طنین ضرب زورخانه‌ها در میان پهلوانان کوچک مدرسه‌ای+ فیلم

شیراز - ایرنا - سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بنای خود را بر توجه به نیازهای هم‌عرض دانش‌آموزان ایرانی گذاشته و تربیت تمام ساحتی آنها را هدف قرار داده است؛ از این میان، طرح شهید طوقانی می‌کوشد تا ساحت زیستی و بدنی فرزندان ایران را به کمک ورزش باستانی مردمان این سرزمین پرورش دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگر زمانی آموزش و پرورش تنها به نیازها تک یا ۲ ساحتی دانش‌آموزان پاسخ می‌گفت، امروز سند بنیادین تحول آموزش و پرورش ۶ بُعد تربیتی، اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، تربیت علمی و فناوری، اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی، زیبا شناختی و هنری دانش‌آموزان رامورد توجه قرار داده است.

در جهت تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان ایران‌زمین، طرح "شهید طوقانی" بر ساحت زیستی و بدنی آنها تمرکز کرده و تحقق ان را از مسیر ورزش باستانی ایران یعنی ورزش زورخانه‌ای دنبال می‌کند.

بر این اساس قرار است صدای ضرب زورخانه و نرمش‌های باستانی شادابی بخش صبحگاه‌های دانش‌آموزی باشد و آنها را با نشاط و سرحال روانه کلاس‌های درس کند.

امروز (چهارشنبه) این طرح تربیت بدنی در مدارس فارس نیز آغاز شد و زنگ و ضرب زورخانه‌ای در مدارس این استان طنین انداخت.

فارس خاستگاه مرشدهای دانش‌آموز

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش فارس در افتتاحیه طرح شهید طوقانی در مدارس شیراز گفت: در قالب این طرح که در ذیل سند تحول بنیادین، ساحت های اعتقادی اخلاقی، ساحت هنری و ساحت زیست بدنی اجرایی شده، ورزش صبحگاهی دانش اموزان با ضرب آهنگ ورزش زورخانه ای همراه میشود.

سید کاظم حسینی افزود: بر اساس سند تحول بنیادین و در راستای تفاهم نامه همکاری بین وزارتخانه آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان این طرح در مدارس استان فارس اجرا می شود.

به گفته او ورزش این طرح در شهرستان‌هایی که ورزش زورخانه ای در آنجا فعال است، اجرا شود.

آنطور که حسینی گفت سال گذشته راه اندازی کانون های زورخانه در نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز تربیت شمار زیادی مرشد از بین دانش آموزان پایه پنجم و ششم شده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش فارس اضافه کرد: در این سال ، دانش آموزان فارس موفق شدند رتبه دوم رقابت های زورخانه ای را در کشور کسب کنند.

کاظمی بیان کرد: با هدف توسعه این ورزش باستانی و تقویت ورزش صبحگاهی، راه اندازی کانون های زورخانه‌ای را در سطح شهرستان ها و مناطق آموزش و پرورش استان در دستور کار داریم.

نوای ضرب آهنگ زورخانه در مدارس شهرستان‌های فارس

امروز برخی دیگر شهرستان‌های فارس نیز صحنه ورزش دانش‌آموزان فارسی با ضرب آهنگ زورخانه و به یاد شهید دانش آموزی بود که خود نقشی پررنگ در توسعه ورزش زورخانه‌ای داشت.

لارستان یکی از شهرستان‌های فارسی بود که شاهد آغاز باشکوه طرح شهید طوقانی در مدارس بود؛ رئیس آموزش و پرورش لارستان در آیین آغاز این طرح در مدارس گفت: ورزش زورخانه ای یکی از هویت های ملی ما محسوب می شود و در پرورش جسمی و معنوی دانش آموزان جایگاه ویژه ای دارد.

حمید اخوان با گرامیداشت یاد شهید طوقانی اظهار کرد: هدف از برگزاری این طرح آشنایی دانش آموزان با ورزش زورخانه ای است که در آن عنصر رقابت حذف شده و مرام پهلوانی، ایثار، میهن دوستی، جوانمردی و گذشت حرف اول را می زند.

او توضیح داد: دانش‌آموزان لارستانی از امروز در مراسم صبحگاه مدارس ابتدایی زمانی را به ورزش زورخانه ای اختصاص می‌دهد و با نشاط بر سر کلاس‌های درس خود حاضر می‌شوند.

آنطور که اخوان نیز گفت در زمان حاضر چهارشهرستان فارس گود زورخانه و ورزش زورخانه‌ای فعالی دارند که لارستان با پنج زورخانه از فعال‌ترین‌ها است.

با آغاز طرح شهید طوقانی دانش‌آموزان فارسی نیز همسو با دیگر فرزندان ایران از فردا صبحگاههای پرنشاط ‌تری را تجربه می‌کند؛ ضرب زورخانه انها را شادان میکند و ورزش به یادگار مانده از نیاکانشان به آنها آمادگی روحی و جسمی یادگیری مضاعف میدهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha