به گزارش ایرنا، رضا بستانی روز سه شنبه در همایش راهبردهای مهندسی و تولید ماشین آلات صنعتی در محل تالار فرهنگ و هنر شهر کرمان افزود: باید با فرهنگسازی از مقطع هنرستان های فنی و حرفهای، آموزشهای معدنی مهارتی برای پرورش نیروی جدید ارائه شود.
وی عنوان کرد: سرفصلهای ما در دانشگاه نیز مربوط به ۴۰ سال پیش است و باید به روز رسانی شود.
موازی کاری در اکتشافات معدنی کشور
بستانی همچنین اضافه کرد: دستگاهها به لحاظ قانونی باید اطلاعات اکتشافی خود را در اختیار وزارت صمت قرار دهند اما این اقدام صورت نمیگیرد که این امر سبب می شود در روند اکتشاف موازیکاری شود.
رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: ماشینآلات فرسوده بالای ۲۰ سال، ضعف در نیروی انسانی و نظارت از مشکلات اصلی بخش معدن کشور است.
وی عنوان کرد: بهترین اقدام برای حل مشکل فرسودگی ماشین آلات معادن این است که واردات با خدمات پس از فروش صورت گیرد.
بستانی افزود: مجوز واردات ۲ هزار و ۶۰۰ مورد انواع ماشینآلات معدنی داده شده اما گرههای موجود باعث شده که فقط یک دهم این آمار تاکنون وارد شود.
وی گفت: براساس قانون باید سه درصد حقوق دولتی در حوزه نظارت هزینه شود اما ۲۲ سال است که این اعتبار پرداخت نشده و این حوزه را دچار چالش کرده است.
بستانی یادآور شد: نظارت ما ضعیف است و وزارت صمت نیز امکان جذب نیرو برای نظارت ندارد؛ این در حالی است که ۴۵ هزار مهندس آموزش دیده و آماده به کار در کشور داریم.
به گزارش ایرنا مدیرکل دفتر ماشینآلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) نیز با بیان اینکه نگاه دولت در استفاده از توان تولید داخل ماشین آلات پاسخگوی بسیاری از نیازهاست اظهارداشت: نگاه این وزارت در تولید ماشین آلات و خودرو داخلی، کورکورانه نیست بلکه هدفمند است.
ابوذر جمشیدوند افزود: دولت در تولید ماشین آلات چهار رکن را پیگیری می کند که در این زمینه توجه به کیفیت، خدمات پس از فروش و قیمت و تحویل به موقع است.
وی اظهارداشت: نباید فاصله قیمتی بین محصولات داخلی و خارجی زیاد باشد؛ همچنین قرار نیست تولید کننده محصول ۶ ماهه را چند ساله تحویل دهد؛ زمانی که در حمایت از تولید داخل حرف می زنیم، یعنی سیاستی را در این حوزه داریم.
مدیرکل دفتر ماشینآلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت گفت: نگاه ما این است که تولید ماشین آلات گسترش یابد و در این زمینه اگر تولیدکنندگان قطعه همراهی نکنند، اتفاقی در تولید ماشین آلات رخ نمی دهد.
وی تصریح کرد: ما اکنون تولید دامپتراک بالای ۵۰ تن و تراک بالای ۷۰ تن نداریم، باید از توانمندی داخل کشور در این حوزه استفاده کنیم.
جمشیدوند با بیان اینکه ناوگان مورد استفاده ما مستعمل است و باید نو شود تصریح کرد: خودروهای وارداتی ما هشت تا ۱۰ سال عمر دارند؛ درحالی که یک سال صرف تعمیر این ماشین آلات میکنیم به طوری که این ماشین آلات ۲ تا سه ماه بعد مجدد نیازمند تعمیر هستند؛ لذا باید به سمت فناوری روز برویم و در این حوزه همافزایی کنیم.
وی ادامه داد: متاسفانه ماشین آلات برند چینی نامناسب به کشور واردات می شود، تیم معدن باید در این حوزه همفکری کند و فناوری روز را سفارش دهیم.
مدیرکل دفتر ماشینآلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت افزود: همه کشورها به بازار و مبادلات تجاری خود حساس هستند و در این زمینه تعرفه هایی برای واردات خود می گذارند؛ هزینه تعمیرات و نگهداری ما بسیار بالاست و باید فکری برای آن کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما مسئول تامین ماشین آلات هستیم و بحث واردات و تولید داخل را در این حوزه دنبال میکنیم.
جمشیدوند در عین حال بدون اشاره به مدت زمان مدنظر، بیان کرد: تولید ماشین آلات معدنی ایران رشد ۱۱۷ درصدی داشته است؛ ما فناوری، نیروی انسانی و ماشین آلات خوب کم نداریم و باید این ظرفیت را قدر بدانیم.
وی اضافه کرد: کشور ظرفیت خوبی در حوزه معدن دارد اما معدن تازه نقطه شروع کار است و اگر بخواهیم زنجیره تولید ماشین آلات معدنی که نیاز پایدار کشور است را تامین کنیم، باید در داخل کشور فکری اساسی برای تولید آن شود.
جمشیدوند ادامه داد: باید تولیدکننده داخل را توانمند کنیم زیرا این صنعت بسیار خوب، پر سود و پربازده است و تا جایی که می توانیم مانع خام فروشی شویم.
در این همایش راهکارهای توسعه تولید ماشین آلات صنعتی بررسی شد.
نظر شما