روایت رسانه ژاپنی از جای خالی جنگ غزه در بیانیه اپک

تهران- ایرنا - سران کشورهای آسیا و اقیانوسیه در اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه که در سانفرانسیسکو برگزار شد بدون هیچ اشاره‌ای به جنگ اسرائیل- فلسطین بیانیه مشترکی منتشر کردند که باوجود تلاش برای تقویت همکاری اقتصادی، بر عدم یکپارچگی میانشان صحه گذاشت.

به گزارش روز شنبه ایرنا از کیودو، سران کشورهای عضو همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه بار دیگر در سانفرانسیسکو بر اهمیت سیستم تجاری چندگانه برپایه قوانین و ادغام بازار اقتصادی تاکید کردند و گفتند بر تعهداتشان برای پیشرفت کیفیت زندگی برای همه مردم پایبند و به دنبال ساخت آینده ای پایدارند.

با وجود این در اعلامیه «دروازه طلایی» (گولدن گیت) که در نهایت به عنوان بیانیه مشترک منتشر شد هیچ اشاره ای به جنگ اسرائیل- فلسطین نشد که باوجود تلاش این کشورها برای تقویت همکاری اقتصادی نشان از عدم یکپارچگی و اتحاد میان اعضا دارد.

به دلیل تقسیم بندی هایی که بر سر جنگ ها در اروپا و خاورمیانه بوجود آمده است، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که میزبان اجلاس اپک بود، بیانیه ای جداگانه به عنوان رئیس این اجلاس منتشر کرد که نیاز به اجماع نداشت و در آن نوشت بسیاری از اعضای این سازمان به شدت جنگ علیه اوکراین را محکوم می کنند.

بیست و یک عضو همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه متشکل از چین و روسیه در کنار استرالیا، شیلی، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام و سایر کشورهاست که در سال ۱۹۸۹ به عنوان کارگروهی غیررسمی برای گفت و گو درباره ارتقای تجارت آزاد چندجانبه گرایانه و ادغام اقتصادی تاسیس شد. اکنون موضوعات مورد بحث در این اجلاس وسیع تر شده و حوزه های جدیدی از جمله استفاده از انرژی های پاک، هوش مصنوعی و تحقق رشد اقتصادی پایدارتر را در بر می گیرد.

در بیانیه رئیس این اجلاس همچنین آمده است گفت و گوهایی پیرامون بحران غزه انجام و مواضع قابل احترامی در این مورد مطرح شد. اما بایدن در ادامه افزود برخی سران کشورها مخالف اشاره به جنگ ها در اعلامیه «دروازه طلایی» (گولدن گیت) بودند و معتقدند اپک کارگروهی برای بحث در زمینه مسائل ژئوپولتیکی نیست.

در اظهارات پایانی بایدن خطاب به سران کشورهای اپک آمده است تعهدات آمریکا به آسیا- اقیانوسیه تزلزل ناپذیر و از چشم انداز ما ضروری است.

به علاوه ریاست دوره ای سال آینده این اجلاس به کشور پرو واگذار شد.

۲۱ عضو مجمع همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه بین ۱۱ تا ۱۷ نوامبر (۲۰ تا ۲۶ آبان) در سانفرانسیسکو برای سی‌اُمین اجلاس اپک ملاقات کردند. این اجلاس برای نخستین بار از سال ۲۰۱۱ است که آمریکا میزبانی برگزاری این اجلاس را بر عهده داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha