استاندار مرکزی: جلوگیری از آسیب رساندن به نهضت احیای نان کامل ضروری است

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: جلوگیری از آسیب رساندن به طرح نهضت احیای نان کامل در این استان ضروری است و باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، « فرزاد مخلص‌الائمه» روز چهارشنبه در نشست کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی در اراک، افزود: نهضت احیای نان کامل یک طرح جدید است و باید حساسیت‌های لازم به کار گرفته شود.

وی عنوان کرد: هر نانوایی نمی‌تواند این طرح را اجرا کند، خبازان باید آموزش‌های لازم را فرا گیرند و نشان نان کامل در نانوایی آنها نصب باشد.

استاندار مرکزی اضافه کرد: در بیشتر شهرستان‌های استان نانوایی کامل وجود دارد و تنها در ۲ تا ۳ شهرستان وجود ندارد که باید ایجاد شود.

مخلص‌الائمه بیان کرد: شهرستانی که حتی یک نانوایی عرضه نان کامل نداشته باشد، نقطه ضعف از سوی فرماندار آن شهرستان است.

وی اظهار کرد: تلاش است تا تعداد کارخانجات آرد کامل در استان افزایش پیدا کند.

استاندار مرکزی یادآور شد: یکی از عواملی که کمک کرد طرح نهضت احیای نان کامل فراگیر شود، همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط بود.

مخلص‌الائمه بیان کرد: در خصوص استفاده از نان کامل، اختلاف نظری وجود ندارد و همه نظرها بر سلامت قطعی آن است.

وی گفت: نهضت احیای نان کامل به لطف خدا، موج تبلیغی و کار رسانه‌ای در استان مرکزی، فراگیر شده و در کشور توجهات را به خود جلب کرده است.

استاندار مرکزی افزود: تا زمانی که این نهضت فراگیر در کشور نشود به هدف خود نمی‌رسد.

مخلص‌الائمه بیان کرد: نمی‌توانیم تقاضا را تحریک کنیم بدون اینکه عرضه را داشته باشیم، تعداد کارخانجات آرد کامل در کشور بسیار محدود و در حد کارگاهی است و تنها در استان‌ مرکزی کارخانه بزرگ آرد کامل وجود دارد.

وی اظهار کرد: تا نتوانیم تعداد کارخانجات را افزایش دهیم، نمی‌توانیم تقاضا را از سوی مردم تشویق و تحریک کنیم.

استاندار مرکزی ادامه داد: به همین دلیل، هفته گذشته مکاتباتی با استانداران کشور صورت گرفت، طرح مجدد معرفی و سوابق ارائه شد.

مخلص‌الائمه گفت: در استان مرکزی این ظرفیت وجود دارد تا فناوری این طرح به صورت کامل و ۱۰۰ درصد بومی ایجاد شود.

وی بیان کرد: نیاز است در هر استان کشور کارخانه‌های آرد کامل ایجاد شود.

استاندار مرکزی اضافه کرد: یگان انتظامی استان مرکزی اولین یگانی است که نان کامل در آن عرضه می‌شود و دانشگاه‌هایی که نانوایی دارند نیز دعوت شده‌اند تا آرد کامل دریافت کنند و محدودیتی برای دستگاه‌های متقاضی وجود ندارد.

مخلص‌الائمه عنوان کرد: در برخی از نقاط کشور نانوایی‌هایی وجود دارد که نان با عنوان سبوس‌دار عرضه می‌شود و در این فرآیند سبوس به آرد سفید اضافه می‌شود و نانی که سبوسش گرفته شده و جداگانه اضافه شود، نه تنها خاصیتی ندارد، بلکه مضرات هم دارد.

وی تاکید کرد: باید مردم هوشیار و آگاه شوند و جلوی طبخ این نوع نان، توسط مسئولان امر گرفته شود.

استاندار مرکزی بیان کرد: نان سبوس‌دار با نان کامل متفاوت است.

مخلص‌الائمه در بخش دیگری از سخنانش بر توسعه فرهنگ کتاب خوانی تاکید کرد و افزود: رسانه‌ها در راستای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی نقش موثری دارند.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت امنیت غذایی کشور هم در ادامه این نشست گفت: استان مرکزی از استان‌های پیشرو در راستای احیای نان کامل است و الگویی برای استان‌های دیگر شده که جای تقدیر دارد.

محمد اسماعیل مطلق، با اشاره به عضویت ۹ وزارتخانه و هفت دستگاه در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، افزود: نان کامل یکی از ضروریات است که باید در نقاط مختلف کشور تهیه و به دست مردم برسد.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم غذای سالم سر سفرها بگذاریم، نیازی به بیمارستان‌های فوق تخصصی نیست.

رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت امنیت غذایی کشور ادامه داد: هوای سالم از دیگر ضروریات است که باید در راستای کاهش آلودگی‌ها آن از هیچ کوششی دریغ نشود.

مطلق اظهار کرد: استفاده از نان کامل باید به یک فرهنگ تبدیل شود.

رئیس گروه هماهنگی سیاست‌های امنیت غذا و دبیرخانه تغذیه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور هم در این نشست گفت: نان قوت غالب مردم است و سلامت آن از اهمیت ویژه برخوردار است.

زهرا عبداللهی افزود: دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی یک بیماری غیرواگیر و عامل ۸۲ درصد مرگ و میرها است و این امر به نوع مصرف غذا بازمی‌گردد.

وی بیان کرد: نان کامل به پیشگیری از دیابت و سرطان دستگاه گوارش و روده بزرگ کمک می‌کند و به دلیل اینکه مردم فیبر کامل دریافت نمی‌کنند دچار بسیاری از بیماری‌ها می‌شوند و عرضه نان کامل نقش موثری در کاهش بیماری‌ها دارد.

رئیس گروه هماهنگی سیاست‌های امنیت غذا و دبیرخانه تغذیه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور ادامه داد: مردم باید تلاش کنند تا سفره سالم داشته باشند و در زنجیره گندم، آرد و نان باید همه عوامل دخیل تلاش کنند تا تولیدات بهبود یابد.

دبیر طرح نهضت نان کامل در استان مرکزی هم در این نشست گفت: اهمیت نان و جایگاه آن در سفره مردم بر کشی پوشیده نیست.

غلامرضا ملکی افزود: مشکلی که از سال‌های ۹۲ و ۹۳ مشهود شد، فاصله گرفتن نان از ارزش‌های واقعی بود.

وی بیان کرد: طرح نهضت احیای نان کامل در سال ۱۴۰۰ در استان مرکزی با هدف ارتقای سلامت جامعه و با پیگیری دانشگاه علوم پزشکی و اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان و حمایت استاندار مرکزی کلید خورد و هم‌اکنون با استقبال گسترده‌ای همراه شده است.

دبیر طرح نهضت نان کامل در استان مرکزی ادامه داد: تقاضا برای نان کامل در استان مرکزی روز به روز در حال افزایش است.

ملکی عنوان کرد: امروز در سامانه آرد و نان کشور، آرد کامل تعریف شده اما هنوز شرایط ایده‌آل وجود ندارد.

وی گفت: هم‌اکنون ۹۰ نانوایی در استان مرکزی نان کامل با قیمت‌های متفاوت عرضه می‌کنند.

وی اظهار کرد: طرح نهضت احیای نان کامل به صورت مستمر پایش می‌شود و اجرای این طرح برای خبازان و خرید آن برای مردم اختیاری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک هم در این نشست گفت: امنیت و سلامت غذایی از اهمیت ویژه برخوردار است.

علیرضا امانی افزود: مقوله سلامت غذایی برعهده یک سازمان و نهاد نیست، بلکه همه باید پای کار باشند.

وی بیان کرد: اقدامات خوبی در راستای افزایش سلامت غذایی در استان مرکزی صورت گرفته اما مشکلاتی نیز وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در ادامه این نشست گفت: بزرگترین کتابخانه عمومی جهان اسلام و غرب آسیا در این استان در حال اجرا است و لازم است با همت بیشتر و نگاه دقیق‌تر به این مجموعه توجه شود.

علی گودرزی افزود: بودجه‌های فعلی کفایت نمی‌کند و باید نگاه ویژه‌ای در این خصوص صورت گیرد.

وی بیان کرد: کتاب یک ابزار برای نگاهداشت میراث هویتی و فرهنگی است و امروز همه ابزارهای کارکردی رسانه‌ای برای پاسداشت و صیانت فرهنگ به میان آمده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی ادامه داد: کتاب، عصاره اصیل همه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها است و رسالت و ماموریت‌ها در دنیای جدید بسیار دشوار است.

گودرزی عنوان کرد: در یک دوران گذار از فرهنگ قرار داریم، امروز بازتعریفی از فضای کتابخانه‌ها شده است و به پایگاه‌های فرهنگی و فرهنگسراهای اجتماعی تبدیل شده است و نگاهی فرهنگی، اجتماعی، هنری و حتی اقتصادی به خود گرفته است و فقط به امانت کتاب خلاصه نمی‌شوند و بیش از ۷۰ خدمت جدید در کتابخانه‌ها عرضه می‌شود.

وی گفت: ۴۴۰ برنامه فرهنگی و اجتماعی و هنری در هفته کتاب و کتابخوانی در استان اجرایی می‌شود و کتابخانه زندان شهر محلات افتتاح می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی افزود: آمار امانت کتاب و کتابخوانی در زندان‌ها به شدت افزایش یافته است.

گودرزی عنوان کرد: آماری که به منظور سرانه کتابخوانی ارایه می‌شود به هیچ عنوان صحیح نیست و مردم ما مردمی کتاب نخوان نیستند.

وی اظهار کرد: آخرین آمار سرانه مطالعه مربوط به ۱۰ سال پیش است و در سه نوبت اهدا، ۱۷ هزار جلد کتاب وارد کتابخانه‌های استان مرکزی شد که با یک بارش کتاب در استان مواجه شدیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: کتابخانه سیار استان نیز نیازمند حمایت و مصوبات همراه با ضمانت اجراست.

گودرزی تصریح کرد: امروز فقط نفس ما به نیم درصد بودجه فرهنگی شهرداری وابسته است و باید همه شهرداری‌های استان مرکزی حمایت ویژه‌ای از این مجموعه داشته باشد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این نشست با اشاره به هفته دیابت گفت: درمان دیابت سنگین است و تلاش برای پیشگیری از این بیماری ضروری است.

اردلان زیلابی افزود: ۱۰ و سه دهم درصد شیوع دیابت در استان مرکزی وجود دارد و این آمار در کشور ۱۴ و چهار دهم است، اما به نظر می‌رسد آمارها بیش از این تعداد باشد.

وی بیان کرد: باید سطح آگاهی مردم نسبت به بیماری دیابت افزایش یابد.

مدیرعامل انجمن دیابت استان مرکزی هم در این نشست گفت: خوداظهاری دیابت در شهرهای استان کم است.
محمد اکبرپور، با بیان اینکه در هر ۶ ثانیه یک دیابتی در دنیا فوت می‌کند، افزود: این انجمن، ۶ هزار نفر عضو دارد و در واقع ۵۰ هزار مددجوی دیابتی از این انجمن کمک دریافت می‌کنند.

مدیرعامل انجمن دیابت استان مرکزی ادامه داد: هر اندازه که در کشور برای پیشگیری هزینه شود کم است، زیرا به جای آن باید میلیاردها دلار برای درمان هزینه شود، اما اگر در حوزه پیشگیری وارد شویم، نه تنها ارز خارج نمی‌شود، بلکه کشوری سالم خواهیم داشت.

اکبرپور عنوان کرد: در استان مرکزی در حوزه فرهنگی به شدت با چالش روبرو هستیم و امروز موضوع مواجهه با دیابت با جدیت دنبال می‌شود و باید نسبت به پذیرش جامعه و بیمار، کار بیشتری انجام شود.

وی تاکید کرد: اگر بیماری دیابت کنترل نشود، بیمار با قطع عضو روبرو می‌شود و این بیماری عواقب بسیاری به همراه دارد که هزینه‌های بیشتری به کشور تحمیل می‌کند.

مدیرعامل انجمن دیابت استان مرکزی ادامه داد: بیمار دیابتی ملزم به آموزش است و باید رویه مواجهه با بیماری را فراگیرد.

اکبرپور گفت: به طور قطع اگر این بیماری در نظام ارجاع قرار گیرد، می‌توان در زمینه پیشگیری و کنترل بهتر عمل کرد.

وی تاکید کرد: خوداظهاری در روستاها ۱۰۰ درصدی است، اما در شهرها این چنین نیست و آزمایش و بررسی دیابت بسیار اندک است.

مدیرعامل انجمن دیابت استان مرکزی افزود: اطلاعات آماری در استان مرکزی نسبت به بیماران دیابتی بسیار اندک است و باید این اطلاعات در اختیار انجمن قرار گیرد.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha