۲۵ آبان ۱۴۰۲، ۷:۱۹
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 85291552
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

مهربانی با یار مهربان، عامل شور و نشاط جامعه

۲۵ آبان ۱۴۰۲، ۷:۱۹
کد خبر: 85291552
مهربانی با یار مهربان، عامل شور و نشاط جامعه

گرگان- ایرنا- کتاب به‌عنوان یار مهربان همواره در خط مقدم آگاهی، دانایی، شور، نشاط و سرزندگی قرار دارد که با دنیایی از عشق و دریایی از مهرورزی به استقبال خوانندگان و مخاطبان خود می‌رود.

به گزارش ایرنا، مطالعه، گنجینه طلایی باارزشی است که علاوه بر تاثیرات مثبتی چون شور، نشاط و سرزندگی سبب پیشرفت و توسعه جامعه در زمینه‌های مختلف از جمله فرهنگی، اجتماعی، روانشناسی، اقتصادی و فناوری می‌شود و بسیاری از افراد با توجه به این مهم، با این یار مهربان مهربان تر برخورد کرده و بیشتر اوقات خود را با این دوست ارزشمند می‌گذرانند.

مهربانی با یار مهربان، عامل شور و نشاط جامعه

یکی از کارمندان بازنشسته کتابخانه های عمومی گلستان در این ارتباط گفت: مساله فرهنگی کتاب و کتابخوانی بسیار مهم است تا اندازه ای که رهبر معظم انقلاب خیلی روی این مهم تاکید داشته و از معدود رهبران جهان هستند که بیشترین اهمیت را به مساله کتاب و کتابخوانی دارند.

محمد مهدی نقاشی با اشاره به یکی از بهترین خاطرات دوران خدمت خود افزود: در شهرستان بندرگز مسئول بخش کودکان کتابخانه بودم و به دلیل اینکه کتابخانه در داخل پارک شهر قرار داشت مسافران بسیاری به این مکان فرهنگی می آمدند. یک روز یک خانواده وارد فضای مطالعه شدند ولی فرزند خود را داخل نیاوردند که به آنها اطلاع دادم بخش کودکان این مرکز فعال است ولی آنها با ترس از اتیسمی بودن فرزند خود نمی خواستند موجب آزار مراجعه کنندگان شوند. رفتم آن کودک را آوردم . آن کودک کتابخانه را بهم زد اما من موقع رفتن یک کتاب به این کودک هدیه دادیم که لبخند عمیقی زد زد که هنوز در خاطرم باقی مانده است.

وی اظهار داشت: علاوه بر کتابداران، خانواده های ما هم به ترویج و نشر فرهنگ کتابخوانی علاقه خاصی دارند به گونه ای که در برخی نمایشگاه ها فرزندان کارکنان کتابخانه ها لباس فرم عروسکی کتاب را می پوشند و همت بلندی برای ترویج فرهنگ مطالعه دارند.

وی بیان کرد: کتاب و کتابخوانی در نشر شور، نشاط و توسعه جامعه نقش کلیدی دارد و یکی از مهمترین مسائلی که جوانان را به کتابخانه ها جذب می کند کتاب است و اگر از کتابهای جدید در کنار فضای هنری استفاده کرده بچه ها به خواندن ترغیب می‌شوند.

این کتابدار افزود: کتابداران همیشه عاشق کتاب و مطالعه بوده و با کمترین امکانات بهترین خدمات را ارائه می دهند که چنانچه حمایت های مالی در کنار عوامل تشویقی و ترغیبی شده بی شک انگیزه ای برای کار مضاعف در نشر و توسعه فرهنگ کتابخوانی می شود.

یکی از اعضای مستمر کتابخانه های عمومی هم در این ارتباط گفت: در پیوند با کتاب، کتابخانه و کتابخوانی جستار بسیار و نکات و تئوری های روانشناسی و جامعه شناسی وجود دارد که افراد را دلبسته کتاب می‌کند که بخش مهم آن در روانشناسی ژنتیک یا حس ژنتیک و ژن های انسانی باید تعریف شود.

حسین مظلومی افزود: از کلاس پنجم ابتدایی شروع به خواندن کتاب هایی چون کلبه عمو تام هریت بیچر استو، آثار داستایوسکی، تولستوی کردم و تا سوم راهنمایی این قبیل کتاب ها را کامل خوانده بودم.

وی اظهار داشت: برای نشر و پرورش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باید از دبستان در این زمینه سرمایه گذاری فکری و فرهنگی شود تا علاقه و دلبستگی به کتاب در آنها شکل گرفته و در سنین بالاتر درختی به بار می نشیند و میوه های خودش را می دهد و سبب جهش فرهنگی ویژه ای در آینده خواهد شد.

وی بیان کرد: وقتی وارد محیط کتابخانه می شویم احساس می کنیم وارد دنیای دیگری پر از معنویت، انسانیت و دوستی شده و شما با بهترین و برترین انسان های ایرانی و جهانی از سعدی، حافظ و فردوسی تا تولستوی، داستایوسکی، ویکتور هوگو و یاشار کمال را در این کتابخانه ها آشنا و دوست می شوید و این محیط فرهنگی تمام مرزهای جغرافیایی، نژادی و قومی را در هم نوردیده و می شکند.

این کتابخوان مستمر افزود: محیط کتابخانه شرایطی داشته که افراد با ورود به آن از جهان بر پایه مادیت خارج شده و روحیه معنوی ویژه ای پیدا می کند.

مهربانی با یار مهربان، عامل شور و نشاط جامعه

یکی از فعالان فرهنگی و کتابداران شاخص روستایی هم در این ارتباط گفت: بی شک فرهنگ کتابخوانی رابطه مستقیم با توسعه، پیشرفت، شادی و نشاط جامعه داشته و با ترویج آن گام بزرگی در همه زمینه ها برداشته خواهد شد.

زینب قلعه قافی افزود: با نیازسنجی علائق و حوزه فکری جامعه هدف می توان در استقبال اقشار مختلف جامعه به مطالعه گام برداشت.

کتابدار کتابخانه عمومی حاج رجبعلی عطری روستای گلند بخش مرکزی شهرستان رامیان با اشاره به نقش کتاب در شور و نشاط کودکان بیان کرد: یک روز که در مدارس روستا حضور پیدا کردم با توجه به اینکه برای قشر پسرانه از کتابهای طنز استفاده کرده و بخشی از کتاب را خودشان خواندن که مورد استقبال ویژه مخاطبان قرار گرفت که بعدها یکی از والدین آمد و کلی تشکر کرد و گفت «آن روزی که شما فرزندم را غرق کتاب و کتابخوانی کردین روز به یادماندنی برایش شد چرا که درد و رنجی که قبلش داشت به کلی فراموش کرد».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha