۴ آذر ۱۴۰۲، ۸:۵۴
کد خبر: 85301807
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گشت مشترک فیلیپین و استرالیا در دریای چین جنوبی

تهران– ایرنا– فیلیپین و استرالیا امروز (شنبه) نخستین گشت‌زنی دریایی و هوایی مشترک خود را در دریای چین جنوبی آغاز کردند.

به گزارش شنبه ایرنا از استریتز تایمز، اقدام مشترک نظامی فیلیپین و استرالیا تنها چند روز پس از آن انجام می‌شود که ارتش چین در پی رزمایش مشترک نیروی‌های نظامی فیلیپین و آمریکا در همین منطقه به حالت آماده‌باش درآمده بود.

تمرینات سه روزه استرالیا و فیلیپین که توسط فردیناند مارکوس جونیور رئیس جمهور فیلیپین در رسانه های اجتماعی اعلام شد، پس از مذاکرات دو کشور در اوایل سال ۲۰۲۳ در مورد گشت های مشترک برای تأکید بر آنچه «تعهد به نظام مبتنی بر قوانین» می‌خوانند، صورت می‌گیرد.

پکن تقریباً کل دریای چین جنوبی را سرزمین خود می‌خواند و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی و برونئی هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند. این دریا مجرای بیش از ۳ تریلیون دلار آمریکا تجارت سالانه با کشتی است.

فیلیپین در حال تشدید تلاش‌ها برای مقابله با آنچه به عنوان «فعالیت‌های تهاجمی چین» در این دریا توصیف می‌کند، است که همزمان به نقطه‌ای برای تلاقی تنش‌های چین و آمریکا در حوزه عملیات دریایی تبدیل شده است.

ریچارد مارلز معاون نخست‌وزیر استرالیا در بیانیه‌ای مشترک که توسط مارکوس منتشر شد، گفت: استرالیا و فیلیپین قاطعانه به منطقه‌ای صلح‌آمیز، امن و مرفه متعهد هستند؛ جایی که حاکمیت و قوانین و هنجارهای مورد توافق مورد احترام قرار می‌گیرد.

مارلز خاطرنشان کرد: نخستین گشت مشترک بین نیروهای نظامی استرالیا و نیروهای مسلح فیلیپین نشان دهنده این تعهد است.

آرسنیو آندولونگ، سخنگوی وزارت دفاع ملی فیلیپین نیز با استفاده از اصطلاح مورد علاقه مانیل برای آب‌هایی در دریای چین جنوبی که در منطقه اقتصادی فیلیپین قرار دارند، گفت: گشت‌زنی‌ها در دریای فیلیپین غربی انجام خواهند شد.

ارتش فیلیپین خبر داد دو کشتی متعلق به نیروی دریایی این کشور و پنج هواپیمای شناسایی در این گشت شرکت خواهند کرد. استرالیا هم ناوچه تووومبا و هواپیمای نظارتی دریایی P۸-A خود را ارسال خواهد کرد.

آمریکا و فیلیپین روز سه شنبه (۳۱ آبان) رزمایش مشترک خود را در دریای چین جنوبی به بهانه اقدامات چین در اطراف جزایر نان‌شا شامل جزیره «رِن‌آی»، به مدت سه روز برگزار کردند.

سخنگوی فرماندهی شرقی ارتش چین گفت: در پی رزمایش نیروی‌های نظامی فیلیپین و آمریکا در دریای چین جنوبی، نیروی مسلح چین در حالت آماده‌باش باقی می‌ماند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha