امتداد «دیپلماسی غزه» تا قلب اروپا

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک شبانه‌روزی ایران برای توقف فاجعه انسانی در غزه، «دیپلماسی فلسطین» را تا سوئیس در قلب قاره اروپا امتداد بخشیده است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در شرایطی برای تداوم رایزنی‌ها با روسای نهادهای بین المللی وارد ژنو شده است که جنایات مافوق تصور رژیم صهیونیستی در نوار غزه و در سایه بی عملی سازمان‌های بین المللی و دولت های غربی، باعث حیرت جهانیان شده است.

سوئیس که با قلل پر برف و دریاچه های نیلگون و دره‌های سرسبزش «زمین بازی اروپا» لقب گرفته و همچنین به علت واقع شدن آن در مرکز قاره اروپا به «چهارراه اروپا» و «بام اروپا» معروف شده است میزبان هیات ایرانی به ریاست وزیر امور خارجه برای بررسی موضوع اول جهان یعنی غزه شده است.

تصویر سوئیس در اذهان عمومی طی هفته‌های گذشته و پس از شروع جنگ افروزی خانمان سوز صهیونیستها در غزه بیش از آنکه یادآور طبیعت این کشور و ساعت‌های معروف و گران‌قیمت سوئیسی باشد، نشانگر تجمعات پرشکوه مردم این کشور در دفاع از مردم مظلوم فلسطین در باریکه غزه بوده است، معترضانی که در میدان Place de Neuve ژنو تجمع کرده و با سر دادن شعارهای «همه ما فسلطینی هستیم» و «زنده باد فسلطین» جنایات ضد بشری اسرائیل را به شدت محکوم کرده اند.

سوئیس و فلسطین در ۲ تقاطع تاریخی به یکدیگر پیوند خورده اند؛ تئودور هرتزل، بنیان‌گذار جنبش صهیونیسم در سوئیس بود که ایده تاسیس اسرائیل را پی ریزی کرد، جنبشی که به سمت ایجاد یک دولت یهودی در سرزمین فلسطین به هرقیمتی رفت، در سال ۱۸۹۶، هرتزل مانیفست صهیونیسم را در اثری به نام «دولت یهود» منتشر کرد و یکسال بعد، ریاست اولین کنگره صهیونیستی در بازل سوئیس را بر عهده گرفت.

مرگ یاسر عرفات، رئیس سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) و تشکیلات خودگردان فلسطین، دومین اتفاقی بوده است که پای سوئیس را به موضوع فلسطین باز می کند. پس از آنکه یاسر عرفات سال ۲۰۰۴ در بیمارستان نظامی پاریس درگذشت فرضیه مرگ عرفات به وسیله سم توسط کارشناسان سوئیسی سر و صدای زیادی بپا کرد. یازده سال قبل یک گروه از کارشناسان سوئیسی اعلام کردند که در لباس‌های باقی مانده از عرفات، آثاری از ماده رادیو اکتیو پلونیوم ٢١٠ که یک ماده به شدت سمی است پیدا شده است.

بر اساس یافته‌های تحقیقات آزمایشگاهی در سوئیس یاسر عرفات با پلونیوم مسموم شده بود. فرانسوا بشود رئیس مؤسسه فیزیک پرتوی در دانشگاه لوزان اعلام کرد که تحقیقات بر نمونه‌های بیولوژیکی متمرکز بوده که از وسایل شخصی و لباس‌های عرفات در بیمارستان نظامی پاریس گرفته شده و به همسر او «سها عرفات»، تحویل داده شده بود. او در گفتگو با الجزیره گفت: «آثار پلونیوم روی این نمونه‌ها یافته شد.»

همچنین پیش از آنکه هواپیمای رئیس دستگاه دیپلماسی در فرودگاه ژنو به زمین بنشیند، سوئیس نشانه‌های معنایی زیادی برای ایرانی‌ها و دیپلماسی کشورمان داشته است. از برگزاری بخشی از مذاکرات معروف هسته ای ایران و ۵+۱ در این کشور و وضعیت «بی طرفی» سوئیس در روابط بین الملل و حقوق بین الملل گرفته تا ایفای نقش حافظ منافع آمریکا و استقرار برخی از نهادهی بین المللی مثل صلیب سرخ و سازمان‌های وابسته به سازمان ملل نظیر سازمان بهداشت جهانی در سوئیس.

در چنین شرایطی، حسین امیرعبداللهیان در سفر به سوئیس، دیدارهایی با محوریت یادآوری نقش سازمان ملل متحد به این نهاد برآمده از جنگ دوم جهانی در توقف نسل کشی در غزه خواهد داشت.

وزیر امور خارجه امروز در حالی با معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و همچنین رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ملاقات کرد که جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی سیستماتیک مردم بی‌پناه و کودکان بی‌گناه غزه که تمامی مرزهای توحش را جابه‌جا کرده است، یک علامت سوال بزرگ دیگر برابر سازمان ملل متحد و کارایی و صلاحیت این سیستم بین‌المللی در برقراری صلح قرار داده است.

در میان ناتوانی نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل در جلوگیری از شرم‌آورترین کشتار قرن بیست‌ویکم، مقامات و مدیران اجرایی سازمان ملل، فقط توانسته اند درباره ابعاد حیرت‌آور فاجعه انسانی در باریکه غزه که سال‌هاست به عنوان بزرگ‌ترین «زندان رو باز» جهان نامیده شده است به گفتاردرمانی بپردازند. به عنوان نمونه فیلیپ لازارینی، کمیسر آژانس امداد و اقدام و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی با هشدار نسبت به شرایط بحرانی غزه گفت: واقعیت امر این است که غزه در حال خفه شدن است و گویا جهانیان انسانیت خود را اکنون از دست داده‌اند.

ینس لرکه، سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد هم در نشست خبری‌اش در دفتر ژنو اظهار داشت: سازمان ملل قادر به ارسال کامیون‌های کمک‌های بشردوستانه به شمال غزه نیست. اگر الان جهنمی روی زمین هست، در شمال نوار غزه است.

عمق فاجعه اینجاست که آژانس آنروا وابسته به سازمان ملل اعلام کرده از زمان آغاز تجاوزهای رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در هفتم اکتبر تاکنون ۱۰۱ نفر از کارمندانش در غزه توسط ارتش صهیونیستی کشته شده‌اند.

همچنین فرانچسکو روکا، رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: دیگر بس است، جامعه جهانی چگونه می‌تواند وضعیت غزه را بپذیرد؟ نوزادان در انکوباتورها و بیماران تحت مراقبت‌های ویژه در بیمارستان قدس در معرض خطر حیاتی است.

جاگان چاپاگین، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر هم با وخیم اعلام کردن وضعیت اطراف بیمارستان قدس در نوار غزه گفت: «جان بسیاری از مردم غزه، از جمله نوزادان، در خطر است».

در چنین فضایی، امیرعبداللهیان در ملاقات امروز خود با مارتین گریفیث معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه خواستار مدیریت قوی و فوری سازمان ملل برای رفع کامل انسداد مرز رفح و ارسال کمک های انسان‌دوستانه به غزه شد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت که برای تحقق صلح و امنیت در منطقه سازمان ملل می تواند روی ظرفیت جمهوری اسلامی ایران حساب باز کند.

ایران که این روزها تنها کنشگر جهانی برای توقف جنگ در غزه و پرچمدار دیپلماسی فلسطینی است در تماس های خود با دبیر کل سازمان ملل، این پیام را ارسال کرده است که پیامد سکوت و بی عملی نسبت به جنایات اسرائیل در غزه می تواند اعتبار سازمان ملل را به طور کلی از بین ببرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha