استان مرکزی همچنان پیشگام در تولید نان کامل

۲۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۴۵
کد خبر: 85555186
استان مرکزی همچنان پیشگام در تولید نان کامل

اراک - ایرنا - نان کامل یک نوع نان است که از آرد کامل تهیه می‌شود و در فرآیند تولید از تمام بخش‌های دانه استفاده می‌شود و استان مرکزی تنها استانی است که این نان را با آرد یارانه‌ای عرضه می‌کند.

به گزارش ایرنا، نان پُرمصرف‌ترین ماده غذایی مورد استفاده در خانوارهای ایرانی بوده و کیفیت آن به صورت مستقیم بر سلامت جامعه اثر می‌گذارد.

تأثیر مصرف نان کامل (دارای سبوس و جنین) در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها ازجمله مشکلات قلبی، عروقی، دیابت، مشکلات گوارشی، سرطان‌ها، چاقی و مشکلات متابولیکی در تحقیقات بالینی متعددی اثبات شده است.

با وجود این شواهد علمی، چندین دهه است که سبوس و جنین گندم در بسیاری از کارخانجات کشور در مقادیر مختلف از آرد جداسازی می‌شود و نان حاصل از این آرد, نه تنها ارزش غذایی بسیار پایینی دارد؛ بلکه موجب شیوع انواع بیماری‌ها می‌شود.

استان مرکزی همچنان پیشگام در تولید نان کامل

نان کامل به دلیل حضور پوسته دانه و املاح موجود در آن، نان کامل به عنوان یک منبع غنی از مواد مغذی و فیبر در رژیم غذایی مفید است.

نان قهوه‌ای به نانی گفته می‌شود که از آرد گندم سبوس‌دار تهیه شده باشد. به عبارتی دیگر در مراحل تهیه آرد مورد نیاز نان قهوه‌ای، سبوس آرد گندم گرفته نمی‌شود و سبوس که سرشار از فیبر و ویتامین‌های گروه B می‌باشد، دست نخورده باقی می‌ماند.

نان کامل به دلیل داشتن پوسته و لایه خارجی غله، منبعی عالی از فیبر غذایی است. فیبر غذایی برای حفظ سلامت دستگاه گوارش، کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی و کنترل سطح قند خون بسیار مهم است. مصرف نان کامل به عنوان یک منبع غنی از فیبر، می‌تواند به بهبود سلامت گوارشی و کاهش خطر بیماری‌های مزمن کمک کند.

مصرف نان کامل می‌تواند به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کند این نان حاوی فیبر محلول است که می‌تواند کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد. همچنین، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در نان کامل می‌توانند به بهبود عملکرد قلب و عروق و کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی کمک کنند.

یکی دیگر از فواید نان کامل، کنترل وزن و اشباع طولانی مدت است، فیبر موجود در نان کامل باعث افزایش احساس سیری و اشباع در طول روز می‌شود. این امر می‌تواند به کاهش میزان مصرف کالری و کنترل وزن کمک کند. همچنین، نان کامل به دلیل حجم بالای آن نسبت به نان‌های سفید، احساس سیری بیشتری به همراه خواهد داشت و از افزایش وزن غیر ضروری جلوگیری می‌کند.مصرف نان کامل کمک به جلوگیری از سرطان کولون جلوگیری از پوکی استخوان، رفع کم خونی و جلوگیری از بیماری‌های قلبی و ناباروری مردان کمک می‌کند.

حال با این میزان مزایایی که برای نان کامل به آن اشاره شد، استان مرکزی در تهیه و عرضه نان کامل پیشرو بوده و در این گزارش به جنبه های مختلف مصرف قوت غالب مردم پرداخته می‌شود.

استان مرکزی همچنان پیشگام در تولید نان کامل

مشاور رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و دبیر برگزاری مجامع سلامت کشور گفت: استان مرکزی اقدامات بسیار موثری در تولید و توزیع نان کامل داشته و از استان‌های پیشرو در کشور است.

«حمید اخوان» افزود: تولید و عرضه نان سالم که در دین ما نیز به آن تاکید شده است موضوع مهمی است که استان مرکزی و قم در این رابطه بهترین عملکرد را در کشور داشته‌اند.

وی ادامه داد: برخی از نانوایان گرانی آرد را از دلایل عرضه نان بی‌کیفیت مطرح می‌کنند که این قابل قوبل نیست و باید نان سالم در اختیار مردم قرار بگیرد.

۳۵ درصد نان دورریز می‌شود

مشاور رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و دبیر برگزاری مجامع سلامت کشور گفت: ۳۵ درصد نان در کشور دور ریخته می‌شود که این میزان تامین کننده نان ۱۱ میلیون نفر است در صورتی که عرضه نان سالم از دورریز این میزان نان جلوگیری می‌کند.

اخوان در خصوص اهمیت موضوع سلامت جامعه با تاکید بر گسترده بودن این مسئله افزود: همه دستگاه‌ها در این خصوص دخیل هستند و تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

او ادامه داد: به عنوان نمونه در بحث آلودگی هوا یا موضوع نان سالم که در سلامت مردم تاثیرگذار است دستگاه‌های متعدد دخیل هستند و در کنار دستگاه‌ها مردم نیز مسئولیت اجتماعی دارند.

استان مرکزی همچنان پیشگام در تولید نان کامل

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: نان کامل تضمین کننده، بدن سالم و سلامت جامعه است.

آیت الله «قربانعلی دری نجف آبادی» افزود: ۶۰ درصد پروتئین مورد نیاز انسان از طریق نان تامین می‌شود و بر این اساس کیفیت نان، آرد و گندم باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: نان از جمله غذای کامل برای مردم ایران است و باید نسبت به کیفیت آرد، گندم و پخت آن تدبیر ویژه شود.

امام جمعه اراک با یادآوری بازدید از کارخانه آرد آشتیان خاطرنشان کرد: یکی از با کیفیت ترین آردهای کشور در این کارخانه تولید می‌شود و این روش باید در کل کشور گسترش یابد.

آیت الله دری نجف‌آبادی افزود: تمامی مراکز علمی، دانشگاه‌ها، اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی، دولت و مجلس باید با انجام کارهای علمی و تخصصی زمینه تولید نان با کیفیت در کشور را فراهم کنند.

استان مرکزی همچنان پیشگام در تولید نان کامل

نهضت احیای نان کامل با پیشگامی استان مرکزی مورد توجه قرار گرفته است

استاندار مرکزی گفت: با پیشگامی استان مرکزی، نهضت احیای نان کامل تقریبا در سطح کشور توجه‌ها را به خود جلب کرده و مراجع عالی مثل شورای عالی سلامت و وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی به این موضوع اهمیت دادند.

«فرزاد مخلص‌الائمه» افزود: هدف این نهضت فقط مردم استان مرکزی نبوده و تا در سراسر کشور فراگیر نشود به هدف خود نرسیده است.

وی تأکید کرد: تولید آرد کامل در کشور بسیار محدود است و تا زمانی که تعداد کارخانجات آرد کامل افزایش پیدا نکند نمی‌توان پاسخگوی تقاضا بود.

استاندار مرکزی همچنین با اشاره به لزوم افزایش تعداد کارخانجات آرد کامل در کشور، گفت: بزرگ‌ترین و مجهزترین کارخانه تولید آرد کامل در استان مرکزی قرار دارد و به زودی تعداد کارخانجات آرد کامل در استان افزایش پیدا می‌کند.

مخلص‌الائمه افزود: نان سبوس‌دار با نان سبوس‌مال متفاوت است چراکه افزودن سبوس به خمیر نان قبل از پخت مضر هم هست و باید از عرضه این نان تحت عنوان نان کامل جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: حتی بین نان سبوس‌دار و نان کامل تفاوت وجود دارد و منظور از نان کامل نانی است که تمام فرایندها را تحت کنترل و نظارت طی می‌کند.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: نان کامل در تمامی شهرستان‌های استان پخت می‌شود اما اینکه تعداد محدودی از شهرستان‌ها حداقل یک نانوایی نداشته باشند یک نقطه ضعف است و باید در اسرع وقت برای رفع آن اقدام شود.

مخلص‌الائمه افزود: جلوگیری از آسیب رساندن به طرح نهضت احیای نان کامل در این استان ضروری است و باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد.

وی عنوان کرد: هر نانوایی نمی‌تواند این طرح را اجرا کند، خبازان باید آموزش‌های لازم را فرا گیرند و نشان نان کامل در نانوایی آنها نصب باشد.

استاندار مرکزی اضافه کرد: یگان انتظامی استان مرکزی اولین یگانی است که نان کامل در آن عرضه می‌شود و از دانشگاه‌هایی که نانوایی دارند نیز دعوت شده‌اند تا آرد کامل دریافت کنند و محدودیتی برای دستگاه‌های متقاضی وجود ندارد.

استان مرکزی همچنان پیشگام در تولید نان کامل

۱۰۰ نانوایی در این استان نان کامل با قیمت‌های متفاوت عرضه می‌کنند

دبیر طرح نهضت نان کامل در استان مرکزی هم گفت: اهمیت نان و جایگاه آن در سفره مردم بر کسی پوشیده نیست.

«غلامرضا ملکی» افزود: طرح نهضت احیای نان کامل در سال ۱۴۰۱ در استان مرکزی با هدف ارتقای سلامت جامعه و با پیگیری دانشگاه علوم پزشکی و اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان و حمایت استاندار مرکزی کلید خورد و هم‌اکنون با استقبال گسترده‌ای همراه شده است.

وی بیان کرد: آرد کامل در سامانه آرد و نان کشور، تعریف شده اما هنوز شرایط ایده‌آل وجود ندارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: اکنون یکصد نانوایی در این استان نان کامل با قیمت‌های متفاوت عرضه می‌کنند که در سطح کشور از نظر تعداد پیشرو است.

ملکی افزود: سهمیه هر نانوایی برای تولید نان کامل ۵۰۰ تن در هرماه پیش‌بینی شده است و تنها کارخانه تولید آرد کامل در استان مرکزی در شهرستان آشتیان قرار دارد که محصول تولیدی خود را به تهران، قم و اصفهان هم ارسال می‌کند.

وی بیان کرد: عرضه نان کامل و تهیه آرد آن نیاز به حمایت ملی است و باید قوانین برای رفع مکشلات نانوایان در این بخش رفع شود.

دبیر طرح نهضت نان کامل در استان مرکزی گفت: مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بستر لازم برای مهارت آموزی نانوایان در تولید نان کامل را فراهم کرده است زیرا اگر در طبخ نان کامل، مهارت رعایت نشود نان کامل از نان عادی هم اثر بخشی کمتری دارد.

قیمت هر قرص نان کامل براساس نوع نان متفاوت است و از ۱۰ هزار ریال تا ۱۲ هزار ریال تعیین شده است نان لواش با آرد کامل ۶ هزار و ۵۰۰ ریال و نان سنگک ۲۶ هزار رایل تعیین شده است.وی اظهار کرد: طرح نهضت احیای نان کامل به صورت مستمر پایش می‌شود و اجرای این طرح برای خبازان و خرید آن برای مردم اختیاری است.

نهضت ملی نان کامل فرآیند موثری در سلامت مردم است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: نهضت ملی نان کامل فرآیند موثری در ارتقای سلامت مردم است که باید با فرهنگ‌سازی وسیع مورد توجه قرار گیرد.

«بهنام نظری» افزود: غفلتی در حوزه نان با صنعتی شدن جوامع طی سال‌های گذشته صورت گرفته که باید تلاش کرد تا این نقیصه جبران شود.

استان مرکزی همچنان پیشگام در تولید نان کامل

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی افزود: توجه به کیفیت نان کامل از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر مورد بی‌توجهی قرار گیرد، می‌تواند به اهداف طرح آسیب جدی وارد کند.

نظری افزود: سلامت مردم خط قرمز است و آنجایی که سلامت مردم مورد مخاطره قرار گیرد دستگاه‌های نظارتی حضور پیدا کرده و با متخلفان برابر قانون برخورد می‌کنند.

وی بیان کرد: تلاش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر غنی‌سازی نان و تولید و عرضه نان کامل است، بنابراین با همکاری و مشارکت همگانی باید تلاش شود مواد غذایی غنی جایگزین مواد غذایی ناسالم و مضر شود.

تغذیه مناسب عامل اصلی پیشگیری از انواع بیماری‌ها است

متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک هم گفت: تغذیه عامل اصلی پیشگیری از بیماری‌ها است، اما در عمل آگاهی نسبت به آن کامل نیست، ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی و ۳۰ درصد سرطان‌ها فقط با تغدیه قابل درمان است که این مهم اهمیت تغدیه را بیان می‌کند.

دکتر «حامد جعفری» افزود: در تمامی منابع معتبر از نان و غلات صحبت شده و غلات سبوس گیری شده عامل اصلی بیماری‌ها است. طی مطالعات گسترده، مصرف زیاد نمک و مصرف کم غلات و حبوبات جزو عوامل اصلی مرگ در ایران است.

متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: قوت غالب مردم نان است این در حالی است که سفیدکننده‌هایی به آرد اضافه می‌کنند که در دیابت نقش اساسی دارد و به هیچ عنوان برای سلامت مردم مناسب نیست.

استان مرکزی همچنان پیشگام در تولید نان کامل

ویتنامی‌ها هم طعم نان کامل استان مرکزی را چشیدند

تندیس نان کامل استان مرکزی و نان پخت شده با آرد کامل به رئیس سازمان استاندارد ویتنام اهدا شد

در جریان سفر رئیس سازمان استاندارد ویتنام به ایران در هفته گذشته، اراکی ها یک تندیس از نام کامل استان مرکزی و همچنین نان پخت شده با آرد کامل را به وی اهدا کردند.

کلام آخر:

قراردادن نان کامل و غنی به جای نان ناقص در سبد غذایی جامعه و تغییر سبک تغذیه از نان سفید به نان حاوی سبوس و مواد مغذی در یک فرآیند استاندارد، راهکاری تحول آفرین در تأمین امنیت و سلامت غذایی پایدار است.

هدررفت نان در سطح کشور بسیار بالا است که با اجرای طرح نهضت نان کامل از هدررفت نان هم جلوگیری می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha