تمرکززدایی لازمه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است

مشهد-ایرنا- رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: تمرکززدایی از مرکز استان و توجه متوازن به توسعه زیرساخت‌ها برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان سایر شهرستانها در دستور کار است.

مسعود میرزائی شهرابی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به توسعه عدالت محور در عرصه‌ فناوری افزود: هم اکنون بیش از ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور در سطح استان زیر چتر حمایتی پارک علم و فناوری خراسان رضوی مشغول به ارائه خدمت هستند.

وی ادامه داد: نبود زیرساخت کافی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مهمترین چالش پیش روی پارک علم و فناوری خراسان رضوی است، به گونه‌ای که مساحت سایت اصلی پارک طی دو دهه گذشته با وجود افزایش تعداد شرکت‌های فناور و دانش بنیان، هیچ رشدی نداشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: شهرستان‌های خراسان رضوی نیز به علّت نبود زیرساخت‌ها، ارائه خدمات فناورانه و نوآورانه ندارند و بدین منظور زیر ساخت‌ها در شهرستان‌هایی که ساختارهای توسعه فناوری مانند مراکز رشد در آنها وجود دارد، ارتقاء خواهد یافت.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده و افزایش خدمت رسانی به فناوران استان خراسان رضوی ادامه داد: طی سالهای گذشته برخی از مراکز رشد به پردیس ارتقاء یافته‌اند، همچنین با مشارکت بخش خصوصی نیز پردیس‌های تخصصی مانند سلامت ثامن آغاز به کار کردند.

میرزائی گفت: هم‌افزا و همسو نمودن تمامی ارکان زیست‌بوم فناوری و نوآوری می‌تواند موجب حرکت‌های جهشی در حوزه دانش بنیان استان خراسان رضوی شود. در حالیکه این ارکان در گذشته نه تنها هم‌افزا و همسو حرکت نمی‌کردند، بلکه گاهی درگیر رقابت‌های کاذب نیز می‌شدند و این موضوع باعث هدررفت منابع و سردرگمی فعالان عرصه فناوری می‌شد.

وی افزود: بر همین اساس سعی شد تا تمامی ارکان زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان شامل پارک‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و همچنین سازمان‌های مرتبط مانند سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و از همه مهم‌تر صنایع کلان و تاثیرگذار استان به‌صورت همسو و هم‌افزا در مسیر منافع کلان استان و کشور در عرصه فناوری گام بردارند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی بیان کرد: برگزاری نشست‌ها و رویدادهای مشترک، توسعه بازار شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، حضور مستمر در دانشگاه‌ها و تعامل مستقیم با اساتید، فراهم نمودن بستر حضور تعداد بسیار دانشجویان و دانش‌آموزان در پارک علم و فناوری و همچنین تعریف طرح‌های مشترک در عرصه‌های تخصصی، تنها بخشی از اقدامات انجام شده در این مسیر است.

میرزایی گفت: از دیگر اقدامات موثر برای فرهنگ‌سازی و شبکه سازی فعالان عرصه فناوری، برگزاری رویدادهایی با عنوان توسعه اکوسیستم نوآوری استان (تانا) در موضوع های صنایع غذایی، صنایع معدنی و فولادی و صنایع خلاق و فرهنگی است که پارک علم و فناوری خراسان رضوی توانست با جذب مخاطبان بسیار، به شبکه سازی فعالان عرصه فناوری و ارتباط دادن صاحبان صنایع بزرگ با شرکت‌های فناور و صاحبان ایده بپردازد.

پارک علم و فناوری خراسان با ۳۷۰ شرکت فناور و ۱۳۰ شرکت دانش بنیان تنها پارک دارای شرایط پارک برتر در میان ۴۹ پارک علم و فناوری کشور است که حدود ۶ هزار شغل پایدار در بستر دانش بنیان را فراهم آورده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha