مسائل معیشتی و صنفی کتابداران را پیگیری می‌کنیم

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم حمایت از کتابداران گفت: از مسائل معیشتی و صنفی کتابداران عزیز در صحن ملی دفاع می کنم؛ الحمدلله ۱۵ درصدی که قولش را داده بودیم، انجام شد و ان شاءالله ما در دولت مسائل شما و حق مسکن را نیز حل می کنیم.

به گزارش ایرنا، مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۲ در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد و جمعی از کتابداران حضور داشتند و پیام رئیس جمهور به مناسبت گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار خوانده شد.

محمدمهدی اسماعیلی در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران تولید، توزیع، انتشار و ترویج کتاب، گفت: در دولت مردمی پررونق‌ترین دوران حوزه‌های فرهنگ را سپری می‌کنیم. در سال ۱۴۰۱ فروش کتاب نسبت به سال گذشته ۲۴۷ درصد رشد داشته و در هشت ماه سال جاری هم رشد قابل توجهی داشته است. گام‌های مهمی را برای ارتقای کتاب و فرهنگ کتابخوانی برداشتیم و آخرین گام‌مان هم عضویت کتابفروش‌ها در صندوق هنر بود. صندوق هنر هم نزدیک به ۴۰ درصد رشد داشته است. حوزه فرهنگ امروز در یک شرایط مطلوب قرار گرفته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این روزها دل‌ها داغ‌دار قصه پر غصه غزه است و هنرمندانمان هم در صحنه هستند. اما ما توقعمان بیشتر است که اصحاب هنر و رسانه در ایران اسلامی که پیشتاز مبارزه با صهیونیسم جهانی است بیشتر در حمایت از مردم غزه‌ بدرخشند. یک رژیم کودک‌کش در مقابل چشم جهانیان با وقاحت تمام کودکان را ذبح می‌کند. البته مقاومت حماسه آفرید و روز ۱۵ مهر در تاریخ ثبت شد. اتفاقی که در طول ۱۰۰ سال سابقه نداشته است.

اسماعیلی ضمن تقدیر از همکاران مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: از مسائل معیشتی و صنفی کتابداران عزیز در صحن ملی دفاع می کنم. الحمدلله ۱۵ درصدی که قولش را داده بودیم، انجام شد و انشاالله ما در دولت مسائل شما و حق مسکن را نیز حل می کنیم.

وی در خاتمه به قرائت پیام رئیس جمهور به مناسبت گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار پرداخت.

مسائل معیشتی و صنفی کتابداران را پیگیری می‌کنیم
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

پیام رئیس جمهور به مناسبت گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار

بسم‏الله الرحمن الرحیم

«ن والقلم و مایسطرون»

هفته و روز «کتاب، کتاب‏خوانی و کتابدار» را به همه کسانی که دل در گرو کتاب و کتاب‌خوانی داشته و سهمی در اعتلای فرهنگ مکتوب ایران اسلامی دارند، صمیمانه تبریک می‏‌گویم.

بی ‏تردید کتاب از زیباترین و مهم‏ترین جلوه ‏های فرهنگ بشری است. شکوه این ارزش را باید در تابش آیات نورانی «اَلَّذی عَلَّمَ بِالقَلَم» و «ن والقلم و مایسطرون» جستجو کنیم که به قلم و کتاب و آنچه که از اندیشه می ‏تراود، اهمیت حیاتی قائل است. خداوند متعال به قلم و حرمتش سوگند یاد کرده و معجزه جاوید آخرین سفیر سعادت بشری را کتاب قرار داده است.

تأکیدات پیوسته مقام معظّم رهبری برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و تشبیه «فرهنگ» به «فضایی که در آن تنفس می‌کنیم»، نقشه راه مهمی را ترسیم کرده است که امیدوارم با همیاری همه دست ‏اندرکاران، روز به‏ روز به تحقق آن نزدیک‌تر شویم تا فضیلت کتابخوانی به یک پویش فراگیر و ضرورت ملی تبدیل شود.

حوزه نشر به ‏عنوان یکی از مهم ‏ترین حوزه ‏های فرهنگی که با آگاهی و دانش جامعه ارتباط مستقیم دارد، نیازمند فضای آرام است؛ عرصه‏ ای که هرچه بیشتر مورد توجه قرار گیرد به همان میزان شاهد شکوفایی و رشد فرهنگی جامعه خواهیم بود. دولت مردمی برای پویایی حوزه فرهنگ و نشر، از ابتدای کار، نگاه تحولی به حوزه عمومیِ فرهنگ داشته است. ما عمیقاً بر این باوریم که فرهنگ عمومی در زمینه ارزش‌ها، عقاید و هنجارها، باید اساس برنامه‌ها و اقدامات دستگاه‌‎های فرهنگی باشد و همه آموزش‌ها و پژوهش‌ها در این مسیر قرار بگیرد. در این صورت است که شخصیت جوانان و نوجوانان عزیز ما، به‏ عنوان سرمایه‌های بالقوّه فرهنگی، ادبی، هنری و علمی، شکل گرفته و به فعلیّت می‌رسد.

امروز در میان تمامی ظرفیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، کتابخانه‌های عمومی جایگاه ممتازی دارند. رشد بیش از ۱۰ برابری تعداد کتابخانه‌های عمومی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در کنار تجهیز فضای کتابخانه ‏ها، منجر به ارائه خدمات متنوع کتاب‌محور به گروه‌های مختلف اجتماعی در کشور شده است. لازم است مسئولان امر در ادامه این مسیر، برای بهبود خدمات با نگاه به تنوع فرهنگی کشور و نیازهای مردم همچنان به تلاش ‏های خود ادامه دهند. دولت نیز دسترسی عادلانه آحاد مردم به خدمات کتابخانه‌های عمومی را حق آنها می‌داند و برای احقاق آن از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

خوشبختانه اکنون انگیزه و شور خدمت‌رسانیِ فرهنگی در میان مسئولان و دستگاه های حوزه فرهنگ و کتابخانه‌‎های عمومی بیش از گذشته وجود دارد و کوشش ‏های صادقانه آنان شایسته قدردانی است. از سایر ارکان فرهنگی کشور و دست‏اندرکاران و علاقه‏‏ مندان این حوزه نیز می‏ خواهم که با حضور همدلانه خود، بر این پویایی بیفزایند.

این‏جانب با قدردانی از برگزارکنندگان و شرکت‏کنندگان در این مراسم فرهنگی ارزشمند، توفیقات روزافزون همه دست‏اندرکاران حوزه کتاب و کتابخوانی را از درگاه خداوند متعال مسألت دارم.

سیدابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

دسترسی آسان به کتاب، سیاست دولت مردمی در راستای عدالت فرهنگی است

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار داشت: ۲۴ آبان، روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار»، سالروز درگذشت علامه سیدمحمدحسین طباطبایی است؛ بزرگ‌مردی که «تفسیر المیزان» یادگاری از او برای ما، نسل‌های آینده و غواصان حقیقت در اقیانوس قرآن کریم است. شأن قرآن مجید، که حافظی چون پروردگار جهانیان دارد، بالاتر و والاتر از چند کوشش بیهوده برای پوشاندن این خورشید است اما این حرکات می‌تواند تذکری برای ما مسلمانان و اهالی فرهنگ باشد تا با درکِ دقیق‌ترِ قیمت این گوهر، بهره‌برداری بهتری از آن داشته باشیم. محافل «قرآن و عترت» کتابخانه‌های عمومی (که در این مدت کوتاه به بیش از ۲۰۰ محفل در کشور رسیده است) می‌کوشند پیوندی با این کتاب مقدس برای انس بیشتر برقرار کنند؛ «طرح کتابت قرآن» توسط اعضای کودک و نوجوان، یک نمونه از آن است که در هفته کتاب در حال اجرا است.

مهدی رمضانی ادامه داد: نمی‌توان از کودکان و نوجوانان نام برد و از کودکان مظلوم و بی‌پناه غزه یاد نکرد. شهادت بیش از ۴۵۰۰ کودک بر اثر جنایات رژیم صهیونیستی، رخدادی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. حتما جنایت‌های این روزها و مقاومت برادران و خواهران ما در غزه، نتیجه قطعی پیروزی جبهه اسلام را در پی خواهد داشت.

رمضانی تصریح کرد: هفته کتاب و ۲۴ آبان، نوروز کتابخانه‌های عمومی است؛ فرصتی برای بازبینی سال گذشته و نگاه به روزهایِ در انتظار. حضور رئیس محترم جمهوری در مراسم سال گذشته، باعث توجه بیش از پیش رسانه‌ها و مسئولین به حوزه کتابخانه‌های عمومی و خدمات آن شد؛ راهبردی که در دو سال گذشته آن را پیگیری کرده‌ایم: «تغییر نگاه و رویکرد به کتابخانه‌های عمومی». چنانچه کتابخانه عمومی، با تعریف و نقش جدید خود به عنوان مرکز فرهنگی-اجتماعی محلی، از سوی مدیران و جامعه درک شود، راه برای حل مسائل ریشه‌دار این حوزه و ارتقای منزلت و بهبود معیشت کتابداران هموارتر می‌شود. همراهی نمایندگان محترم ولی فقیه به عنوان رئیس شورای فرهنگ عمومی و استانداران محترم در جایگاه رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی و حضور در برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی و بهره‌برداری از چندین کتابخانه با حضور معاونین رئیس‌جمهوری و وزرا، شاهد دیگری از این تغییر نگاه است. دغدغه نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی در جهت تکمیل پروژه‌های کتابخانه عمومی و تجهیز و ارتقای کتابخانه‌های عمومی موجود نیز گواه دیگری بر این اهتمام است. در همین جا وظیفه خود می‌دانم از محمدمهدی اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور، به خاطر درک ظرفیت شبکه گسترده کتابخانه‌های عمومی و توانایی کتابداران قدردانی کنم.

دبیرکل نهاد ادامه داد: دسترسی آسان به کتاب، سیاست دولت مردمی در راستای عدالت فرهنگی است که با دو بال کتابخانه مرکزی و کتابخانه سیار پیگیری می‌شود. نهضت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام با استفاده از ظرفیت سفرهای استانی رئیس محترم جمهوری در جریان است؛ بهره‌برداری از ۲ کتابخانه مرکزی استانی، ۱ کتابخانه مرکزی شهرستانی و شتاب گرفتن سایر پروژه‌های کتابخانه مرکزی در استانها، از نتایج این اقدام است. اقدام دیگر توسعه شبکه کتابخانه‌های سیار است؛ کتابخانه سیار خدمت را به نزد مردم مناطق روستایی، صعب‌العبور و کم‌برخوردار برده و با برنامه‌های فرهنگی در نقطه خدمت مؤثر خواهد بود.

مسائل معیشتی و صنفی کتابداران را پیگیری می‌کنیم
از راست: یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلام، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور

هفته کتاب متعلق به قشر مهم فرهنگی، کتابخوان، کتابدار و کتاب دوست کشور است

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی اظهار داشت: قبل از آغاز صحبتم اشاره می‌کنم به اصلی‌ترین مسئله جهان اسلام یعنی موضوع فلسطین که امروز در قلب ملت‌ها جای گرفته است. روزهایی که نبرد حق علیه باطل و حماسه بزرگ شکستن هیمنه صهیونیست های غاصب رخ می دهد. این روزها بشریت شاهد یکی از فجیع‌ترین جنایات نسل‌کشی تاریخ در سرزمین فلسطین و غزّه قهرمان است. ادای احترام می‌کنم به کودکان و غیرنظامیان شهید غزه؛ درود می فرستم به روح پاک شهدای مظلوم فلسطین و به امام عزیزمان که سالها قبل این نوید و امید، یعنی آزادی فلسطین، قبله اول ما مسلمین، را نهادینه کردند.

محمدرضا هراتی ادامه داد: در آغازین روزهای هفته کتاب هستیم. هفته ای که متعلق به قشر مهم فرهنگی، کتابخوان، کتابدار و کتاب دوست کشور است؛ البته حسب ماموریت و رسالت نهاد کتابخانه‌های کشور، همه ایام سال ما در ارتباط با موضوع کتاب و کتابخوانی است؛ اما این هفته توجه رسانه‌ها و مسئولین به کتاب، متفاوت است. به طور یقین ارتقای فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، به کمک تخصص، توان و توجه همه همکاران و کتابداران دلسوز و دغدغه‌مندمان و یاری تمامی دستگاه‌ها، نهادها و همراهی آحاد جامعه ممکن و میسر می‌شود. امسال در راستای ترویج و عمومی‌سازی خواندن در بین همه گروه‌های اجتماعی، هم‌افزایی تمامی دستگاه‌های فعال در بحث کتابخوانی و تغییر مسئله مطالعه به خواندن، پیشنهادی در قالب «سند ملی ترویج خواندن» توسط نهاد به شورای فرهنگ عمومی ارائه شد که کلیات آن تصویب شده و کار کارشناسی آن در حوزه مربوطه ادامه دارد. در این سند تلاش شده تکالیفی قابل تحقق برای دستگاه ها در نظر گرفته شود.

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: با نگاه دولت مردمی، اهتمام به پویایی «نهضت خواندن» و «توسعه خدمات بر پایه نیاز جامعه» اولویت نخست نگاه تحولی دولت سیزدهم به حوزه فرهنگ بوده است. دولت محترم در تحقق دو شعار اصلی توسعه عدالت فرهنگی و دسترسی آسان به کتاب، بطور جدی گام برداشته و نسبت به نهاد توجه ویژه داشته است. حمایت شخص رئیس جمهور محترم از حوزه فرهنگ و کتابخانه‌های عمومی که تبلور آن حضور ایشان در مراسم ۲۴ آبان سال گذشته بود، نهضت تکمیل، ساخت و بهره‌برداری از «کتابخانه مرکزی استان»؛ توسعه«کتابخانه سیار» و .... گواه عرایض بنده است. روندی که به برکت انقلاب اسلامی در همه عرصه‌ها آغاز و با شدت فزاینده‌ای در عرصه فرهنگ در این دولت دنبال می شود.

مسائل معیشتی و صنفی کتابداران را پیگیری می‌کنیم
محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد

فعالان و برگزیدگان عرصه کتاب و کتابخانه های عمومی در سال ۱۴۰۲ معرفی شدند

در این آیین فعالان برگزیده عرصه کتاب در سال ۱۴۰۲ در مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نهاد معرفی و تقدیر شدند و کارت عضویت سراسری کتابخانه های عمومی به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی اهدا شد.

مسائل معیشتی و صنفی کتابداران را پیگیری می‌کنیم

برگزیدگان هفته کتاب نهاد در سال ۱۴۰۲ در گروه های انجمن استان و شهرستان، پیشکسوت و خدمتگزار، خیرین حقوقی، خیرین حقیقی، دبیر محفل ادبی، رابط فرهنگی، کتابخانه سیار، خدمات فراکتابخانه ای، فهرستنویس، قاضی، کتابخانه، کتابخوان، کتابدار، گروه های خاص، نمایندگان مجلس و آبادایران معرفی شده اند

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha