به دنبال یافتن راه‌کارهایی برای تقویت صادرات صنایع‌دستی هستیم

تهران- ایرنا- معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: برگزاری «جشنواره سرو سیمین ۸» در حقیقت رویکرد اساسی صنایع‌دستی در گام دوم انقلاب است و می تواند به هم‌جوشی در این حوزه کمک کند.

به گزارش ایرنا، نشست شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر با هدف همگرایی و مشارکت بسیاری از بخش‌ها و سازمان‌ها در حوزه صنایع‌دستی و بسیج شدن در این حوزه، روز یکشنبه -۲۸ آبان ۱۴۰۲ - و با حضور مدیرانی از این وزارتخانه و نیز نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف برگزار شد، رویکرد این رویداد ترویج صنایع‌دستی به‌عنوان اقتصاد هویت‌بنیان، خانواده‌محور و تولیدی کاملا داخلی توسط مردم است.

«سرو سیمین ۸» رویکرد اساسی صنایع‌دستی در گام دوم انقلاب

مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار داشت: این رویداد دوره هشتم را طی خواهد کرد، که یک رویکرد اساسی در گام دوم انقلاب در حوزه صنایع‌دستی است. بعد از برگزاری ۶ دوره، هفتمین دوره بین‌المللی برگزار شد و امسال هشتمین دوره و دومین دوره بین‌المللی است.

وی افزود: تحقق اقتصاد هویت‌بنیان یکی از مهمترین راهبردها و راهکارهای ما در این جشنواره است. در همین رابطه سه رویکرد برای این جشنواره تعریف کردیم که یکی از آنها ارتباط بین نسل جدید با نسل گذشته است که افزایش آگاهی نسل جدید و استفاده از تجربیات نسل قدیم را دنبال می‌کنیم. ضمن اینکه ارتباط مؤثر با تمام گروه‌های ذی‌ربط و نیز همگرا کردن زنجیره ارزش دو رویکرد دیگر این جشنواره است.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: جشنواره سرو سیمین هشت می‌تواند به هم‌جوشی در حوزه صنایع‌دستی کمک کند. یکی از مهمترین برنامه‌های ما تقویت صادرات است و در این جشنواره به شدت به دنبال پیدا کردن راه‌کارهایی برای تقویت صادرات صنایع‌دستی هستیم.

جلالی خاطرنشان کرد: اتصال صنایع‌دستی به حوزه خانه و آشپزخانه در سال‌های اخیر رونق یافته است. در این جشنواره ۶ محور برای این جشنواره تعیین کردیم و دنبال ارتقای این جشنواره هستیم. کاربردی‌سازی، معاصرسازی، طراحی‌های جدید برای نسل جدید، افزایش آگاهی و اشتیاق، تولید آثار صنایع‌دستی همسو و مرتبط با آثار دینی و زیارتی را به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

معاون صنایع‌دستی یادآور شد: البته ما برای پیشرفت کارمان سعی کردیم بازاریابی و برندسازی را هم‌زمان با برگزاری این جشنواره دنبال کنیم زیرا صنایع‌دستی اگرچه شوق است و شغل نیست، اما باید ثروت‌آفرین باشد.

جشنواره سرو سیمین جزو کارهای بزرگ وزارت میراث‌فرهنگی است

حسین ساری مدیرکل حوزه وزارتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این نشست در سخنانی گفت: برگزاری این جشنواره یکی از کارهای بزرگ این وزارتخانه به حساب می‌آید، پیش‌بینی این است که برگزاری این جشنواره در شرایط اجتماعی حال می‌تواند به ایجاد نشاط در جامعه کمک کند. این جشنواره‌ها مانند سایر جشنواره‌ها تمهیدات خود را می‌طلبد اما دغدغه همکاران ما در معاونت صنایع‌دستی در ماه‌های گذشته باعث شده تا شرایط خوبی را تا کنون این جشنواره داشته باشد و برگزاری چنین نشست‌هایی می‌تواند به بلوغ این جشنواره کمک کند تا شاهد اجرا و برگزاری جشنواره مطلوبی باشیم.

ساری ادامه داد: یکی از آسیب‌های جدی صنایع‌دستی معرفی ظرفیت‌های این حوزه و بازاریابی آن است از این رو در برگزاری این جشنواره حتما باید به بازار و فروش نیز توجه داشت و بتوانیم زنجیره تولید را به عرضه متصل کنیم.شعار جشنواره با موضوع پیوند نسلی انتخاب شده که شعار بسیار خوب و به جایی است و باید نسل جدید را با ظرفیت‌ها و ظرافت‌های حوزه صنایع‌دستی آشنا کنیم.

پیشنهاد اضافه شدن نام صنایع‌دستی به پژوهشگاه

مصطفی ده‌پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز در این نشست در سخنانی گفت: یکی از برنامه‌های مهمی که می‌توان در این نشست پیشنهاد کرد، اضافه کردن نام صنایع‌دستی به پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری است تا به این وسیله همکاری‌های پژوهشگاه با حوزه صنایع‌دستی بیش از پیش تقویت شود.

وی افزود: با توجه به ماموریت‌هایی که بر عهده پژوهشگاه قرار گرفته، این مرکز باب‌های مشترک همکاری زیادی با حوزه صنایع‌دستی دارد. از قدیم‌الایام صنایع‌دستی در ایران وجود دارد و در پژوهش‌های انجام شده گاهی اوقات به صنایع‌دستی که در گذشته کاربرد داشته است برخورد می‌کنیم.

ده‌پهلوان خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره سرو سیمین هشت به طور حتم دارای نتایج و دستاوردهای خوبی خواهد بود و ما نیز در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری آماده همکاری با معاونت صنایع‌دستی برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha