۱ آذر ۱۴۰۲، ۸:۵۳
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85298082
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

حفاظت مشارکتی آخرین راهکار برای حفظ محیط زیست است

سنندج- ایرنا- معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت:حفاظت مشارکتی آخرین راهکار حفظ محیط زیست است و امید می رود با توجه به اهمیت این مسئله در برنامه هفتم توسعه نگاه ویژه‌ای به این مهم شود.

حیدر ویسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ارتباط با حفاظت مشارکتی و اقتصادی محیط زیست، اظهار کرد: حفاظ مشارکتی برنامه ای است که جوامع محلی را در بر می گیرد و به عبارتی رویکرد جدیدی در حفاظت از عرصه های طبیعی و آخرین راهکار حفاظت از محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه کردستان هفت منطقه تحت مدیریت محیط زیست با مساحتی افزون بر ۲۷۹ هزار هکتار دارد، افزود: تاکنون به شیوه سنتی همواره از عرصه های طبیعی محافظت شده است که با توجه به محدود بودن امکانات و تجهیزات دیگر حفاظت به این روش جوابگو نیست.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: امروزه بیشتر کشورهای پیشرفته برای حفاظت از محیط زیست از توان و ظرفیت نیروهای مردمی استفاده می کنند.

ویسی با بیان اینکه کردستان کمتر از ۹۰ محیط بان دارد که در قالب یگان حفاظت از عرصه های تحت مدیریت این سازمان حفاظت می کنند، گفت: براساس استاندارد جهانی برای حفاظت از هر هزار هکتار وجود یک محیط بان الزامی است و این میزان در ایران به ازای هر ۶ هزار هکتار یک محیط بان و در کردستان هم به ازای هر چهار هزار هکتار یک محیط بان است.

وی یادآور شد: برنامه حفاظت مشارکتی و دخیل کردن جوامع محلی در حفاظت از عرصه های طبیعی در برنامه ششم توسعه آمده بود ولی در برنامه هفتم توسعه این مهم لحاظ نشده که سازمان محیط زیست به طور جد پیگیر گنجاندن این مسئله در این برنامه است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان اضافه کرد: در قالب برنامه حفاظت مشارکتی این اجازه به جوامع محلی داده می شود که اقدام به برگزاری تورهای طبیعت گردی و پرنده نگری و بازدید گروه های عکاسی کنند.

ویسی تاکید کرد: اگر امروز تالاب بین المللی زریبار مریوان به یکی از امن ترین تالاب ها برای حضور پرندگان وحشی تبدیل شده است در نتیجه فعالیت جوامع محلی است مردمانی که اجازه شکار نمی دهند و خود از حیات وحش این تالاب محافظت می کنند.

وی مهمترین تهدیدات زیست محیطی امروز را قاچاق، شکار غیرمجاز حیوانات و تخریب مراتع خواند و یادآور شد: حال نیاز است که برنامه و قوانین و مقررات و دستورالعملی وجود داشته باشد تا زمینه جلب مشارکت جوامع محلی را برای حفاظت از عرصه های طبیعی فراهم کنیم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: چند سال گذشته پویش شکستن اسلحه و قفس پرندگان در کردستان آغاز شد و در سراسر کشور گسترش یافت و مورد استقبال علاقمندان به محیط زیست قرار گرفت که این اقدام در نتیجه ارائه آموزش های لازم به جوامع محلی انجام شد.

ویسی با اشاره به اینکه اداره کل محیط زیست به تنهایی قادر به حافظت از عرصه های طبیعی نیست و در این راستا به همکاری و همراهی همه ارگان ها و مردم نیاز دارد، اظهار کرد: اکنون به طور رایگان گروه های توریستی از مناطق تحت مدیریت محیط زیست بازدید می کنند و اگر این مهم به جوامع محلی سپرده شود و آنها افزون بر حفاظت از آن می توانند درآمدی هم از این طریق بدست آورند که این مزایای فراوانی برای محیط زیست به دنبال خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha