پولیتیکو: رویدادهای فرمنطقه‌ای، ژئوپولتیک اروپا را به لرزه درآورده است

تهران- ایرنا- نشریه پولیتیکو با ارایه تحلیلی از بحران‌های جهانی همچون درگیری‌های اخیر در خاورمیانه و اوکراین، اعلام کرد: رویدادهای فرمنطقه‌ای ژئوپولتیک اروپا را به لرزه درآورده و آن را تهی کرده است.

به گزارش ایرنا، این نشریه در گزارش خود به بحران های اخیر در آفریقا اشاره کرده و یادآور می شود که سیاست اتحادیه اوپا در این منطقه مبهم بود. در قفقاز نیز واکنش رهبران این اتحادیه به وقایع منطقه ای ضعیف بود.

این نشریه با اشاره به تنش های شدید میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ کوهستانی خاطر نشان کرد: اگرچه شارل میشل رئیس شورای اروپا سرمایه سیاسی قابل توجهی را صرف میانجیگری بین ایروان و باکو و اتحادیه اروپا نیز ناظران غیرنظامی خود را در ارمنستان مستقر کرد، اما در نهایت ابزارهای سیاست خارجی اروپا در این منطقه بسیار ضعیف است.

به عقیده نویسنده این مطلب، کمک های اقتصادی اتحادیه اروپا محدود است و کمک‌های نظامی (به جز فرانسه) تقریبا وجود ندارد. در حالیکه جمهوری آذربایجان اهرم قدرتمند انرژی را در دست دارد.

این گزارش می افزاید: در نهایت و به طرز فاجعه آمیزی، نزاع در خاورمیانه را شاهد هستیم؛ جایی که در آن اجماع اروپا در مورد مناقشه [رژیم] اسرائیل و فلسطین در حال فروپاشی است و چندین کشور عضو به طور فزاینده ای به سمت اسرائیل متمایل شده اند و راه حل دو کشور را آشکارا رد کرده اند.

پولیتیکو یادآور می شود که اتحادیه اروپا از سالها پیش دچار فروپاشی شده است؛ یعنی از زمانی که به صورت تلویحی ایده بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر نادیده گرفتن مساله فلسطین را پذیرفت. ایده ای که نخست از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از طریق پیمان ابراهیم و سپس توسط جو بایدن رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده تایید شد و تلاش برای عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل سرعت گرفت.

نویسنده این تحلیل در ادامه آورده است که دلیل اصلی حملات هفتم اکتبر حماس و واکنش اسرائیل، این حقیقت آشکار را نمایان کرد که مساله فلسطین را نمی توان نادیده گرفت؛ موضوعی که حقیقت چند دستگی در اروپا را بیش از پیش آشکار کرده است.

پولیتیکو تاکید دارد که این چند دستگی رقت انگیز در مجمع عمومی سازمان ملل تنها چند ساعت پس از آن که شورای اروپا رویکرد ضعیفی را در قبال این جنگ در پیش گرفت، بیش از پیش فاش شد.

نویسنده این گزارش با بیان اینکه اروپا هنوز هم از اهرم اقتصادی در مقابل فلسطینی ها و تجاری در برابر اسرائیل برخوردار است، خاطرنشان می کند که این بلوک هرگز شجاعت استفاده از آن را نداشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha