تصحیح جدید دیوان قطران تبریزی به پایان رسید

تبریز- ایرنا- رییس بنیاد ایرانشناسی آذربایجان شرقی از تصحیح جدیدی از دیوان قطران تبریزی به همت «محمود عابدی» خبر داد و گفت: تصحیح این دیوان به پایان رسید و آماده رونمایی شده است.

«محمد طاهری خسروشاهی » روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: دیوان قطران تبریزی حدود هفتاد سال قبل توسط زنده یاد حاج محمد نخجوانی منتشر شده و محققان، اهل فرهنگ و ادب، سال ها منتظر بودند که اقدام جدیدی برای احیای نام حکیم قطران تبریزی انجام شود.

وی ادامه داد: دکتر محمود عابدی و همکاران وی در فرهنگستان زبان فارسی، پس از ۱۰ سال کوشش طاقت فرسا و با مراجعه به نسخه های خطی دیوان قطران، توانستند نسخه ای مغتنم و ارزشمند از دیوان قطران را تهیه و منتشر کنند.

برگزاری همایش بزرگداشت حکیم قطران تبریزی

خسروشاهی همچنین از برگزاری همایش بزرگداشت حکیم قطران تبریزی در تبریز خبر داد و گفت: بنیاد ایرانشناسی آذربایجان شرقی برای اهداف علمی و پژوهشی خود و تکریم و بزرگداشت مفاخر آذربایجان و پاسداشت مقام و منزلت حکیم قطران تبریزی، شاعر و سخنور بلند آوازه ایران در سده پنجم هجری، آیین «بزرگداشت حکیم قطران تبریزی » را با حضور جمعی از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران و تنی چند از پژوهشگران و محققان صاحب نام آذربایجان برگزار می کند.

وی افزود: در این نشست علمی که با همکاری موسسه پژوهشی میراث مکتوب برگزار می شود، دکتر اکبر ایرانی رئیس موسسه پژوهشی میراث مکتوب، دکتر علی اشرف صادقی، دکتر محمود عابدی و دکتر باقر صدری نیا از محققان صاحب نام حوزه تصحیح متون و از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر سجاد آیدینلو ادیب نامدار از ارومیه، استاد جمشید علیزاده، شاعر و محقق، حضور خواهند داشت.

طاهری خسروشاهی اعلام کرد: این مراسم روز دوشنبه ۲۹ آبان ماه ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر در محل بنیاد ایرانشناسی شعبه آذربایجان شرقی در خانه « شربت اوغلی » تبریز آغاز می شود و شرکت در آن برای عموم آزاد است.

« شرف الزمان حکیم ابومنصور قطران عضدی تبریزی» که به نام قطران تبریزی شهرت دارد یکی از شاعران قرن پنجم هجری است. او در شادباد مشایخ، یکی از روستاهای شهر تبریز به دنیا آمد .

قطران به عنوان اولین شاعر پارسی دری در آذربایجان شناخته می‌شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha