مجلس با تامین اعتبارات هلال‌احمر از محل درآمدهای ثبتی مخالفت کرد

تهران- ایرنا- نمایندگان با تامین بخشی از اعتبارات هلال احمر از محل درآمد حاصل از تعویض سندهای مالکیت (صدور سند تک برگ کاداستری) در لایحه برنامه هفتم توسعه مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در نشست علنی امروز - دوشنبه ۲۹ آبان - مجلس شورای اسلامی ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه برنامه هفتم در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان با پیشنهاد حذف بند الحاقی۴ ماده ۷۰ موافقت کردند.

در بند الحاقی ۴ ماده -۷۰ آمده است: در اجرای ماده (۱۷) قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و به منظور تقویت، پیشگیری، آمادگی و افزایش تاب آوری جامعه و کاهش آسیب های ناشی از حوادث و سوانح، تغییرات اقلیمی، ارتقای سرمایه اجتماعی و تقویت مشارکت های عمومی، افزایش مشارکت جوانان و داوطلبان کمک به امر سلامت، توسعه آموزش های همگانی و تخصصی و ارائه خدمت بشردوستانه و توسعه امورحمایتی و انجام وظایف و مسئولیت های مصرح قانونی و با رویکرد تقویت منابع مالی پایدار ۴۲ درصد از تمامی درآمدهای خدمت ثبتی مشتمل بر درآمد حاصل از خدمات ثبتی، درآمد حاصل از تعویض سندهای مالکیت (صدور سند تک برگ کاداستری)، درآمد حاصل از موضوع نیم درصد( ۵ %) مبلغ مندرج در اسناد رسمی، درآمد حاصل از صدور سند مالکیت مفروز اراضی کشاورزی و درآمد حاصل از اجرای قانون جامع حد نگار به جمعیت هلال احمر اختصاص می یابد.

محمد حسن آصفری در موافقت با این بند الحاقی گفت: تنها نهادی که در مواقع بحرانی کشور امداد رسانی انجام می دهد سازمان هلال احمر است و بودجه جاری هم ندارد و تنها منابع درآمد این سازمان همین موضوعات است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: سازمان هلال احمر با داشتن بیش از ۴۷۰۰ پست امدادی و ۳۰۰ مرکز امدادی، در تامین اعتبار خود مشکلاتی دارد و برای اینکه این نهاد بتواند خدمات رسانی درست داشته باشد، باید مورد حمایت قرار گیرد.

داود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با این بند الحاقی گفت: سازمان ثبت درآمدهای متعددی دارد که برای اهداف خاص تعریف شده است و ما در ردیف های سالانه عددهایی را برای طرح حدنگار تعریف می کنیم ، اما در این حکم آمده است که ۴۲ درصد این درآمدها را به هلال احمر دهیم قرار نیست اگر بخواهیم مشکل دستگاهی را حل کنیم از درآمد نهاد دیگری استفاده کنیم.

وی افزود: درآمد عمده سازمان ثبت مربوط به حوزه کاداست است که اگر ۴۲ درصد را به هلال احمر دهد نمی تواند اهداف مورد نظر خود را دنبال کند از این رو دولت به دلیل مغایرت با اصل ۷۵، مخالف این حکم است چون درآمدهای کاداست بخشی در سازمان ثبت هزینه می شود و بخشی دیگر در منابع عمومی دولت قرار می گیرد.

وی یادآورشد: در این بند می خواهیم بودجه نهاد عمومی را به نهاد غیر دولتی اختصاص دهیم که با این حکم مخالف هستیم و اگر هلال احمر کمبوداتی دارد، باید در جای دیگر جبران شود.

سپس پیشنهاد حذف این بند الحاقی از سوی حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر به رای گذاشته شد و نمایندگان با این پیشنهاد موافقت کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha