هشدار سئول به پیونگ‌یانگ در باره پرتاب احتمالی ماهواره جاسوسی

تهران – ایرنا - ارتش کره جنوبی امروز دوشنبه به کره شمالی هشدار داد تا آماده‌سازی پرتاب مجدد ماهواره جاسوسی خود را «سریعا متوقف» و در صورتی که بر این اقدام پافشاری کند، «تدابیر لازم» را اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ،‌ کانگ هو پیل، فرمانده عملیاتی ستاد مشترک نیروهای مسلح(JCS) این هشدار را درحالی مطرح کرد که وزیر دفاع کره جنوبی دیروز مدعی شد امکان پرتاب ماهواره جاسوسی نظامی «پیونگ یانگ» در هفته پیش رو وجود دارد.

وی گفت: ما به طور جدی به کره شمالی هشدار می‌دهیم تا پرتاب ماهواره جاسوسی نظامی خود را که در حال آماده سازی است، متوقف کند.

اگر کره شمالی برخلاف هشدار ما پرتاب این ماهواره نظامی جاسوسی را پیش ببرد، ارتش تدابیر لازم را برای حفظ جان و امنیت مردم اتخاذ می‌کند.

وی درباره «تدابیر لازم» توضیح بیشتری نداد اما گویا این دولت در نظر دارد درصورتی که کره شمالی پرتاب دیگری انجام دهند، توافقنامه نظامی بین دو کره در سال ۲۰۱۸ را تا حدودی معوق کند.

در این توافقنامه مناطق حائل و مناطق پرواز ممنوع در نزدیکی مرز دو کره برای ممنوعیت شلیک، رزمایش‌های دریایی و فعالیت‌های نظارتی مشخص شده است تا از درگیری‌های بین دو کره جلوگیری کند.

کره جنوبی گفته است که این توافقنامه جلوی آمادگی خود را در چنین زمانی می‌گیرد زیرا کره شمالی در طی سال‌ها بارها مفاد این توافقنامه را زیر پا گذاشته است و تنها اسما به آن پایبند است.

روز یکشنبه، شین وون شیک وزیر دفاع کره جنوبی گفت پرتاب ماهواره جاسوسی کره شمالی ممکن است پیش از پرتاب‌ نخستین ماهواره اکتشافی بومی کره جنوبی در روز ۳۰ نوامبر (۹ آذر) اتفاق بیفتد.

کانگ پیل هو این پرتاب احتمالی را «اقدامی تحریک آمیز» می‌داند که امنیت ملی کره جنوبی را تهدید می‌کند. وی تاکید کرد که این اقدام تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را درخصوص ممنوعیت کره شمالی از استفاده فناوری موشک‌های بالستیک نقض می‌کند.

وقتی از یکی از مقامات ستاد مشترک نیروهای مسلح درباره اعزام ناوهواپیمابر کارل وینسون آمریکا به کره جنوبی و ارتباط آن با اقدامات کره شمالی سوال شد،‌ گفت: درصورتی که پرتابی صورت بگیرد «تدابیر لازم» اتخاذ خواهد شد.

وی افزود: اعزام این ناو هواپیمابر پیش از این برنامه ریزی شده بود، پس ارتباط مستقیمی با این موضوع ندارد. اما اگر کره شمالی پرتاب را انجام دهد، می‌توان تدابیر لازم را در ارتباط با آن انجام داد.

ورود این ناوبر به کره جنوبی تنها یک ماه بعد از لنگر گرفتن ناوهواپیمابر رونالد رگان آمریکا در شهر بوسان صورت می‌گیرد. این ناو برای تقویت تعهدات بازدارندگی آمریکا نسبت به کره جنوبی دربرابر تهدیدات نظامی کره شمالی مستقر شد.

مقام دیگری از ستاد مشترک نیروهای مسلح نیز گفت از نزدیک روند آماده سازی پرتاب ماهواره جاسوسی کره شمالی را تحت نظر دارند اما نظری درباره زمان این پرتاب نداد.

وی افزود: کره شمالی در گذشته نیز اقدامات گمراه کننده ای انجام داده است، بنابراین نمی‌توانیم به آن پاسخی قطعی بدهیم.

در پی نشست کم نظیر کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه‌ در ماه سپتامبر(شهریور-مهر) نگرانی‌های وجود دارد که ممکن است کره شمالی فناوری و حمایت لازم برای برنامه‌های تسلیحاتی خود را از مسکو دریافت کرده باشد.

شین وون شیک وزیر دفاع کره جنوبی افزود که به نظر می‌رسد کره شمالی تقریبا تمامی مشکلات موتورهای ماهواره‌اش را با کمک روسیه رفع کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha