تلاش آسیای میانه برای ایجاد سامانه منطقه‌ای هشدار وضعیت اضطراری

تهران- ایرنا- کشورهای آسیای میانه در خصوص ایجاد سامانه هشدار زودهنگام منطقه‌ای و اطلاعات متقابل در مورد تهدید و وقوع شرایط اضطراری فرامرزی و اطمینان از دسترسی مردم به آن، به سازمان ملل متوسل شدند.

به گزاش روز سه‌شنبه ایرنا درخواست کشورهای آسیای میانه در مورد ایجاد سیستم هشدار اولیه در مورد تهدید شرایط اضطراری در نشست منطقه‌ای روسای سازمان های حوادث غیرمترقبه کشورهای آسیای میانه در آلماتی قزاقستان بررسی شد.

به گزارش کمیته موقعیت‌های اضطراری تاجیکستان، در این نشست، ابتکار ایجاد اطلس دیجیتالی مخاطرات فرامرزی در کشورهای آسیای مرکزی نیز با استفاده از نمونه پلتفرم در حال توسعه «اطلس ایمنی دیجیتال و نقشه تعاملی خطرات در جمهوری قزاقستان» مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصویب شد.

هیئت‌هایی از قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان، نمایندگان آژانس‌های سازمان ملل، کمک‌کنندگان مالی، سازمان‌های بین المللی و غیردولتی نیز در این مجمع شرکت کردند.

تلاش آسیای میانه برای ایجاد سامانه منطقه‌ای هشدار وضعیت اضطراری

این مجمع به منظور تبادل اطلاعات و تجربیات، بحث در مورد وضعیت منطقه و شناسایی چالش های کلیدی در دوره تاثیرات فزاینده تغییرات اقلیمی، وقوع مکرر تغییرات شدید آب و هوایی و رویدادهای اقلیمی که تهدیدی جدی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی همه کشورها و همچنین زندگی و رفاه مردم هستند، تشکیل شد.

بر اساس پیش‌بینی‌های کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی، گرم شدن غیرعادی دمای هوا در آسیا بالاتر از میانگین جهانی است. پیامدهای منفی این روند مانند خشکسالی، سیل، رانش زمین و آتش سوزی در مناطق مختلف جهان از جمله تاجیکستان، پدیده های بسیار نگران کننده ای است که منجر به تلفات جانی و آسیب به زیرساخت ها می شود.

در این جلسات در خصوص تقویت بیشتر همکاری ها در زمینه پیشگیری و کاهش خطرات بلایا و همچنین انجام فعالیت هایی برای ارتقای مهارت و تجربه کارکنان و اجرای پروژه های مشترک بحث و تبادل نظر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha