جامعه به سمت مهارت‌آموزی حرکت کرده‌است

کرمان - ایرنا _ رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کرمان گفت: امسال مراکز فعال این دانشگاه در استان حدود ۲۸ درصد رشد دانشجو داشتند که نشان می‌دهد جامعه به سمت مهارت‌آموزی و باز شدن راه اشتغال می‌رود و نشانه های این تغییر حرکت را مشاهده می‌کنیم.

مسعود ایرانمنش روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی بیشتر متکی به فعالیت بخش خصوصی(برای راه اندازی واحدهای دانشگاهی) است و در حوزه آموزش های مهارتی، برنامه ریزی، سیاستگذاری و نظارت را انجام می دهد.

وی بیان کرد: در استان کرمان ۱۳ مرکز فعال دانشگاه جامع علمی کاربردی در شهرهای سیرجان، زرند، شهربابک، بم و کرمان وجود دارد که ۹ هزار و ۵۰۰ دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند و بیش از ۸۰۰ مدرس مجوزدار نیز در این دانشگاه تدریس می کنند.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان افزود: این دانشگاه، جامع است و شاخه های محتلف علوم و فنون در آن تدریس می شود؛ در بین دانشگاه های شهریه‌محور نیز کمترین میزان شهریه را دریافت می کنیم اما با وجود این شرایط به دانشجویان وام شهریه نیز پرداخت می شود.

ضعف فرهنگ کار و رشته هایی که معرفی نشده اند

وی در ادامه ضعف فرهنگ کار و ناشناخته بودن رشته ها و ظرفیت های دانشگاه جامع علمی کاربردی را مشکلات عمده این دانشگاه در استان خواند و اظهارداشت: برخی رشته های مهارتی دانشگاه، باوجود بازار کار و ویژگی های خاص بسیار خوب هستند و با بررسی ها و نیازسنجی ها راه اندازی شده اند اما درعین حال آنچنان متقاضی مورد انتظار ندارند؛ به‌طور مثال استان کرمان بهشت معادن است و تقاضا برای رشته های مرتبط با این حوزه به طور طبیعی باید بالا باشد اما در مرکز علمی کاربردی شرکت زغال سنگ. رشته آتش‌کاری در معادن که بسیار هم کاربردی است، تقاضای موردمطالبه ندارد که نشان می دهد جامعه درباره این رشته و ظرفیت علمی کاربردی اطلاع ندارد.

ایرانمنش تاکید کرد: دانشگاه علمی کاربردی چون بودجه دولتی ندارد، امکان اطلاع رسانی و تبلیغات نیز برای آن مقدور نیست و بخش خصوصی نیز به دلیل کاهش دانشجو دارای تبعاتی شده که باید البته هدفمند و بیشتر به این مقوله ورود کنند.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان افزود: در عین حال و باتوجه به آتیه رشته های تحصیلی مهارتی که بازار کار دارند، طی سه سال اخیر با توجه به تغییر رویکرد دانشگاه جامع علمی کاربردی، استقبال خوبی از این دانشگاه شده است و بین ۱۷ تا ۲۸ درصد افزایش دانشجو را در استان شاهد بوده ایم که انتظار دارد با آگاهی بخشی بیشتر به جامعه، این روند رشد بیشتری به خود بگیرد.

وی که از استادان شناخته شده دانشگاه استان کرمان و کشور و عضو هیات علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته در کرمان (هایتک) نیز به شمار می رود با بیان اینکه یکی از معضلات دانشگاه های ما مدرک گرایی و ضعف مهارت دانش آموختگان است خاطرنشان کرد: از اهداف اصلی دانشگاه جامع علمی و کاربردی پر کردن خلاء ضعف مهارت آموزی دانشگاه های دیگر است.

طرحی برای دانش‌آموختگان

ایرانمنش با اشاره به اجرای طرح موسوم به «آباد» در دانشگاه علمی کاربردی اظهار داشت: این طرح آموزش برای اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان است که در قالب دوره های پودمانی و کوتاه مدت و در زمینه هایی که دانشجویان علاقه دارند فراهم می شود تا با اجرای این طرح زمینه اشتغال آنان نیز بیشتر فراهم آید.

وی تصریح کرد: دوره های آموزشی دانشگاه علمی و کاربردی بر اساس آمایش برگزار و تمامی دوره ها نیز بر اساس نیازسنجی و اجرا می شود.

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان گفت: ساختار دانشگاه علمی کاربردی به گونه ای طراحی شده که آمایش پذیر است تا رشته های اشباع شده را تعطیل و رشته های جدید را تاسیس کند و این قابلیت در دانشگاه های دیگر مانند دانشگاه جامع وجود ندارد هر چند اطلاع زیادی نیز از این ظرفیت در استان مشاهده نمی شود.

وی تاکید کرد: نقش و کارکرد رسانه ها در فرهنگ سازی برای جذب دانشجو و معرفی ظرفیت ها و رشته های دانشگاه جامع علمی کاربردی بسیار موثر است.

ابرانمنش ادامه داد: دانشگاه جامع بزرگترین اتصال را به بخش خصوصی در میان دانشگاه های کشور دارد و از ظرفیت های موجود در راه تولید و ارائه خدمات استفاده می کند زیرا آموزش های دانشگاه علمی کاربردی در محیط کار انجام می شود که بهترین نوع آموزش است.

سیاست الزام تضمین اشتغال

وی در ادامه تاکید کرد: سیاست کنونی دانشگاه علمی کاربردی برای مجوز دادن به مراکز دانشگاهی جدید، تضمین اشتغال است و در همین راستا در شهرک صنعتی، شرکت دانش بنیانی در زمینه قطعه سازی به زودی افتتاح می شود که اولین مرکز علمی کاربردی با تضمین اشتغال در استان کرمان محسوب می شود.

ایرانمنش در ادامه گوشه هایی از ظرفیت های موجود در بحث تربیت خلبان و کادر پرواز، رشته های معدنی و صنایع مختلف در استان را برشمرد و اظهارامیدواری کرد که با افزایش شناخت جامعه در این زمینه، دانش آموختگان بیشتری در این رشته های مهارتی مشغول شوند که هم نیازهای مهارتی صنایع و کسب و کارها تامین و هم دغدغه اشتغال جوانان جویای کار و آینده، برطرف شود.

این مصاحبه در جریان بازدید رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کرمان از سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان انجام شد که در جریان آن، داود میاندهی رییس ایرنا در این استان نیز با اشاره به ظرفیت های این خبرگزاری رسمی و ملی کشور در حوزه رسانه، برای همکاری متقابل با دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان اعلام آمادگی و بر ضرورت ارتقای جایگاه علمی استان در عرصه ارتباطات تاکید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha