آغاز سرما و تکرار چالش سوخت گلخانه‌های کرمان؛ آیا مسئولان باز تسلیم می‌شوند؟

کرمان- ایرنا- پس از چندسال تکرار و هشدار، همچنان مسئولان کرمان می‌گویند تاکنون بیشتر گلخانه‌داران که بیشتر آنها در جنوب استان هستند، باوجود رسیدن عَلَمک گاز در محدوده، نسبت به گازکشی داخلی مجموعه‌شان اقدام نکرده‌اند.

به گزارش ایرنا، ماجرا هم به آنجا بر می‌گردد که باوجود افتتاح خط لوله گاز و رسیدن علمک گاز در مناطق موسوم به محدوده سبز(دارای شبکه گاز)، اما همچنان گلخانه‌داران برای آنکه سهمیه گازوییل بگیرند، از انجام لوله‌کشی داخلی سر باز می‌زنند و برخی نیز مشکلات مالی را بهانه می‌کنند و این درحالی است که به گفته مسئولان، باوجود بررسی درخواست گلخانه‌دارانی که مدعی‌اند برای گازکشی مشکل مالی دارند، تنها یک نفر برای گرفتن تسهیلات اقدام کرده است.

تا سال گذشته، هرزمان فصل سرما شروع شد، هرچقدر مسئولان استان تاکید داشتند و مصوبه گذراندند که به گلخانه‌دارانی که در محدوده سبز قرار دارند، سوخت مایع نمی‌دهند، اما باز، بیشتر این افراد از لوله‌کشی امتناع کردند و به فرمانداران شهرستان‌ها فشار آوردند که تولید کشاورزی تعطیل می شود؛ این درحالی بود که فرمانداران نیز با این استدلال که «تنش اجتماعی» شکل نگیرد، درخواست داشتند سوخت مایع به این افراد تحویل دهند.

امسال در اقدامی قابل توجه و پس از آنکه از سال گذشته چندین بار جلسات مربوط به این موضوع در استان تشکیل شد، مسئولان عالی از جمله استاندار نیز بارها به گلخانه‌داران هشدار دادند دیگر به گلخانه داران داخل محدوده سبز سهمیه سوخت مایع یا گازوییل تعلق نمی گیرد که همزمان با شروع فصل سرد امسال، باز خبر می‌رسد بیشتر این افراد برای گازکشی در داخل مجموعه خود همچنان اقدامی نکرده‌اند و این مساله را جدی گویا نمی‌خواهند جدی بگیرند؛ شاید هم تصور می کنند مثل سال های قبل بتوانند سهمیه بگیرند.

این درحالی است که از گوشه و کنار باز خبر می‌رسد برخی فرمانداران جنوب استان که گلخانه‌ها بیشتر در آنجا فعال هستند، باز تحت فشار قرار گرفته اند که امسال هم مانند سال های قبل، مسئولان استان را تحت فشار بگذارند تا به این افراد سوخت مایع بدهند.

آغاز سرما و تکرار چالش سوخت گلخانه‌های کرمان؛ آیا مسئولان باز تسلیم می‌شوند؟
عکس آرشیوی است

کلیدواژه ای که برخی افراد در جریان این ماجرا روی آن تمرکز می کنند نیز «تعطیل شدن تولیدات کشاورزی» و «تنش اجتماعی» است؛ مساله‌ای که گویا در سال های اخیر دستاویز خوبی برای برخی افراد بوده تا باوجود آنکه می توانسته اند از گاز استفاده کنند، باز دنبال گازوییل باشند.

قاچاق سوخت در کرمان به‌ویژه جنوب و شرق این استان طی سال های اخیر آنقدر زیاد بوده که طرح های مختلفی برای مقابله با آن اجرایی شده است، از جمله طرح کُدینگ(ساماندهی کارت های سوخت داخل و خارج از استان) در مساله بنزین و سایر طرح ها برای مدیریت و ساماندهی نحوه مصرف سوخت گازوییل تراکتورها، دیگر وسایل و تعیین سهمیه بهره برداران.

آمار گلخانه ها و خروجی کیفیت تولید

به گزارش ایرنا براساس آمارها حدود سه هزار گلخانه در سطح استان کرمان فعال است که قریب به ۲ هزار و ۸۰۰ مورد آنها در جنوب استان قرار دارد؛ از این تعداد افزون بر ۵۰۰ گلخانه در معرض شبکه گاز قرار دارند و عدد بسیار ناچیزی از آنها گازکشی کرده اند که شمارشان تا این زمان، به ۳۰ واحد نیز نمی رسد.

میل به قاچاق سوخت در برخی گلخانه ها درحالی است که خبر می رسد، شماری از همین گلخانه ها هستند که توانسته اند تولیدات کشاورزی خود را برپایه شاخصه های صادرات‌محور به میزان و کیفیتی برسانند که نه تنها به قاچاق سوخت نیاز و میلی ندارند، بلکه حاضرند حتی با قیمت های بسیار گزاف، اضافه بر سهمیه قانونی خود، گازوییل را گران‌تر نیز تهیه کنند تا چرخ اقتصادی تولیداتشان از کار نیافتد و صادراتشان دچار وقفه نشود زیرا صادرات آنان درآمد بسیار بیشتری نسبت به قاچاق سهمیه گازوییل برایشان دارد و شنیده می شود اگر این گلخانه ها خارج از محدوده سبز نیز باشند، مسئولان درصدد افزایش سهمیه آنان که هستند زیرا به جای قاچاق سوخت، دنبال رونق تولید هستند.

صرفنظر از این پرسش که آیا واحدهای اقتصادی مثل گلخانه ها که هرسال در کار تولید انواع محصولات کشاورزی هستند و گردش مالی به‌نسبت خوبی نیز دارند، مگر ممکن است درگیر مشکلات مالی برای گازکشی باشند، اما برای آنکه بهانه این دسته از افراد نیز گرفته شود، از آنان خواسته شد تقاضا دهند تا تسهیلات بگیرند اما باز برای گرفتن وام نیز مراجعه نکرده اند.

حال پرسش اساسی اینجاست که در این شرایط و باتوجه به ضرورت مقابله جدی و بدون اغماض در مقابله با قاچاق سوخت، آیا مسئولان استان که بارها تاکید کرده‌اند براساس مصوبات کارگروه‌های مربوطه، سوخت گازوییل در اختیار گلخانه‌های داخل محدوده سبز نمی‌گذارند، باز تسلیم فشارها و درخواست های این گلخانه داران طی امسال خواهند شد یا محکم می ایستند تا همانند مقوله سوخت تراکتورها، این مساله یکبار حل شود؟

در این زمینه بیشتر بخوانید:

فراموش نشود باوجود همه هشدارهای قبلی، در شرایط کنونی، برای آنکه گلخانه ها در ایام آغاز فصل سرد امسال نیز تعطیل نشوند، باز فرآیندی تعیین شده که گلخانه‌دارانی که هم اینک برای گرفتن امتیاز از شرکت گاز اقدام کنند و قرارداد گازکشی را نیز با پیمانکاران ببندند، تا مدت زمان مشخص که این کار طول می کشد، می توانند سهمیه سوخت مایع تحویل بگیرند اما باید توجه داشته باشند.

توضیحات جهاد کشاورزی

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی جنوب کرمان در این زمینه گفت: گلخانه دارانی که در منطقه سبز قرار دارند در صورتی که از شرکت گاز امتیاز بگیرند و با شرکت های پیمانکار هم قرارداد ببندند، در یک فرآیند مشخص، می‌توانند امسال سهمیه سوخت مایع بگیرند.

پیمان نامور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سوخت بر اساس استاندارد و شیوه‌ای که ستاد سوخت شهرستان تعیین کرده است به گلخانه‌ها داده می شود.

عزم جدی استانداری

وی افزود: امسال استانداری کرمان به صورت جدی ایستاده است و تاکید دارد به گلخانه‌هایی که شرکت گاز تایید کرده در منطقه سبز قرار دارند و می‌تواند گاز به آنها دهد، سوخت داده نشود.

نامور ادامه داد: با این حال متاسفانه تاکنون تعداد اندکی از گلخانه‌داران به سمت گازکشی رفته‌اند و بخش عمده آنان این کار را انجام نداده‌اند که امسال ( در مدت زمان باقی مانده تا فصل سرد) هم نمی‌توانند تا قبل از زمان دریافت سوخت لوله کشی را انجام دهند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل در نشست ستاد سوخت استان و کمیسیون مبارزه با قاچاق مقرر شد که گلخانه داران از شرکت گاز امتیاز بگیرند و با شرکت های پیمانکار هم قرارداد ببندند، بعد از آن برای انجام لوله کشی در مدت زمان مشخص، می‌توانند سهمیه سوخت امسال را بگیرند.

آغاز سرما و تکرار چالش سوخت گلخانه‌های کرمان؛ آیا مسئولان باز تسلیم می‌شوند؟

شرکت گاز در محدوده سبز مجوز نمی دهد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار کرد: در مجموع و براساس مصوبات کارگروه، شرکت گاز از طریق سامانه سدف باید تایید کند تا گلخانه‌ها بتوانند سوخت دریافت کنند که برای گلخانه‌های در منطقه سبز این تایید انجام نمی شود.

وی افزود: برای گلخانه‌هایی که در منطقه سبز نیستند هم طبق روال ستاد سوخت در شهرستان سوخت دریافت می‌کنند.

به گزارش ایرنا در این شرایط، ناظران انتظار دارند مسئولان استان برای آنکه عزم جدی خود که طی چندسال قبل نیز هشدار آن را داده اند، مقابل این وضعیت بایستند و اجازه ندهند بهانه های برخی افراد با کلیدواژه های تنش اجتماعی یا کاهش تولید، مانع مبارزه با قاچاق سوخت شود زیرا این افراد در سال های اخیر نیز فرصت داشتند گازکشی کنند اما امتناع ورزیدند.

جایی برای بهانه نیست

این درحالی است که چندماه قبل دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان از ضرورت تجهیز گلخانه داران به سیستم سوخت گاز خبر داد و گفت: برای جلوگیری از قاچاق سوخت در سال جاری به گلخانه دارانی که امکان گازکشی دارند سوخت گازوییل تعلق نمی‌گیرد.

میثم ابوسعیدی در جلسه ای در بم اظهارداشت: با استفاده از سوخت گاز علاوه بر اینکه هزینه‌های گلخانه دار کم می‌شود در هزینه های دولت نیز صرفه جویی خواهد شد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان اظهارداشت: گلخانه دارانی که توانایی مالی برای اجرای لوله کشی گاز ندارند نیز با توجه به معرفی‌نامه جهاد کشاورزی از حوزه اقتصادی معاونت استانداری، تسهیلات بانکی با سود ۱۸ درصد دریافت می کنند.

اگر فشار گاز افت کند، گازوئیل می دهیم

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان کرمان در عین حال بیان‌کرد: در صورتی که گلخانه داری به سیستم سوخت گاز مجهز شود اما به دلیل افت فشار گاز خانگی با مشکل مواجه شود وظیفه داریم که سوخت در اختیار گلخانه دار بگذاریم.

اتمام حجت فرماندار جیرفت

فرماندار جیرفت نیز چندی قبل گفته بود: سهمیه سوخت مایع برای گلخانه های واقع در مناطق سبز وجود نخواهد داشت.

احمد بلندنظر چندماه گذشته با بیان اینکه در اکثر مناطق شهرستان، لوله کشی گاز انجام شده است از مالکان گلخانه هایی که در مناطق گازدار قرار دارند خواست تا هرچه زودتر نسبت به خرید انشعاب و لوله کشی گاز اقدام کنند تا با مشکلی مواجه نشوند.

تاکید استاندار کرمان

اما استاندار کرمان نیز چندی پیش با اشاره به افزایش قاچاق سوخت به روزانه حداقل یک میلیون لیتر در این استان گفته بود: حتی برخی گلخانه‌داران با وجود خط لوله، گازکشی نمی‌کنند که با همین مساله ارتباط دارد.

محمدمهدی فداکار اظهار کرد: آمارها بیانگر بیش از یک میلیون لیتر سوخت روزانه قاچاق است و عده ای در داخل استان این کار را انجام می دهند که در واقع آتش زدن منابع است.

وی با طرح این پرسش که چرا گلخانه داران گازکشی نمی کنند در حالی که گاز تا در گلخانه ها رفته است اضافه کرد: بخشی از این مساله مربوط به قاچاق سوخت می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha