دولت سیزدهم برای پیشبرد و احداث بندرگاه مَکُران عزم جدی دارد

بندرعباس - ایرنا - مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان،آغاز عملیات اجرایی بندر مَکُران را تا یکماه آینده اعلام کرد و گفت: دولت سیزدهم برای پیشبرد و احداث این طرح عزم جدی دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین عباس‌نژاد روز سه‌شنبه در بازدید میدانی از منطقه بنجی بندر جاسک (محل احداث بندرگاه مَکُران) به تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل مکران اشاره و اظهار کرد: توسعه این سواحل که یکی از طرح‌های بزرگ سازمان بنادر و دریانوردی محسوب می‌شود، می‌تواند تجلی سیاست‌های کلان اقتصاد دریامحور باشد.

وی، مهم‌ترین موضوع در این طرح را مباحث اسنادی عنوان کرد و ادامه داد: تمام پیگیری‌ها در اداره‌کل بنادر استان هرمزگان نیز بر این است که از اواخر سال‌جاری عملیات اجرایی موج شکن آغاز شود.

عباس‌نژاد گفت: مطالعات طرح بندر بنجی جاسک آغاز شده و امیدواریم تا قبل از پایان سال طرح جامع نهایی شود و براساس این طرح عملیات ایجاد موج شکن، اسکله‌ها و حوضچه برای پهلودهی جداسازی کشتی‌ها را آغاز کنیم.

استقرار نیروهای عملیاتی دریانوردی در کوه مبارک

دولت سیزدهم برای پیشبرد و احداث بندرگاه مَکُران عزم جدی دارد

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ادامه از استقرار نیروهای عملیاتی دریانوردی تا یکماه آینده در منطقه کوه مبارک بندر جاسک خبر داد و بیان کرد: بندر جاسک از نظر احداث پایانه نفتی کوه مبارک و نیاز به عملیات راهبری کشتی‌های نفتکش و ارائه خدمات فنی به شناورهای سبک و سنگین از جایگاه ممتازی در قلب سواحل مکران برخوردار است.

به گفته وی؛ استقرار این نیروها به منظور ارائه خدمات و عملیات ایمن دریانوردی به شناورهای تانکری وزارت نفت در این منطقه صورت می‌گیرد.

عباس‌نژاد با بیان اینکه سواحل مکران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و راهبردی در جذب بازارهای بین المللی و توسعه اقتصاد دریامحور نقش کلیدی دارد، اضافه کرد: تجهیزات سبک مخابراتی، ارائه خدمات دریایی به منظور جداسازی ایمن شناورها، محصور کردن زمین و آمادگی برای آغاز عملیات طرح اجرایی موضوع اسنادی آن نیز تا یکماه آینده به نتیجه می‌رسد.

توجه به نقش مشارکتی مردم در طرح توسعه بندر مکران

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان نیز به اقدامات بنادر در بندر بونجی جاسک پرداخت و گفت: با بررسی‌های میدانی منطقه بنجی و با استقرار تجهیزات لازم، زیرساخت‌های ابتدایی برای توسعه و تکمیل فعالیت‌های دریایی به صورت بخشی در حال انجام است.

دولت سیزدهم برای پیشبرد و احداث بندرگاه مَکُران عزم جدی دارد

حمیدرضا محمدحسینی تختی با اشاره به استقرار تجهیزات مخابراتی و استقرار نیروهای عملیات دریایی بنادر خاطرنشان کرد: با تکمیل این طرح نزدیک‌ترین مسیر برای پشتیبانی و پهلوگیری از تانکرهای نفتی در منطقه کوه مبارک جاسک ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه در صحبت‌های اخیر رهبر معظم انقلاب مساله ایجاد انگیزه اقامت افراد در حوزه مرزی در طرح توسعه بندر مکران دیده می‌شود، گفت: مساله توسعه‌ و استقرارها درحاشیه مرزها در توسعه بخش مکران دیده شده و در این بخش نیز شاهد مشارکت عموم مردم خواهیم بود.

جمع‌آوری داده‌های پایه در محدوده ساحلی کوه مبارک شهرستان جاسک توسط یکی از شرکت‌های مهندسی بندر شهید رجایی از ۱۴ اسفندماه سال گذشته آغاز شده و عملیات اجرایی زیرساخت موقت بندر بونجی شهرستان جاسک شامل محل اسکان اداری، جانمایی دکل‌های مخابراتی و کانکس‌ها نیز از تیرماه امسال با نصب دکل‌های مخابراتی و تاسیساتی آغاز شده است.

"بونجی" منطقه‌ای در غرب شهرستان بندر جاسک است و تا مرکز این شهرستان ۷۵ کیلومتر فاصله دارد".

کوه‌مبارک یکی از مناطق راهبردی که در واقع نام کوهی در شرق هرمزگان است، قلعه‌ای تاریخی بر روی آن بنا نهاده شده است و به گفته بزرگان این منطقه، مرکز حکمرانی «میرمبارک» در جاسک بوده است.

کوه‌مبارک از طریق راه اصلی در ۱۵۵ کیلومتری میناب و ۶۵ کیلومتری جاسک قرار دارد. این منطقه در دهانه ورودی دریای عمان به تنگه راهبردی هرمز واقع شده است و هر شناوری که بخواهد وارد تنگه هرمز و خلیج فارس شود باید از مقابل این منطقه عبور کند که همین امر بر اهمیت راهبردی کوه‌مبارک می‌افزاید.

۳۰ خرداد سال ۱۳۹۸ نیز پهپاد متجاوز MQ-۴C آمریکا مشهور به ترایتون که از مبدأ پایگاه ظفره در امارات متحده عربی به پرواز درآمده بود و پس از یک پرواز طولانی که بر فراز آب‌های خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان تا محدوده چابهار و در مجاورت مرز هوایی جمهوری اسلامی ایران انجام داد، در مسیر بازگشت در محدوده «کوه‌مبارک» در استان هرمزگان پس از تجاوز چند کیلومتری به مرزهای هوایی کشورمان مورد اصابت موشک سامانه پدافندی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه قرار گرفت و سرنگون شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha