ادعای سئول: چین از همکاری با روسیه و کره شمالی سودی نمی‌برد

تهران– ایرنا- رئیس جمهوری کره جنوبی امروز دوشنبه در آستانه سفر به انگلیس مدعی شد، چین از روابط سه جانبه خود با روسیه و کره شمالی سودی نمی‌برد و این کشورها را دارای «منافع ناهمسو» ارزیابی کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی در مصاحبه ای با روزنامه انگلیسی که روز یکشنبه منتشر شد این سخنان را مطرح کرد. وی در آستانه سفر خود به انگلیس تاکید کرده است که چین نقش مهمی در افزایش آزادی، صلح و رفاه در شرق آسیا دارد.

رئیس جمهوری کره جنوبی گفت: چین باید در نظر بگیرد که تداوم روابط سه جانبه با روسیه و کره شمالی که منشور سازمان ملل و قطع نامه‌های شورای امنیت و سایر هنجارهای بین المللی را نقض کرده اند به اعتبار و جایگاه بین المللی این کشور کمکی نمی کند.

یون سوک یول همچنین درباره همکاری نظامی کره شمالی و روسیه ابراز نگرانی کرد و آن را نقض جدی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و اقدامی تحریک آمیز علیه صلح در شبه جزیره کره و همچنین شمال شرق آسیا و اروپا خواند. وی افزود: کره جنوبی، آمریکا و ژاپن می‌خواهند به این همکاری به طور فعالانه واکنش نشان دهند.

یون سوک یول ادامه داد: فراهم کردن تسلیحات برای روسیه توسط کره شمالی تنها جنگ اوکراین را طولانی تر می‌کند. به علاوه، اگر روسیه در ازای آن فناوری‌های نظامی خود را به کره شمالی عرضه کند، امنیت جمهوری کره (نام رسمی کره جنوبی) و صلح منطقه تهدید می‌شود.

در این مصاحبه یون سوک یول همکاری‌های امنیتی بیشتری با انگلیس را خواستار شد و گفت جهان با «بحران چندگانه» درگیری‌های متعدد و تهدید علیه انسانیت مواجه است.

یون همچنین بیان کرد سفر او به لندن در این هفته فرصتی است که‌ بتواند در زمینه فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی، امنیت سایبری، انرژی هسته ای، صنایع دفاع، بهداشت زیستی، هوافضا، مواد نیمه‌رسانا، انرژی‌های پاک و امور دریایی با لندن همکاری کند.

این سفر چهار روزه یون سوک یول به دعوت چارلز سوم پادشاه انگلیس صورت می‌گیرد.

به گفته دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی، یون سوک یول به همراه همسرش اولین مهمانان رسمی این شاه پس از تاجگذاری وی در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) خواهند بود. رئیس جمهوری کره جنوبی همچنین گفت که این سفر نشان دهنده اهمیت کشورش برای انگلیس به عنوان «شریک راهبردی» خود در منطقه هند-آرام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha