مانیل و متحدانش درصدد تصویب قوانین جدید دریای جنوبی چین بدون پکن

تهران- ایرنا - « فردیناند مارکوس» رئیس‌جمهوری فیلیپین تاکید کرد با توجه به تنش‌ها در دریای جنوبی چین و برای حفظ صلح در این آبراه پرتردد با شرایط وخیم کنونی ، این کشور نیاز دارد تا همراه با متحدانش در این منطقه، قوانینی بدون حضور چین تصویب کنند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سوث چاینا مورنینگ پست، رئیس جمهوری فیلیپین با اشاره به پیشرفت محدود در ایجاد پیمان منطقه‌ای وسیع‌تر با چین، اعلام کرد برای مذاکره پیرامون سلسله قوانینی جداگانه درباره دریای جنوبی چین به همسایگانی همچون مالزی و ویتنام نزدیک شده است.

روابط پکن و مانیل از زمان آغاز ریاست جمهوری فردیناند مارکوس که همواره درباره رفتارهای خشونت آمیز چین شکایت می‌کند بیش از پیش تیره و تار شده است.

مارکوس در مصاحبه ای در هاوایی با اشاره به تلاش‌ها از سوی جمعی از کشورهای جنوب شرقی آسیا خاطرنشان کرد «ما همچنان در انتظار تعیین قوانین میان چین و اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آ سه آن) هستیم، اما پیشرفت در این زمینه متاسفانه بسیار کند است. »

وی در ادامه افزود ما با طرحی ابتکاری به کشورهایی که در آب‌های دریای جنوبی چین مناقشات ارضی داریم نزدیک شدیم. ویتنام و مالزی از جمله آن کشورها هستند تا قوانین خودمان را با یکدیگر تعیین کنیم. خوشبختانه این روند سریع‌تر پیش خواهد رفت و به کشورهای دیگر آ سه آن نیز سرایت می‌کند.

در سال‌های اخیر چین و اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آ سه آن) برای ایجاد چارچوبی برای مذاکره درباره قوانین همکاری کردند. این برنامه به سال ۲۰۰۲ باز می گردد. اما پیشرفت در این موضوع باوجود تعهدات تمامی طرفین برای پیشرفت و تسریع این روند، بسیار آهسته بوده است.

سفارتخانه‌های چین، مالزی و ویتنام در مانیل تاکنون در این‌باره اظهارنظری نکردند.

این اظهارات رئیس جمهوری فیلیپین در پی دیدار روز جمعه با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در حاشیه اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (اپک) در سانفرانسیسکو منتشر شد. در این دیدار سران دو کشور درباره راه هایی در راستای کاهش تنش در آب‌های استراتژیک مناقشه برانگیز دریای جنوبی چین پس از سلسله تقابل‌های دریایی که در سال جاری میلادی داشتند به بحث و تبادل نظر پرداختند.

فیلیپین متحد آمریکا در این منطقه است و از زمان آغاز ریاست جمهوری مارکوس، همکاری‌های مشترک نظامی میان دو کشور با در دسترس قرار گرفتن پایگاه‌های فیلیپین برای آمریکا در اطراف تنگه تایوان و دریای جنوبی چین بیشتر شده که خشم چین را نیز برافروخته است.

پیش تر استقرار واحدهای شناور دریایی فیلیپین در بخشی از دریای چین جنوبی و نزدیک به جزایر مورد مناقشه اسپارتلی در میانه تحرکات چین افزایش یافت.

چین باور دارد بخش بزرگی از دریای جنوبی چین قلمرو این کشور است.

براساس نتیجه دادگاه بین المللی در سال ۲۰۱۶ ادعای مالکیت چین درباره بیشتر بخش های دریای چین جنوبی رد شد.

مالزی، برونئی، تایوان و ویتنام هم درباره مالکیت جزایر اسپارتلی جایی که چین جزایر مصنوعی مجهز به باندهای فرودگاه ساخته است، ادعاهایی دارند. پکن سالهاست که صدها کشتی ماهیگیری و گارد ساحلی به این مناطق مورد مناقشه می فرستد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha