چند خبر تجسمی؛ نمایشگاه بین‌المللی «عکس ۵» تا تمدید «ایران من»

تهران- ایرنا- برپایی نمایشگاه ۱۵۰ اثر منتخب جایزه «عکس ۵»، اینستالیشن «خوزستان» و تمدید ثبت‌نام در جشنواره «ایران من» و حضور پلتفرم «۱۰۱» در ششمین دوره بینال رانگ اسپانیا از خبرهای هنرهای تجسمی امروز هستند.

به گزارش ایرنا، مدیر هنری جشنواره بین المللی جایزه «عکس ۵» گفت: نمایشگاه آثار برتر چهارمین دوره جشنواره بین المللی جایزه «عکس ۵» جمعه- ۲۶ آبان ماه- ساعت ۱۷ تا ۲۰ در خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود و به مدت یک هفته برپاست.

علی فروغی افزود: نقطه قوت این دوره از جشنواره ارائه آثار خوب و پر محتوا از عکاسان ترکیه، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، ایران و... بود که رقابت خوبی بین این عکاسان دیده می‌شود.

مدیر هنری جشنواره بین المللی جایزه «عکس ۵» بیان کرد: هدف اصلی ما ایجاد و برقراری فضای فرهنگی سالم بین هنرمندان ایرانی و خارجی است. همچنین در این نمایشگاه ۱۶۰ اثر به نمایش گذاشته می‌شود که که ۵۰ اثر آن عکس‌های برتری است که از طرف هنرمندان خارج از کشور ارسال شده است.

چند خبر تجسمی؛ نمایشگاه بین‌المللی «عکس ۵» تا تمدید «ایران من»

فروغی گفت: در این نمایشگاه نمایش ۱۵ ویدئو آرت برتر این دوره را خواهیم داشت که در نظر داریم در دوره‌های بعدی بیشتر روی بخش ویدئوآرت تمرکز کنیم زیرا این هنر در ایران زیاد شناخته شده نیست.

وی افزود: همچنین هدف دیگر جشنواره برای دوره بعدی تمرکز بر عکاسی فاین آرت است که به شکل گسترده‌تر به این بخش می‌پردازیم.

لیلی گلستان شورای سیاست‌گذاری، مهدی شادی زاده دبیر جشنواره و شورای سیاستگذاری، علیرضا شادی زاده دبیر جشنواره و شورای سیاستگذاری، علی فروغی مدیر هنری، غزاله سعادتی مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه از عوامل این جشنواره هستند.

اینستالیشن «خوزستان» در صحنه آبی

رضا حیدری طراح نور تئاتر و سینما که موفق به کسب جایزه‌ مخترع برتر جشنواره بین‌المللی ILDC شد، قرار است اینستالیشنی را با عنوان «خوزستان» از ۲۶ آبان تا سوم آذرماه در پلتفرم اجرایی چیدمان صحنه آبی به نمایش عمومی درآورد.

این هنرمند از عنصر نور برای خلق اثر هنری خود، بهره برده است.

در بیانیه نمایشگاه آمده است: «خاک مرا خواب می‌بیند، که خاک می‌خورم! من رضا حیدری هستم، طراح نوری که عاشق هنر به ویژه نقاشی‌ست، اما نور عنصر بکری‌ است که تاکنون با آن خلق اثر کرده‌ام. گذرا و ناملموس بودنش را ضمن تابش و هویت‌بخشی به اجسام دوست دارم. بگذارید این خط را کمی شاعرانه توصیف کنم تا به عنوان مخاطب اثر، شما را شریک ذهن خودم کنم: ایران، خاکِ بخشنده و ملموس، پایدارِ هویت‌بخش! خوزستان داشته، دارد و خواهد داشت!

چند خبر تجسمی؛ نمایشگاه بین‌المللی «عکس ۵» تا تمدید «ایران من»

انسان، اثر و رد اثرش از بین خواهند رفت، مثل آنچه اکنون در خوزستان رقم می‌خورد، مثل آنچه من خلق کرده ام. اما سرزمین، میراث جاودانه‌ایست که من و تو مثل نورِ شهاب‌سنگ از آسمان خاطره‌اش، چون رویا، عبور می‌کنیم...»

علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن این رویداد هنری تا سوم آذرماه همه‌ روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به پلتفرم اجرایی چیدمان صحنه آبی به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از چهارراه طالقانی، نبش کوچه ریاض، شماره ۱۵۹۵ مراجعه کنند.

تمدید ثبت‌نام در جشنواره «ایران من»

پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری کانون فرهنگی هنری دایا و نگارخانه آپامه به‌ مناسبت روز جهانی کودک که مصادف با ۲۹ آبان است «جشنواره ایران من» را در دو حوزه انشا و نقاشی ویژه کودکان ۷ تا ۱۲ سال برگزار می‌کند.

با توجه به استقبال کودکان ایرانی از این جشنواره زمان دریافت آثار تا ۲۰ آذر ماه تمدید شده است و نتایج این جشنواره و نمایشگاه‌های آن در ابتدای دی‌ماه اعلام و برگزار خواهد شد.

کودکان از سرتاسر جهان می‌توانند آثار خود را در بخش انشاء و نقاشی در جشنواره «ایران من» شرکت دهند. متن نوشتاری در قالب انشاء (در هر شکلی که دوست دارند) و نقاشی در کاغذ مقوایی به اندازه A۳ قابل پذیرش است.

چند خبر تجسمی؛ نمایشگاه بین‌المللی «عکس ۵» تا تمدید «ایران من»

انشاء می‌تواند به توصیف نگاه و احساس کودکان ایرانی به وطن عزیز خویش ایران و چشم‌اندازهای گوناگون طبیعی، تاریخی و فرهنگی آن پرداخته شود و نقاشی می‌تواند تصویرگری تمامی چشم‌اندازهای زندگی از صورت‌های فرهنگی تا طبیعت ایران باشد.

از کودکان علاقه‌مند دعوت می‌شود تا آثار خود را تا ۲۰ آذرماه امسال به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

به آثار برگزیده لوح تقدیر و جوایزی از طرف متولیان برگزاری جشنواره اهدا خواهد شد و آثار یاد شده علاوه بر چاپ در قالب کتاب از طرف پژوهشکده مردم شناسی، در نمایشگاه‌های مختلف در سطح کشور و خارج از کشور و سایت نگارخانه آپامه به نشانی https://apameh.org/ به نمایش درخواهند آمد.

ویدئوآرتی از ۱۱ هنرمند دیجیتال ایرانی در اسپانیا

پلتفرم «۱۰۱» به نمایندگی از ایران مفتخر به شرکت در ششمین دوره بینال رانگ در اسپانیا با عنوان «گلیچ در هندسه مقدس» به سرپرستی و نمایشگاه گردانی محمدعلی فاموری است.

این مجموعه شامل آثار ویدئوآرت قابل توجهی از ۱۱ هنرمند دیجیتال ایرانی؛ آرزو رمضانی، آرش معصوم، الناز محمدی، ملیسا ولی‌پور، محمد عبدالله‌زاده، محمدعلی فاموری، نیلوفر بنی‌اسدی، پریسا پاک‌ضمیر، رضا فاموری، صادق مجلسی و یاسمین اصغری زاده و طراحان صدایی همچون فربد حامدی، کامران متقی، بابک سپنتا، احسان مسعودیان و وامغ تهرانی است.

آثار حاضر در این بینال به صورت آنلاین از اول نوامبر ۲۰۲۳ تا اول مارچ ۲۰۲۴ برای علاقه‌مندان به هنرهای دیجیتال در دسترس است. دوسالانه Wrong رویداد هنری بین‌المللی مستقل، چندفرهنگی و مشارکتی است که در سال ۲۰۱۳ توسط دیوید کویلز گیلو در اسپانیا تأسیس شد و به یک جامعه بین المللی عظیم و مرجعی در صحنه هنری تبدیل شده است که هر دو سال یکبار متصدیان، هنرمندان و مؤسسات آنلاین و آفلاین را گردهم می‌آورد.

در توضیح «پلتفرم ۱۰۱: داستان گلیچ در ایران» آمده است؛ در سال ۲۰۱۸ ، پلتفرم-۱۰۱ به عنوان یک پروژه هنری مستقل، غیرانتفاعی، برای حمایت از هنرمندان جوان نوظهور دیجیتال و ایجاد یک پایه و جنبش منسجم از هنر دیجیتال در ایران توسط استودیو هنری فاموری تأسیس شد.

مانیفست هنر گلیچ ایران توسط محمدعلی فاموری با عنوان «گلیچ: زبان پیکسل» در سال ۲۰۱۹ نوشته شده است. این مانیفست به منظور حمایت از توانایی‌های بیانی و زیبایی شناسی تولیدات گلیچ با حذف عنصر رنگ در آثار و تولید کارهای سیاه و سفید و حذف عنصر تزیینی رنگ و تمرکز بر ساختار اصلی گلیچ شکل گرفته است.

چند خبر تجسمی؛ نمایشگاه بین‌المللی «عکس ۵» تا تمدید «ایران من»

نخستین اجرای سمعی و بصری هنر گلیچ با همکاری پروژه آرت ریسرچر و انجمن موسیقی استان گیلان در پلتفرم رادی رشت برگزار شد. بعدها در سال ۲۰۲۰، پس از یک سال تحقیق نظری منسجم، پلتفرم ۱۰۱، نمایشگاه گروهی گلیچ را در ایران با عنوان «گلیچ: زبان پیکسل» با دعوت از ۲۷ هنرمند از ۹ کشور مختلف برگزار کرد که به مدت ۱۱ هفته در گالری باوان در تهران برگزار شد.

همچنین پروژه‌های مشترک خود را با SLVC Records و استودیو هنری فاموری، با انتشار یک EP در نویز با عنوان Erratic Glitch گسترش دادند.

در ادامه این مانیفست در سال ۲۰۲۱، نمایشگاه دیگری با تمرکز بر زیبایی شناسی «گلیچ: زیبایی شناسی پیکسل» در بنیاد پژمان برگزار شد. مطالعات و پروژه‌های تحقیق محور در حیطه هنر فرکتال در سال ۲۰۲۲، منجر به نوشتن بیانیه‌ای نمایشگاهی به نام «وحدت در کثرت» شد و با دعوت از ۴۷ هنرمند چندرسانه‌ای از ۱۳ کشور جهان، ساخت این ویدیوها آغاز شد.

فرآیند شکل گیری این پروژه ویدئوآرت در بازه زمانی دو ساله آماده‌ نمایش در نمایشگاه آتی پلتفرم ۱۰۱ خواهد شد.

پلتفرم ۱۰۱ در طی سال‌های فعالیت خود به عنوان پیشگام در عرصه هنر دیجیتال، با تمرکز بر ژانر هنر گلیچ و فرکتال، نه تنها در ایران بلکه در سطح بین‌المللی، فضایی نوآورانه برای هنرمندان ایرانی و غیرایرانی ایجاد کرده است. این پلتفرم با معرفی پروژه‌های پژوهشی پیشرفته، همچنان نقش محوری خود را در معرفی و ترویج هنر دیجیتال در سطح جهانی حفظ کرده است.

پلتفرم ۱۰۱ در مسیر خود، حضوری درخشان در نمایشگاه‌های معتبری همچون دومین رویداد ایرومدیا در اولین موزه هنرهای دیجیتال ایران، مستقر در مجموعه تک فک تهران و با همکاری بنیاد دیهیم داشته است. همچنین، در سومین دوره «glitch art is dead» در مینیسوتای آمریکا و نمایشگاه «هندسه مقدس» در واشینگتون، با همکاری DMV digital art و وب ۳، این پلتفرم نویدبخش گام‌های بلندی در ارائه و شناساندن ژانر هنر گلیچ ایران به جهان بوده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha