نیوزویک از سردرگمی غرب در قبال تحولات غزه پرده برداشت

تهران- ایرنا- نشریه نیوزویک در گزارشی حمایت‌ تمام قد دولت‌های غربی از رژیم صهیونیستی و در طرف مقابل تظاهرات‌های گسترده حامیان فلسطین در اروپا و آمریکا را باعث سردرگمی رهبران و سیاستمداران غربی در مواجه با این شرایط ارزیابی کرد.

به گزارش ایرنا، نشریه نیوزویک در گزارشی به قلم دیوید برنان آورده است که برغم افزایش آمار تلفات غزه، حمایت دولت‌های غربی از اسرائیل همچنان باقی است. از طرف دیگر دولت‌های آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان با مساله رای دهندگان کثرت گرا دست و پنجه نرم می‌کنند. صدها هزار نفر در تظاهرات در حمایت از فلسطین شرکت می‌کنند درحالیکه از طرف دیگر تجمع‌هایی در حمایت از اسرائیل صورت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در حال مبارزه در سه جبهه است. کاخ سفید به دنبال محدود کردن اسرائیل است در حالیکه از حق دفاع تل آویو برای حمله به حماس دفاع می‌کند. در همین حال، ارتش آمریکا هدف حملات در عراق و سوریه قرار می‌گیرد. در خانه، بایدن امید دارد تا از رویارویی داخلی دموکرات‌ها جلوگیری کند. این هفته تجمع اعتراضی بزرگی در حمایت از فلسطین در نیویورک صورت گرفت و در سوی دیگر معترضان خانه بایدن در ایالت دلاور را محاصره کردند.

اختلاف نظر زیادی بین دموکرات‌ها در مورد سیاست دولت بایدن در قبال جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه وجود دارد؛ ۴۶ درصد از نحوه مدیریت بایدن ناراضی هستند درحالیکه ۵۰ درصد از عملکرد وی رضایت دارند.

نویسنده این گزارش افزود: در اروپا واکنش به تظاهرات حمایت از فلسطین، سرکوب آنها بوده و تنش‌ها با جمعیت بزرگ مسلمانان حامی فلسطین را افزایش داده است. آلمان و فرانسه تظاهرات در حمایت از فلسطین را ممنوع کردند درحالیکه دولت‌های ملی و محلی در اتریش، مجارستان و سوئیس اقدام‌های مشابهی را دنبال کردند. مقام‌های اروپایی محدودیت‌های جدید خود را تحت عنوان مبارزه با یهودستیزی توجیه کردند درحالیکه از طرف دیگر منتقدان می‌گویند با اقدامات نژادپرستانه و اسلام هراسی مواجه بودند.

یزید صایغ کارشناس ارشد «مرکز خاورمیانه کارنگی» در بیروت به نیوزویک گفت که برخی از سران اروپایی در راستای اولویت‌های داخلی خود عمل می‌کنند.

او تاکید کرد: آنها این کار را با در نظر گرفتن جمعیت سیاسی خود انجام می‌دهند. آنها از اتفاق حادث در اسرائیل-فلسطین و مبارزه با یهودی ستیزی استفاده ابزاری می‌کنند.

صایغ اضافه کرد: در نهایت، حمایت آنها از اسرائیل راهی برای دفاع از موقعیت سیاسی خودشان در داخل کشور به علت افزایش پوپولیسم جناح راست است. من این را در یک چشم انداز جهانی بسیار گسترده تر و تاریخی می‌بینم.

کیر استارمر، رهبر حزب مخالف کارگر در انگلیس که به طور سنتی احساسات طرفدار فلسطین دارد، از هرگونه انتقاد به رفتار تل آویو طفره می‌رود، زیرا از تکرار مناقشه یهودی ستیزی که باعث غرق شدن جرمی کوربین شد، می‌ترسد.

احتیاط استارمر یکی از اعضای کابینه در سایه انگلیس را وادار کرد که از سمت خود استعفا دهد، در حالی که رئیس «شبکه مسلمانان حزب کارگر» هشدار داده است که حزب در حال از دست دادن کرسی‌های خود و رأی دهندگان مسلمان است.

در فرانسه نیز مارین لوپن رهبر راست افراطی پوپولیست در یک تجمع برای آنچه مبارزه با یهودی ستیزی خوانده شد، شرکت کرد درحالیکه خانواده‌اش سیاست‌های ضد اسرائیلی داشتند.

صایغ گفت که دولت های کلیدی اروپایی به شدت با شکست روبرو می‌شوند. او به آلمان به عنوان مثال اشاره کرد، جایی که مقامات در سال ۲۰۲۱ جهش ۲۹ درصدی در جنایات یهودی ستیزانه را ثبت کردند که به شکل عمده توسط هواداران راست افراطی هدایت می‌شد.

نیوزویک ادامه داد: با ادامه جنگ ویرانگر اسرائیل، آینده برای فلسطینیان تاریک به نظر می رسد. غزه دوباره ویران شده است، بدون اینکه نشانی از نحوه اداره این منطقه پس از درگیری وجود داشته باشد.

بر اساس داده‌های آسوشیتدپرس، کرانه باختری اشغالی دوباره به خشونت کشیده شده و بیش از ۱۵۳ فلسطینی در آنجا توسط ارتش و شهرک‌نشینان صهیونیست به شهادت رسیدند.

صیاغ گفت که وحشت هفتم اکتبر و خشم ناشی از آن در غرب، زمینه را برای یک بحران عمیق تر فراهم کرده و درگیری فلسطین به سیبل انتقادها تبدیل شده است.

وی در بخشی از جمع‌بندی پایانی خود با بیان اینکه حماس، آرمان فلسطین را به محرک اصلی آتشی بسیار گسترده‌تر تبدیل کرده است، به ترور آرشیدوک فرانتس فردیناند ولیعهد اتریش که آغازگر جنگ جهانی اول بود اشاره و با اشاره به تاریخ ترور این سیاستمدار اروپایی ادعا کرد که هفتم اکتبر هنوز می‌تواند شبیه "سارایوو ۱۹۱۴" باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha