۲۴ آبان ۱۴۰۲، ۸:۲۰
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85291508
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پشت پرده تعطیلی باجه‌های پست بانک در روستاهای قزوین

قزوین - ایرنا - تعدادی از باجه‌های پست بانک روستایی در استان قزوین که به دلیل انحلال و تعطیلی مورد گله مندی برخی از کارگزاران قرار گرفته بود، تحت بررسی و شفاف سازی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، هدف از راه اندازی پست بانک در روستاها ایجاد اشتغال پایدار و عدالت محوری در برنامه دولت سیزدهم است، به طوری که باجه‌های بانکی در روستاها خدمات نوین بانکی را به صورت برخط در اختیار اهالی روستا قرار داده و در قبال ارایه این خدمات هم بانک و هم شخص مسوول باجه بانکی از منافع حاصله بهره‌مند شده و در نهایت موجب ایجاد اشتغال در این مناطق می‌شود.

چندی پیش پیامی از یک کارگزار پست بانک در روستاهای استان قزوین به این خبرگزاری ارسال شد مبنی بر اینکه برخی از باجه‌ها منحل شده و تعدادی از مسوولان باجه‌ها نیز بیکار شده‌اند.

با تحقیق و بررسی بیشتر و اطلاعاتی که به دست آمد، مشخص شد که این باجه ها متعلق به روستاهای اورنه، ‌قره باغ و مشکین از توابع شهرستان تاکستان است.

پشت پرده تعطیلی باجه‌های پست بانک در روستاهای قزوین

پیگیری‌های بعدی مشخص کرد که این کارگزاران قبلا به شغل مخابرات روستا یا همان ICT مشغول بوده‌اند و چند سالی است که مسوولیت باجه های پست بانک را نیز پذیرفته‌اند.

این کارگزاران اظهار داشتند که تعطیلی باجه‌های پست بانک علاوه بر بیکار شدن آن‌ها، موجب شده تا خدمات بانکی برای اهالی روستا دشوار شود و هر فرد برای کوچکترین اقدامی به شعب داخل شهر باید مراجعه کند.

اما برای روشن شدن موضوع، خبرنگار ایرنا به سراغ کارگزاران باجه های پست بانک رفت و از آنها در مورد انحلال این باجه‌ها پرسید:

منابع باجه پست بانک پایین آمد، باجه را بستند

موسی ملکی، مسوول سابق باجه پست بانک روستای مشکین واقع در شهرستان تاکستان با بیان اینکه الان حدود یک سالی از تعطیلی باجه می‌گذرد، توضیح داد: قبلا بودجه دهیاری در حساب پست بانک روستا بود، اما وقتی حساب دهیاری از پست بانک جدا شد، منابع پایین آمد و باجه را بستند.

وی اضافه کرد: پست بانک استان قزوین به بنده ابلاغ کرد که منابع شما کافی نیست و فعالیت شما برای ادامه کار هیچ دلیلی ندارد، در نتیجه باجه تعطیل شد و الان به شغل کشاورزی و کاسبی در بازار آزاد مشغول به کار هستم.

ملکی به سکونت ۵۳۰ نفر در روستای مشکین اشاره کرد و گفت: بستن باجه پست بانک اگرچه براساس قوانین و منافع بانکی به نفع پست بانک بود، اما مردم روستا به این باجه احتیاج داشتند؛ ضمن اینکه هنگام تعطیلی باجه پست بانک چندین برگه از من تعهد گرفتند که پس از تسویه و گرفتن امضا، دیگر شکایتی از آنها نداشته باشم.

پشت پرده تعطیلی باجه‌های پست بانک در روستاهای قزوین

سال‌ها به همراه خانواده در باجه فعالیت کردم/ با هزینه شخصی همه چیز را تجهیز کردم

عباس شهسواری، که به همراه ‌اکبر و زهرا باجه روستای اورنه را مدیریت می‌کردند، به گفته خودشان الان سه ماه است که باجه آنها تعطیل شده است، وقتی علت را جویا شدیم، به خبرنگار ایرنا گفت: ‌پست بانک به خاطر اینکه من قبلا در مخابرات فعالیت می‌کردم، می گوید نمی توانی در شغل پست بانک مشغول باشی و به نوعی ۲ شغله محسوب می‌شوم.

وی با بیان اینکه کارهای مخابراتی شغل محسوب نمی‌شود و تحت قانون کار نیست، توضیح داد: یکی از شرایط شاغل بودن این است که حق بیمه برای فرد شاغل پرداخت شود، ما در اینجا چنین شرایطی نداریم، ما زیر نظر قرارداد قانون کار نیستیم که ما را کارمند مخابرات محسوب کنند، بنابراین چنین اظهاراتی از نظر عرفی، قانونی و وجدانی غیرقانونی است.

شهسواری ‌تصریح می‌کند: پست بانک و مخابرات روستا از سال‌ها پیش دست خودم بوده است، از سال ۹۷ گفتند که باید این دو از یکدیگر جدا شود،‌ من هم با هزینه شخصی یک باجه بانکی راه اندازی کردم و در در روستا مشتری جذب کردیم، کسی پست بانک را نمی شناخت، اما ما کمک کردیم که شناخته شود،‌ در همین سال‌های قبل خودم به همراه همسرم و برادرم در این باجه کار می کردیم.

این مسوول باجه پست بانک با بیان اینکه امتیاز پست بانک باید متعلق به کسی باشد که در این حوزه سابقه داشته و زحمت کشیده باشد، گفت: من در حال واگذاری این دفتر به اطرافیانم هستم،‌ از طریق روابط عمومی استانداری به وزیر ارتباطات نامه زدم و تمام ماجرا را تشریح کردم، اما چون همه حقایق را گفتم مدیران داخل استان از من ناراحت شدند،‌ دفتری که من با هزینه شخصی آن را تجهیز کردم، چرا باید الان از دست من خارج شود؟ نفر جدید هم که بیاید باید نزدیک به پنج میلیارد ریال هزینه کند.

شهسواری در انتقاد از ارزیابی باجه های پست بانک به پایین بودن منابع بانکی، تشریح کرد: نمی توان روستاها را در این زمینه با یکدیگر مقایسه کرد، یک روستا ۳۰۰ نفر جمعیت دارد و روستای دیگر بیش از یک هزار نفر، قطعا روستاهای با جمعیت بالا درآمد و منابع بیشتری خواهند داشت، اما این دلیل نمی‌شود که روستاهای با جمعیت پایین از نعمت باجه پست بانک محروم شوند.

پشت پرده تعطیلی باجه‌های پست بانک در روستاهای قزوین

برخی باجه ها شرایط من را داشتند اما با وساطت برخی دستگاه‌ها تعطیل نشدند

نسرین جلیلوند، که قبلا در روستای قره باغ از توابع شهرستان تاکستان دارای یک باجه پست بانک بود، به گفته خودش الان ۹ ماه است که باجه او جمع آوری شده و فعالیتی ندارد، وی اضافه می کند: علاوه بر بیکاری خودم، مردم روستا نیز کارهایشان معطل مانده و خیلی از افراد مسن و دارای کهولت سن برای امورات خود مجبورند به شهر تاکستان رفت و آمد کنند.

وی اضافه کرد: در دورانی که بیماری همه گیر کرونا تمام فعالیت‌ها را مختل کرده بود، من در باجه خودم به روستاییان خدمات ارایه می دادم، اما به خاطر تراکنش پایین و کافی نبودن منابع بانکی به من گفتند که ادامه فعالیت پست بانک هیچ توجیهی ندارد.

جلیلوند با بیان اینکه برخی از باجه های پست شرایطی مثل من داشتند، اظهار کرد: مسوولان این باجه با وساطت شورا و نماینده اجازه نمی دادند تعطیل شود، از طریق فرمانداری و استانداری پیگیری کردند و دوباره فعال شدند، اما من از این دسترسی ها نداشتم.

پشت پرده تعطیلی باجه‌های پست بانک در روستاهای قزوین

۸۶ باجه پست بانک در روستاهای قزوین فعال است/باجه‌های کم کار و ناکارآمد تعطیل شدند

مدیرکل پست بانک استان قزوین در خصوص تعطیلی باجه های پست بانک روستایی به خبرنگار ایرنا می گوید: برخی از مسوولان در باجه های پست بانک کارشناسان مخابرات هستند و براساس قانون یک نفر نمی تواند دو تا شغل داشته باشد.

سعید حناچی تصریح کرد: ما به مسوول باجه اورنه مهلت دادیم که یکی از مناصب شغلی یعنی مخابرات یا باجه پست بانک را قبول کند و تا تعیین تکلیف نهایی نیز قرارداد جدیدی منعقد نکردیم، در روستاهای دیگری مثل قرقسین مواردی بود که فرد از مخابرات استعفا داد و اکنون در باجه پست بانک مشغول به کار است.

وی با بیان اینکه به زودی یک باجه مجهزتر در روستای اورنه راه اندازی می‌شود، اظهار کرد: تمام تلاش پست بانک خدمت رسانی به مردم منطقه است و در این مسیر با توسعه باجه های پست بانک می خواهیم تا خدمات بهتر و مطلوب تری به روستاییان ارایه شود.

حناچی با بیان اینکه ۸۶ باجه پست بانک در سطح روستاهای قزوین فعال است، اظهار کرد: باجه پست بانک اورنه فاقد دستگاه خودپرداز بود و شکل و شمایل یک باجه بانکی را نداشت؛ درحالی که در تمامی باجه های پست بانک حداقل یک دستگاه و برخی نیز دارای ۲ دستگاه خودپرداز هستند.

این مسوول در خصوص تعطیلی باجه های پست بانک قره باغ و مشکین نیز بیان کرد: این باجه های فاقد کارایی لازم بودند و تعطیلی آنها مربوط به سال‌های گذشته است؛ به هرحال باجه ای که فعالیت بانکی انجام ندهد امکان توسعه ندارد.

به گفته مدیرکل پست بانک استان قزوین، چندی پیش باجه پست بانک در روستاهای کلج و خطایان نیز افتتاح شد و این روند در روستاهای دیگر ادامه خواهد داشت.

نیم نگاه:

با توجه به هدف گذاری دولت سیزدهم مبنی بر ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و همچنین ارایه خدمت رسانی به دورترین نقاط روستایی، بهتر است با تمهیدات جامع و اختیارات درون استانی شرایط فعالیت مجدد برای این افراد فراهم شود، چراکه رونق باجه های پست بانک در روستاها در نهایت به گردش مالی بیشتر و اعطای تسهیلات به روستاییان منجر خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha