طرح مردمی کاشت ۱۵میلیون اصله نهال واحیای جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا - طرح کاشت ۱۵ میلیون اصله نهال در چشم انداز چهار ساله از برنامه های جدی دولت سیزدهم برای احیای جنگل های کهگیلویه و بویراحمد است که فرآیند این طرح مهم وارد فاز عملیاتی شده است.

به گزارش ایرنا،کشورمان ایران برای احیا و بازسازی زیست بوم‌های تخریب شده تصمیم به تولید و کاشت درخت کرده است که با دستور رییس جمهور طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در چهار سال کلید خورده و با ابلاغ وزیرجهاد کشاورزی، به تکلیف قانونی تبدیل شده است و سهم کهگیلویه و بویراحمد نیز تولید و کاشت ۱۵میلیون درخت است.

براساس برنامه ریزی صورت گرفته از تاریخ یازدهم آذرماه ماه در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد آغاز می شود تا جنگل های آسیب دیده استان احیا و سرزندگی به این بخش از طبیعت زاگرس بازگردد.

تامین نهال، انعقاد تفاهم نامه با دستگاه های اجرایی و موظف شدن واحدهای صنعتی بزرگ از جمله مقدمات انجام شده برای آغاز عملیات اجرایی کاشت نهال در جنگل های کهگیلویه و بویراحمد است.

براساس این طرح که در اوایل دوران فعالیت دولت سیزدهم کلید خورد دانش آموزان،دانشجویان، طبیعت دوستان، صاحبان واحدهای صنعتی بزرگ، شهرداری ها و دهیاری ها برای احیای جنگل های کهگیلویه و بویراححمد آستین همت بالا می زنند.

از آنجا که بخش قابل توجهی از جنگل های کهگیلویه و بویراحمد در دهه های اخیر به دلایل مختلفی چون آتش سوزی آسیب دیده اند امید می رود این طرح بتواند با اجرایی شدن طرح مذکور بستر سرسبزی جنگل های استان فراهم شود.

وجود جنگل های این خطه از زاگرس افزون بر مناظر بدیع و چشم نواز منبع فواید اقتصادی و زیست محیطی زیادی است که صیانت از منابع آب و خاک، تلطیف هوا و کاهش آلودگی و تبعات گرد و خاک از مهمترین برکات آن است.

تولید اکسیژن کمک به نفوذپذیری آب درخاک ،رویش علوفه و دیگر درختچه ها، داشتن محیط زیست سالم و پایدار و سرزنده از ثمرات این ثروت ملی محسوب می شود.

تولید نهال های جنگلی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در پنجاهمین جلسه ویبناری رییس سازمان منابع طبیعی با مدیران کل استان های می گوید: یک میلیون و ۸۶۰ اصله نهال امسال گلدان گیری شده که از این میزان یک میلیون و ۴۶۰ اصله برای کاشت آماده شده است.

سعید جاوید بخت افزود: تعهد امسال کهگیلویه و بویراحمد۲ میلیون اصله در تولید نهال در استان نهال بوده و بقیه نهال های مورد نیاز امسال تا پایان سال تولید خواهد شد.

طرح مردمی کاشت ۱۵میلیون اصله نهال واحیای جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد

وی تصریح کرد: امسال برای اجرای این طرح در کهگیلویه و بویراحمد از ظرفیت هشت نهالستان دولتی و پنج نهالستان بخش خصوصی استفاده شده است.

جاوید بخت اظهار کرد: "صنوبر" و "اکالیپتوس"، به منظور اجرای طرح زراعت چوب و با هدف اقتصادی و کاهش فشار بهره برداری از عرصه های طبیعی، انجام شده است.

وی بیان کرد: بلوط، بادام وحشی، کنار ، بنه و زالزالک به عنوان گونه‌های جنگلی و " ابریشم، زبان گنجشک و انواع سوزنی برگ به عنوان گونه‌های فضای سبز در این طرح آماده شده است.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، تعهد دارد در طی چهار سال، عملیات کاشت و تولید ۱۵ میلیون اصل نهال را انجام دهد.

وی ادامه داد: اجرای این طرح از سوی دولت سیزدهم فرصت مناسبی برای افزایش پوشش گیاهی در عرصه های منابع طبیعی است.

جاوید بخت افزود: این نهال ها بین شهروندان، کارکنان دستگاه های اجرایی، نهادها، مراکز نظامی و آموزشی، مدارس، دانشگاه‌ها، حاشیه راه‌ها و کانال‌ها توزیع خواهد شد.

وی تصریح کرد: همه ساله بحران های مختلفی مانند سیل، ریزگردها، کم آبی ،فرسایش خاک و حتی آتش سوزی و هجوم آفت ها جنگل های این استان را تهدید می کند که اجرای این طرح نقش مهمی در کاهش پیامدهای این آسیب و احیای طبیعت دارد.

پیش بینی کاشت ۱۵ میلیون نهال در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص این طرح گفت: با توجه به دستور رییس جمهور مبنی بر پویش مردمی کاشت نهال قرار است در چهار سال آینده یک میلیارد نهال در سراسر کشور غرس شود که سهم کهگیلویه و بویراحمد در این پویش ملی ۱۵ میلیون نهال است.

جاویدبخت افزود: تولید نهال در استان بیشتر با استفاده از بذرهای محلی و جنگلی و بومی سازی شده است.

طرح مردمی کاشت ۱۵میلیون اصله نهال واحیای جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد

وی با بیان اینکه بخشی از این طرح کاشت نهال هم با هدف انبوه سازی جنگل‌ها و پارک‌های جنگلی در جنگل‌ها اجرا می‌شود، اضافه کرد: بیش از ۴۰ دستگاه و شرکت در زمینه کشت نهال باید مشارکت کنند.

جاویدبخت ابراز کرد: همچنین تا زمان حاضر چندین تفاهم نامه به منظور استفاده از ظرفیت دستگاه های اجرایی دولتی کهگیلویه و بویراحمد منعقد شده است.

وی تاکید کرد: این تفاهم نامه ها با دستگاه های اجرایی چون آموزش و پرورش، صدا و سیمای شبکه دنا و شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران، هلال احمر، شهرداری ها، راهداری و حمل و نقل جاده ای و بسیج برای عملیاتی شدن طرح ملی پویش درختکاری در کهگیلویه و بویراحمد بسته شده است.

جاویدبخت ابراز کرد: براساس تفاهم نامه پویش سبز با صدا و سیمای استانی دنا ضمن حضور کارشناسان برای تشویق شهروندان در مشارکت در این طرح کلیپ های کوتاه آموزشی درباره چگونگی کاشت و مراقبت از نهال ها پخش می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: براساس تفاهم نامه با آموزش و پرورش نیز طرح مشارکت دانش آموزان در کاشت بذرهای جوانه زده با عنوان مدرسه سبز انجام می گیرد.

جاویدبخت تصریح کرد: کاشت درخت در فضاهای سبز شهری نظیر بوستان ها و پارک ها از دیگر بخش های این طرح است که با مشارکت شهرداری ها عملیاتی می شود.

وی با یادآوری اینکه هر ساله اعتبارات خوبی در قالب هوای پاک به دهیاری های کهگیلویه و بویراحمد اختصاص می یابد افزود: برای تحقق طرح پویش ملی درختکاری از ظرفیت این منابع مالی نیز استفاده می شود.

ایران همگام با جهان برای گسترش فضای سبز

دنیا تصمیم گرفته تا سال ۲۰۳۰ یک تریلیارد درخت بکارد، به طوری که کاشت ۸۰ میلیارد درخت در چین، ۲۰ میلیارد درخت در عربستان و ترکیه هشت میلیارد درخت پیش بینی شده است .

طرح یک میلیارد اصله نهال در کشورمان که قرار است در مدت زمان چهار سال تحقق یابد احیای جنگل‌ها و مراتع طبیعی زراعت چوب و گسترش فضای شهری پیش بینی شده است.

احیا و گسترش جنگل‌ها و فضاهای سبز شهری به میزان ۱.۴۴ میلیون هکتار، کنترل ۱۷۰ میلیون تن گرد و غبار در منطقه منبع، جذب ۱۵۰ میلیون تن گازهای گلخانه ای، کاهش ۲۵ میلیون تنی فرسایش خاک در سال از پیامدهایی است که کارشناسان برای این طرح در ایران پیش بینی کرده اند.

۸۸۰ هزار هکتار از مساحت بیش از ۱۶ هزار کیلومتر مربعی کهگیلویه و بویراحمد جنگل است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha