وزارت تعاون مکلف به ایجاد «بانک زمان» برای ارائه خدمات به سالمندان شد

تهران- ایرنا- در ادامه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، وزارت تعاون موظف شد تا با بهره گیری از شرکت‌های مردمی نسبت به ایجاد «بانک زمان» برای ارائه خدمات رایگان به افرادی که نیاز به مراقبت های ویژه از جمله نگهداری سالمندان و معلولین دارند، اقدام نماید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در نشست علنی عصر امروز- یکشنبه ۲۸ آبان ماه- مجلس شورای اسلامی ادامه رسیدگی به جزییات لایحه برنامه هفتم در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان با بندالحاقی (ت) ماده ۳۱ موافقت کردند.

در بند الحاقی(ت) ماده۳۱ آمده است: وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی موظف است در چهارچوب سیاست های کلی تأمین اجتماعی با بهره گیری از شرکت های مردمی نسبت به ایجاد بانک زمان برای ارائه خدمات رایگان به افرادی که نیاز به مراقبت های ویژه از جمله نگهداری سالمندان و معلولین دارند، اقدام نماید تا پس از جذب افراد علاقمند به ارائه خدمات اقدام و به میزان و نوع ارائه خدمات در هنگام نیاز خود یا افراد معرفی شده از سوی ایشان مورد حمایت قرار گیرند.

حسینعلی حاجی دلیگانی در اخطار قانون اساسی در مورد این بند الحاقی گفت: در این بند آمده که پس از جذب افراد علاقمند، ما نگران هستیم آیا تشکل هایی که افراد را ثبت نام می کنند آنها می خواهند افراد را جذب کنند یا خود وزراتخانه بناست این کار را انجام دهد. این نیاز به شفاف سازی دارد که بعدا برای کشور دردسر ایجاد نکند.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اظهارات حاجی دلیگانی در این خصوص گفت: این وقف زمان است که فردی زمان خود را به صورت داوطلبانه نذر خدمت به سالمندان می کند و به عنوان مجموعه ای که حقوق بگیر شوند، نیست ، این نذر وقت، برای رسیدگی به سالمندان است و وزارت تعاون را مکلف کرده است که بسترسازی برای این حوزه انجام دهد چون این کار در دنیا انجام می شود و نیاز است در کشور ما هم عملیاتی شود.

به گزارش ایرنا،بانک زمان روشی برای تبادل خدمات است که در آن از واحد زمان به جای پول استفاده می‌شود. همه ما می‌توانیم دیگران را یاری کنیم و از همیاری دیگران هم بی‌نیاز نیستیم. بانک زمان، روشی برای بهره‌مند شدن بهینه‌ همه افراد از مهم‌ترین سرمایه آن‌ها یعنی زندگی ایشان است. در بانک زمان افراد با یکدیگر همیاری می‌کنند و از همیاری دیگران هم استفاده می‌کنند و مقدار زمانی که برای این همیاری کردن صرف کرده‌اند، ثبت می‌شود. بعد از آن هر فرد می‌تواند با استفاده از این اعتبارات زمانی برای دریافت همیاری از بقیه افراد آن گروه استفاده کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha