرد که حدود ۴۰ درصد زمین‌های آسیای مرکزی در وضعیت خشکسالی است و با توجه به افزایش سالانه دمای هوا، خشکسالی‌های طولانی مدت به طور فزاینده‌ای در این منطقه پیش‌بینی می‌شود که به بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی بزرگی خواهد انجامید.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا این موضوع توسط شرکت‌کنندگان در بیست و یکمین جلسه کمیته بررسی اجرای کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با بیابان‌زایی که از ۱۳ تا ۱۷ نوامبر ( ۲۲ ۲۶ آبان) در سمرقند ازبکستان در حال برگزاری است، مورد بحث قرار گرفت.

حدود ۵۰۰ نماینده از سراسر جهان از جمله کشورهای آسیای مرکزی در این نشست شرکت کرده اند. در روز اول جلسه، شرکت کنندگان در مورد مسائل مربوط به کاهش خشکسالی، سازگاری و بازیابی برای بهبود تاب‌آوری جمعیت ها و اکوسیستم های آسیب‌پذیر بحث و گفت‌وگو کردند.

در این نشست خاطرنشان شد که حدود ۶۰ درصد از جمعیت آسیای مرکزی به طور مستقیم به کشاورزی به عنوان منبع اصلی درآمد وابسته هستند، بنابراین خشکسالی تهدیدی جدی برای امنیت اقتصادی و رفاه اکثریت جمعیت منطقه محسوب می‌شود.

همچنین تاکید شد که تاثیر خشکسالی فرامرزی است و بنابراین اقدامات برای کاهش خطرات و آسیب‌پذیری نسبت به خشکسالی باید در سطح منطقه هماهنگ شود.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، ۱۵۲.۰۶ میلیون هکتار معادل ۳۸.۴۳ درصد از مساحت آسیای مرکزی در وضعیت خشکسالی قرار دارد.

آسیاپلاس نوشت: برای درک مقیاس تهدید باید توجه داشت که این قلمرو تقریباً سه برابر کل فرانسه است.

در تاجیکستان، ۴۷ درصد از کل خاک این کشور - که ۶.۷ میلیون هکتار زمین است - در معرض درجات مختلف خشکسالی قرار دارد. در قرقیزستان این رقم ۴۲.۴ درصد است. وضعیت در سه کشور پایین دست بدتر است - در ازبکستان، خشکسالی ۸۹.۵ درصد از کل خاک کشور را تحت تاثیر قرار می دهد، در ترکمنستان - ۸۸ درصد و در قزاقستان - ۷۶ درصد.

کارشناسان خاطرنشان کردند که آسیب پذیری آسیای مرکزی در برابر خشکسالی با تغییرات آب و هوایی، خشک شدن دریای آرال، رشد جمعیت، تخریب زمین، استفاده ناپایدار از منابع طبیعی و حفاظت ناکارآمد از محیط زیست مرتبط است.

با این حال، با وجود وقوع مکرر خشکسالی در آسیای مرکزی، این موارد به ندرت به طور رسمی ثبت می شوند. به عنوان مثال، خشکسالی تنها ۲ تا ۳ درصد از کل تعداد بلایای ثبت شده در آسیای مرکزی را تشکیل می دهد.

اما حتی در این مورد، ضررهای اقتصادی بسیار زیاد است. بر اساس پایگاه داده رویدادهای اضطراری (EM-DAT)، در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶، خسارات اقتصادی ناشی از خشکسالی در آسیای مرکزی از ۲ میلیارد دلار فراتر رفت که بیشتر آنها در بخش کشاورزی گزارش شده است.

تنها راه برای کند کردن این روند منفی، تقویت همکاری های منطقه ای است.

انتظار می رود پس از این نشست، بیانیه ای برای مبارزه با طوفان های شن و گرد و غبار که به یک مشکل جدی در آسیای مرکزی تبدیل شده اند، تصویب شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha