روایتی از یک خبر| از حمایت تمام قد آمریکا از اسرائیل تا تردید در ادامه ارسال کمک‌ها

تهران- ایرنا- با ایجاد دو دستگی در کنگره و آژانس‌های دولتی آمریکا بر سر حمایت از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، ادامه ارسال کمک‌های آمریکا به اسرائیل همانند کمک آن به اوکراین در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری هیل گزارش داد که گروهی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان و سنا آمریکا درحال بررسی نحوه مشروط سازی کمک‌های نظامی آینده این کشور به اسرائیل هستند.

یک عضو دموکرات مجلس نمایندگان که خواست نامش فاش نشود، در این خصوص گفت: دموکرات‌ها درحال برداشتن گام‌هایی برای اعمال فشار بیشتر برای حمایت از ارتش اسرائیل هستند.

این نماینده سپس افزود: من تا پیش از بمباران هوایی غزه توسط نیروهای اسرائیل و آغاز عملیات زمینی آن، چنین ایده‌ای را نشنیده بودم.

همزمان گفته می‌شود که بحث در کنگره آمریکا نیز بر سر محدود کردن کمک‌های بشردوستانه به غزه، گروهی از دموکرات‌ها را بر آن داشت تا گفت‌وگوها در مورد مشروط سازی کمک به اسرائیل را آغاز کنند.

هیل در این خصوص تشریح کرد: از زمان آغاز درگیری‌ها در غزه میان نیروهای حماس و اسرائیل، اختلاف میان دموکرات‌ها بر سر سیاست خاورمیانه‌ای واشنگتن بیشتر شده‌ است.

پیشینه

به دنبال شروع جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، آمریکا و متحدانش عملیات طوفان الاقصی نیروهای مقاومت فلسطین را بهانه‌ای برای حمایت از حملات این رژیم به مردم بی دفاع فلسطین قرار دادند و دولت امریکا به عنوان حاملی اصلی تل‌آویو از ابتدا با هماهنگی کنگره و دولت، کمک‌های تسلیحاتی را به سمت سرزمین‌های اشغالی روانه کرد.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا و وزیران خارجه و دفاع او به‌صورت فعال راه را برای انجام حملات هوایی شدید ارتش اسراپیل در غزه هموار کردند هر چند در خصوص انجام عملیات زمینی گسترده در این باریکه با وجود اعلام حمایت از رژیم صهیونیستی، هشدارهایی را در این خصوص به مقام‌های تل آویو داده بودند.

روایتی از یک خبر| از حمایت تمام قد از اسرائیل تا تردید در ادامه ارسال کمک‌ها به این رژیم

اما با گذشت زمان و به جا ماندن آثار فاجعه‌بار جنایت در نوار غزه، اوضاع به یکباره تغییر کرد، تا جاییکه اختلاف نظر در وزارت خارجه آمریکا بر سر حمایت از رژیم صهیونیستی بروز کرده و بالا گرفت. از آنجا بود که این اختلاف‌ها به آژانس‌های دولت فدرال نیز گسترش پیدا کرد و به کنگره آمریکا نیز رسید. این نهاد تصمیم‌گیری که غالب قانونگذارانش رشیده طلیب تنها نماینده فلسطینی تبار مجلس نمایندگان را به علت اعلام مواضعش علیه اسرائیل نقره داغ کرده بودند، ظاهرا به عمق فاجعه در غزه پی بردند.

درحالیکه تلفات فلسطینی‌ها به صورت فزاینده بر اثر جنایات صهیونیست‌ها افزایش پیدا می‌کند و طبق اعلام وزارت بهداشت غزه تاکنون حدود ۱۳ هزار نفر در این منطقه به شهادت رسیدند، دولت و کنگره آمریکا با چالش‌های بزرگتری روبرو می‌شوند.

به تازگی کارکنان دولت فدرال آمریکا از وزارت خارجه گرفته تا سازمان اطلاعات مرکزی این کشور (ناسا) طی نامه‌هایی خواستار پیگیری آتش بس در جنگ اسرائیل علیه غزه توسط بایدن شدند. کارکنان کنگره در مقابل ساختمان آن تجمع‌های اعتراضی برگزار می‌کنند تا سکوت قانون‌گذاران در مقابل تلفات گسترده فلسطینی‌ها را محکوم نمایند.

اهمیت موضوع

شمار زیادی از آمریکایی‌ها از جمله حزب دموکرات پس از چندین هفته مشاهده تصاویر کودکان غرق در خون و خانواده‌های آواره در غزه، با حمایت دولت بایدن از کارزار نظامی رژیم صهیونیستی مخالفت کردند. نظرسنجی خبرگزاری آسوشیتدپرس و مرکز NORC در اوایل ماه نوامبر نشان داد که ۴۰ درصد عموم آمریکایی اعتقاد دارند که رژیم اسرائیل در واکنش به عملیات ۷ اکتبر پای خود را از حد معمول بسیار فراتر گذاشته است.

به تازگی یک نامه سرگشاده توسط ۶۵۰ کارمند با پیشینه‌های مذهبی مختلف از بیش از ۳۰ آژانس فدرال امضا شده که شامل کارکنان دفتر اجرایی رئیس جمهوری تا اداره سرشماری، وزارت امور خارجه، آژانس توسعه بین المللی امریکا و وزارت دفاع می شوند.

یکی از منصوبان سیاسی بایدن که به سازماندهی این نامه سرگشاده کمک کرده است، گفت که رد درخواست رئیس جمهوری برای فشار آوردن به نتانیاهو برای آتش بس طولانی مدت باعث شده است که برخی از کارکنان فدرال به نوعی احساس طرد شدگی کنند.

روایتی از یک خبر| از حمایت تمام قد از اسرائیل تا تردید در ادامه ارسال کمک‌ها به این رژیم

با وجود چنین شرایط که بر آمریکا حاکم شد، کنگره این کشور ماه آینده با یک دو راهی دشوار برای نحوه کمک نظامی به اسرائیل روبرو خواهد بود که این امر نیز از اختلاف نظرها بر سر چگونگی پیشبرد این موضوع نشات می گیرد.

در حالی که هر دو مجلس نمایندگان و سنا هفته گذشته به سرعت اقدام به تصویب قوانین دو حزبی برای جلوگیری از تعطیلی دولت کردند، آنها کمک دولت آمریکا به اوکراین و رژیم صهیونیستی که از قضا هردو در حال جنگ هستند را معلق گذاشتند. به همین خاطر در مورد نحوه قانون‌گذی برای این بودجه اضطراری قبل از پایان سال میلادی ابهاماتیبه وجود آمده است.

مجلس نمایندگان آمریکا در اوایل ماه جاری میلادی یک کمک ۱۴.۳ میلیارد دلاری به اسرائیل را تصویب کرد و مایک جانسون رئیس مجلس تازه منصوب شده آمریکا وعده داد که از قانون جداگانه‌ای حمایت کند که کمک به اوکراین را با اقدامات امنیتی شدیدتر در مرز امریکا و مکزیک ترکیب می کند.

ارزیابی

با وجود اینکه کمک‌های مالی و تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی یک کلید راهبردی برای آمریکا در منطقه است و حمایت از این رژیم به لحاظ منافع مالی و استراتژیک با موضوع کمک به اوکراین متفاوت است اما مساله ادامه کمک‌های تسلیحاتی واشنگتن به تل آویو در این برهه از زمان که فاجعه انسانی در غزه رخ می‌دهد، می‌تواند همانند مخالفت جمهوریخواهان با کمک به کی‌یف با بحران مواجه شود. هفته گذشته بایدن پیش‌نویس یک قانون در مورد تأمین بودجه موقت برای کار دولت فدرال را امضا کرد که از تصویب هر دو مجلس سنا و نمایندگان گذشته و کمک به اسرائیل و اوکراین را شامل نمی‌شود.

کمک‌های آمریکا به اسرائیل احتمالا قطع نخواهد شد و فقط ممکن است با اعمال فشار برخی از اعضای کنگره ارسال آنها مشروط شود و یا با محدودیت همراه شود. این رویکرد در کنگره آمریکا می‌تواند به نهادهای تصمیم گیرنده در کشورهای اروپایی نیز سرایت کند همانطور که از پیش حمایت غرب از رژیم صهیونیستی شدت کمتری به خود گرفته بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha