اتحادیه اروپا: از تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره جنگ غزه حمایت می‌کنیم

لندن – ایرنا – سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا پس از دروغ‌پردازی درباره آغاز درگیری‌ها در غزه و چشم‌پوشی از هفت دهه جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، ادعا کرد که این اتحادیه از تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره جرائم ادعایی در جنگ غزه حمایت می‌کند.

به گزارش ایرنا، پیتر استانو این مطلب را روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در بروکسل مطرح و ادعا کرد: همه ما آگاه هستیم که حماس هفتم اکتبر یک حمله تروریستی علیه غیرنظامیان در اسرائیل صورت داد و اسرائیل در حال اقدامات تلافی‌جویانه است. باید توجه داشت که اسرائیل جنگ را آغاز نکرد و این وضع توسط حماس تحمیل شده است. بنابراین موضع اتحادیه اروپا بر اساس مولفه‌های ناشی از شروع جنگ است.

وی مدعی شد که موضع اتحادیه اروپا درباره تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی از تحولات جنگ غزه تغییری نکرده است. «ما از کار دیوان کیفری بین‌المللی حمایت می‌کنیم. این یک نهاد مستقل و بی‌طرف است که اهداف سیاسی را دنبال نمی‌کند و ما هم درباره تصمیمات دادگاه دخالت نمی‌کنیم.»

این مقام اروپایی ادامه داد: «دیوان کیفری بین‌المللی در سال ۲۰۲۱ تحقیقاتی را در فلسطین آغاز کرد و رئیس دادگاه وظیفه دارد تا تمام جرائم ادعایی را در یک وضعیت خاص و فارغ از اینکه کجا رخ داده است بررسی کند.»

فشارها برای تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی درباره جرائم جنگی در غزه از سوی کشورها و نهادهای بین‌المللی رو به افزایش است. ژنرال کریم خان دادستان دیوان کیفری بین‌المللی چندی پیش در یادداشتی برای روزنامه گاردین نوشت: «دفتر من در رابطه با هر جنایت ادعایی در قلمرو کشور فلسطین توسط هر یک از طرفین صلاحیت دائمی دارد و این شامل صلاحیت قضایی برای بررسی وقایع جاری در غزه و کرانه باختری نیز می‌شود.»

وی افزود: «اسرائیل تعهدات روشنی در قبال جنگ با حماس دارد و این نه تنها شامل تعهدات اخلاقی، بلکه تعهدات قانونی هم می‌شود. این قوانین به وضوح در اساسنامه رم و کنوانسیون ژنو مشخص شده است».

هفته پیش وزیر امور خارجه ایرلند عنوان کرد که تحقیقات درباره جرائم جنگی در غزه از سوی دیوان کیفری بین‌المللی آغاز شده و دولت دوبلین از کار این نهاد بین‌المللی حمایت می‌کند. این درحالیست که انگلیس و آمریکا در سال ۲۰۲۱ از ورود دیوان کیفری بین‌المللی به پرونده اسرائیل مداخله کرده و بر جنایات وحشیانه این رژیم در فلسطین سرپوش گذاشتند.

یک سخنگوی نخست وزیر انگلیس هفته پیش به سوال ایرنا اینطور پاسخ داد که دولت لندن، گزارش دیوان کیفری بین‌المللی را در صورت انتشار مطالعه خواهد کرد. این اظهارات با توجه به حمایت‌های بی‌قید و شرط لندن از تل‌آویو می‌تواند بدین معنا باشد که دولت ریشی سوناک در مسیر گزارشی‌دهی این نهاد بین‌المللی مانع‌تراشی خواهد کرد.

احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه در جنگ غزه نیاز فوری است

پیتر استانو در ادامه نشست با خبرنگاران پیرامون آخرین تحولات جنگ در غزه ادعا کرد: موضع ما درباره حق اسرائیل برای دفاع از خود، ضمن احترام به قوانین بین‌المللی تغییری نکرده است.

بر اساس ادعای این مقام اروپایی، اولویت این اتحادیه «توقف رنج جمعیت غیر نظامی است و اروپا تلاش‌های زیادی را در این زمینه صورت می‌دهد.»

وی با تکرار مواضع خصمانه اتحادیه اروپا علیه حماس افزود: همانطور که اشاره کردم موضع ما این است که اسرائیل حق دارد تا از خود دفاع کند، اما در عین حال تاکید داریم که احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حفاظت از غیرنظامیان یک نیاز فوری است.

به گزارش ایرنا، نیروه‌های مقاومت فلسطین روز شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات غافلگیر کننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اشغالگر قدس آغاز کردند.

این رژیم برای تلافی و جبران شکست خود و توقف عملیات گروه‌های مقاومت، با کمک آمریکا و اکثر کشورهای غربی اقدام به بمباران مراکز درمانی و منازل مسکونی غزه کرده که تاکنون در اثر این اقدام جنایتکارانه بیش از ۱۳ هزار فلسطینی به شهادت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha