تولید ادبیات حمایتی از فلسطین در غرب اثرگذاری بیشتری دارد

تهران- ایرنا- استادیار گروه غرب آسیای دانشگاه تهران با تاکید بر حجم بالای تولید محتوا برای حمایت از صهیونیست‌ها در غرب گفت: اگر بتوانیم ادبیات حمایتی از مردم فلسطین را در غرب تولید کنیم، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت، برای رسیدن به این مهم نیازمند شناخت تولید محتوا در غرب هستیم.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، معاونت پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران همزمان با سی و یکمین دوره هفته کتاب و در راستای حمایت معنوی از آثار برگزیده سیزدهمین جشنواره ملّی پژوهش و فناوری، نشست معرفی و نقد و بررسی «کتاب‌های درسی دانشگاهی درباره رژیم اشغالگر قدس - فلسطین: سیاست‌های آموزش و دانش در غرب» را در آستانه جشنواره چهاردهم در تاریخ ۲۳ آبان در اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران برگزار کرد.

این کتاب به زبان انگلیسی و توسط سیدهادی برهانی استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تالیف و با عنوان «Textbooks on Israel-Palestine: The Politics of Education and Knowledge in the West» توسط انتشارات معتبر بین‌المللی I.B. Tauris منتشر شده است.

در این نشست علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، سیدهادی برهانی استادیار گروه غرب آسیا و دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، علی کالیراد عضو هیات علمی دانشگاه تهران و رئیس پژوهشکده اسناد سازمان، سید حامد موسوی دانشیار گروه مطالعات منطقه ای دانشکده حقوق و علوم سیاسی و الهام کدخدایی استادیار گروه غرب آسیا دانشگاه تهران حضور داشتند.

روش تحقیق کتاب روشن و دقیق است

الهام کدخدایی با اشاره به اینکه بخشی از روایت‌گرایی صهیونیستی می‌خواهد نگاهی از یهود ارائه کند که بر اساس آن فقط یک راه حل وجود دارد، توضیح داد: آن راه حل این است که صهیونیست‌ها یک ملت هستند و تنها مساله که مشکلات آن‌ها را حل می‌کند، این است که در فلسطین حکومتی را تشکیل دهند این در حالی است که بسیاری از متفکران راه حل‌های متفاوتی ارائه داده اند.

استادیار گروه غرب آسیا دانشگاه تهران بحث انکار حضور انسان‌های مولد در این سرزمین را مطرح کرد و ادامه داد: تاکید دارند که فقط صهیونیست‌ها از قدیم در این منطقه بودند. در حالی که تمدن‌ها و پادشاهان مختلفی در این سرزمین حضور داشتند. این ابر روایتی است که بر همه چیز غالب شده است. این در حالی است که اگر انجیل و استدلالی که برای انجیل برای گرفتن فلسطین می‌شود، مبنا قرار بگیرد، اگر خدای نکرده روزی برای قرآن اتفاق بیفتد، همه بنیادگرا خواهیم بود.

او با تاکید بر اینکه مباحث در این کتاب شسته رفته و روشن است، ادامه داد: کتاب روش تحقیق مشخصی دارد، کتاب‌هایی که روی آنها بررسی شده کاملا مشخص است.

به گفته کدخدایی باید توجه داشت که شرق‌شناسی می‌گوید که شرقی عاقل نیست و در نگاه غربی این نهادینه شده است. غربی‌ها پذیرفتند که شرقی‌ها دروغ می‌گویند و الان هم آمارهایی که حماس می‌دهد، نادرست می‌دانند.

کتاب‌های نوشته شده توسط صهیونیست‌ها نقد نمی‌شود

سید حامد موسوی نیز با تاکید بر اینکه متون علمی به نفع صهیونیست‌ها بیشتر از کتاب‌های انتقادی هستند، گفت: کتاب‌هایی که به نفع صهیونیست‌ها است، معمولا نقد نمی‌شود. در این بحث که یهودیان در آن منطقه زندگی می‌کردند، منابع تاریخی در دست است که چنین مساله‌ای درست نیست. البته میزان انتشارات دو طرف قابل قیاس نیست و اساتید صهیونیست کتاب‌های زیادی منتشر می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه این کتاب توسط انتشارات بین‌المللی معتبر چاپ شده است، ادامه داد: انتشار کتاب توسط یک ناشر بین‌المللی تاثیرش را دو چندان کرده است.

موسوی با اشاره به اینکه این کتاب از روی تز دکتری نوشته شده است، بیان کرد: سه فصل ابتدایی کتاب نظری است این در حالی است که می‌توانست در یک فصل خلاصه شود تا مخاطب زودتر به نتیجه برسد.

به گفته او برای نوشتن این کتاب از ۶ کتاب علمی انتخاب شده و بر اساس‌ موضوع‌های درسی اینها را بررسی و انتخاب کردند. ممکن است ۶ منبع به اندازه کافی نباشد. حتی اضافه کردن چند منبع دیگر می‌توانست این نسبت را تغییر دهد. اگر در این ۶ کتابی که انتخاب شد، ترکیب دیگری در نظر گرفته می‌شد، آیا در نتایج تفاوت داشت؟

موسوی ادامه داد: در کتاب گفته می‌شود افرادی که در غرب طرفدار صهیونیست‌ها هستند تحت تاثیر هجمه قرار گرفتند، اینجا چالشی که به وجود می‌آید این است که کتاب شما هم در غرب چاپ شده، یعنی در غرب هم کتاب‌های انتقادی منتشر می‌شود.

صدای فلسطینی‌ها شنیده نمی‌شود

سید هادی برهانی نیز درباره چگونگی انتخاب این موضوع برای نوشتن تز دکتری و کتاب توضیح داد: ابتدا موضوع تز دکتری من درباره اتحادیه اروپا و نقض حقوق مردم فلسطین بود، بعد متوجه شدم تکس بوک‌ها (کتاب‌های مرجع) روایت‌های یک جانبه دارند و صدای فلسطینی‌ها شنیده نمی‌شود. این موضوع مهم‌تر بود، زیرا دیدگاه دانشجویان با استفاده از این کتاب‌ها شکل می‌گرفت، لذا فکر کردم تمرکز روی این موضوع مهم‌تر است.

استادیار گروه غرب آسیا با اعلام اینکه همه انتقادهای مطرح شده درباره این کتاب در واقع درست است، ادامه داد: یک تز دانشگاه را به کتاب تبدیل کردم، اما تز برای دانشگاه و کتاب برای عموم است. شاید بتوان بخش‌های تئوری را که برای مخاطب جذابیت ندارد، حذف کرد.

او درباره استفاده از ۶ منبع برای تالیف این کتاب، بیان کرد: به دلیل حجم کار ۶ منبع را انتخاب کردم، و فکر می‌کنم بتواند کتاب‌ها را نمایندگی کند.

برهانی با تاکید بر اینکه غرب تولید کننده محتوا است، توضیح داد: نگاه ما به فضای غرب در کشور نگاه خاصی است و به نظر من سازنده نیست، چیزی که در دنیا تعیین کننده است، این است که آن‌ها تولید می‌کنند و ما مصرف‌کننده هستیم.

به گفته این نویسنده در کشور به دلیل نگاه خاصی که به غرب وجود دارد از فضا استفاده نمی‌شود. مشکلاتی وجود دارد اما ادبیات انتقادی که درباره فلسطین و اسرائیل تولید می‌شود، توسط غرب تولید می‌شود.

او با تاکید بر اینکه باید فضای غرب بهتر شناخته شود، ادامه داد: زیرا کسب شناخت از غرب مهم و تاثیرگذار است و اگر بتوانیم کتابی در حمایت از مردم فلسطین در آن فضا منتشر کنیم، تاثیرگذار خواهد.

برهانی با تاکید بر اینکه وجدان انسان‌ها تا حدی خشونت را تحمل می‌کند درباره تاثیر عملکرد صهیونیست‌ها و انعکاس آن در اخبار، گفت: صهیونیست‌ها با خبرها و فیلم‌هایی که منتشر شده، دیگر قادر به ادامه این کار نیستند و گفته می‌شود دو تا سه هفته می‌توانند به این اقدامات ادامه بدهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha