شعب بنیاد ایرانشناسی افزایش می یابد

تبریز - ایرنا - رییس بنیاد ایرانشناسی گفت: تعداد شعب این بنیاد در کشور با همکاری و حمایت‌های وزارت کشور تا پایان سال به ۲۵ شعبه می‌رسد.

به گزارش ایرنا، «محمدحسین رجبی دوانی» روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در فرمانداری تبریز با بیان اینکه در ۱.۵ سال گذشته تعداد شعبه های این بنیاد در سطح کشور ۱۷ شعبه بود، افزود: با ایجاد شعبه در ۲ استان دیگر، هم اکنون ۱۹ شعبه بنیاد ایرانشناسی در کشور فعال است.

وی اظهار کرد: با وجود محدودیت های بودجه ای در کشور برای انجام فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی، انجام کارهای علمی و پژوهشی در این بنیاد تعطیل نشده است و در هفته پژوهش امسال هفت جلد کتاب چاپ شده در این بنیاد رونمایی، بیش از ۳۰ نشست تخصصی با حضور استادان تراز اول در عرصه های مختلف برگزار و ۱۴ مورد پایگاه تخصصی ایجاد شد.

رییس بنیاد ایرانشناسی با بیان اینکه با افزایش بودجه این بنیاد، هفته پژوهش سال آینده آثار متعدد، متنوع و فاخری چاپ و عرضه می شود، گفت: در معاونت پژوهشی این بنیاد چهار گروه پژوهشی در زمینه تاریخ فرهنگ و تمدن ایران، مطالعات جغرافیای ایران، هنر و ادبیات ایران و مطالعات ایرانشناسی فعالیت های پژوهشی انجام می دهند.

رجبی دوانی، با اشاره به اینکه این بنیاد همانند دانشگاه ها، دانشجو در سطح تحصیلات تکمیلی در چهار گرایش کارشناسی ارشد و یک رشته دکترا تربیت می کند، ادامه داد: تاکنون ۴۵۰ دانشجو در این بنیاد دانش آموخته شده اند.

خروش مردم ایران در ۹ دی نشانه مردمی بودن این نظام است

رییس بنیاد ایرانشناسی با اشاره به حماسه مردم تبریز در هشتم دی و به دنبال آن حماسه ۹ دی مردم ایران در سال ۸۸، گفت: این حماسه نشاندهنده مردمی بودن عمیق نظام و باور مردم به نظام اسلامی و ولایت است.

رجبی دوانی، افزود: در این روز مردم ایران نشان دادند که به ولایت باور عمیقی داردند و به خوبی می توانند فتنه ها و دشمنی های فتنه گران را تشخیص داده و در بزنگاه برای حمایت از حق و حقیقت، حفظ ولایت و پاسداری از نظام اسلامی در برابر دشمنان سرصحنه بیایند.

وی یادآور شد: این حماسه نشان داد که مشکلات معیشتی و مسایل حاشیه ای، مردم با بصیرت ایران را از حمایت و وفاداری به انقلاب و نظام اسلامی بازنمی دارد و این موضوع در هیچ نظامی وجود ندارد و مختص مردم ایران با پشتوانه دینی و اسلامی است.

تمدن ایرانی، تنها تمدنی است که سابقه شرک و بت پرستی ندارد

رییس بنیاد ایرانشناسی با بیان اینکه ایران، قدیمی ترین تمدن بشری را ایجاد کرده است، گفت: این تمدن همیشه زنده بوده و میرایی ندارد و تنها تمدنی است که در سابقه آن شرک و بت پرستی رواج نداشت در حالی که در سایر تمدن ها و کشورهای دارای سابقه تمدنی، این رفتار مذموم وجود داشت.

رجبی دوانی، ادامه داد: با ورود دین اسلام به سرزمین ایران، مردم این کشور با کمال میل آن را پذیرفتند و بیشترین خدمت را به اسلام کردند به طوری که محققان بزرگ مسلمان مانند «ابن خلدون اشویری» نیز به آن اذعان کرده اند.

وی با انتقاد از کوتاهی دست اندرکاران فرهنگی کشور در مقابل هجمه های دشمنان، اظهار کرد: این روند موجب شد تا در برخی از جوانان بحران هویت دیده شود و برخی خود را شبیه غربی ها کنند.

رییس بنیاد ایرانشناسی با اشاره به توجه برخی از جوانان به مراسم و جشن های غربی مانند کریسمس، ولنتاین و جمعه سیاه، افزود: در بنیاد ایرانشناسی با انجام مطالعات لازم، فعالیت های مختلفی برای بازگشت به خویشتن این جوانان و ایجاد خودباوری در آن ها انجام می شود.

بنیاد ایرانشناسی برای معرفی نقش آفرینی های مردم تبریز به عموم جامعه فعالیت می کند

رییس بنیاد ایرانشناسی با بیان اینکه بدون اغراق تبریز سابقه درخشانی در تاریخ، تمدن و هویت مردم ایران دارد، گفت: مردم ایران باید ظرفیت های عظیم و نقش آفرینی های مردم این خطه را بشناسند و بنیاد ایرانشناسی در این راستا فعالیت های مختلفی انجام می دهد.

رجبی دوانی، با تاکید بر اینکه مردم کشور باید در خصوص مفاخر خود علم و آگاهی داشته باشند، ادامه داد: مردم باید از دستاوردهای مفاخر و بزرگان خود پاسداری و از این مفاخر الگوبرداری کنند.

وی یادآور شد: علما و بزرگانی مانند ستارخان، باقرخان و شیخ محمدخیابانی در خطه تبریز پرورش یافتند که در مواقع حساس مانند انقلاب مشروطه نقش اساسی ایفا کردند.

رجبی دوانی، افزود: بنیاد ایرانشناسی به دنبال شناساندن عظمت ها و افتخارات ایران زمین در سه دوره ایران باستان، ایران دوره اسلامی و ایران انقلاب اسلامی در سطح ملی و بین المللی است.

جشنواره فیلم اقوام ایرانی، اردیبهشت سال آینده برگزار می شود

رییس بنیاد ایرانشناسی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی از اهداف این بنیاد است، گفت: بر اساس هماهنگی های انجام شده، این جشنواره اردیبهشت سال آینده همزمان با روز ایرانشناسی برگزار می شود.

رجبی دوانی، ادامه داد: برگزاری این جشنواره از سوی تعدادی از جوانان علاقه مند وحدت اقوام ایرانی یک موسسه خصوصی در تبریز به صورت خودجوش آغاز شد و پس از پیشنهاد به این بنیاد، قرار شد در سطح ملی برگزار شود.

وی یادآور شد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، این جشنواره در دور اول برای انعکاس بهتر و در سطح بین المللی در تهران، در دور بعد در تبریز و در دوره های بعدی در سایر استان ها برگزار شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha