۱۰ گروه تئاتر در قشم فعالیت می کنند

۳۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۰۴
کد خبر: 85298369
۱۰ گروه تئاتر در قشم فعالیت می کنند

قشم - ایرنا - سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم گفت: ۱۰ گروه تئاتر با حدود ۱۶۰ نفر عضو هنرمند و بازیگر هنرهای نمایشی زیر نظر این اداره در سرزمین آب و آفتاب فعالیت می کنند.

صالحه ایرانمنش روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، در توضیح شرایط حال حاضر هنرهای نمایشی در جزیره قشم، گفت: هنرمندان تئاتر نگین خلیج فارس در هشت ماه امسال چهار نمایش در فضای باز و پنج نمایش در سالن های دولتی این جزیره اجرا کردند و هنر خود را به نمایش گذاشتند.

وی ادامه داد: در مدت یادشده یکهزار و ۲۰۰ نفر از قشموندان، گردشگران و علاقمندان به نوستالژی هنر ششم به تماشای این نمایش ها نشستند.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم توضیح داد: نمایش های یادشده در قالب اجراهای صحنه ای، خیابانی، تعزیه یا پرده خوانی اجرا شده است.

ایرانمنش اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ مجوز برای نمایش تعزیه و هفت مجوز نیز برای سایر نمایش ها اعم از صحنه ای، خیابانی، تعزیه یا پرده خوانی، جُنگ و تقلید صدا و تردستی در قشم صادر شده است.

وی بیان کرد: اکنون ۲ گروه تئاتر ثبت شده در این جزیره وجود دارد، برخی گروه های نمایشی نیز در سامانه مربوطه ثبت نشده است اما فعال هستند و در زمان های خاص، نمایش تولید می کنند.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم از حضور یکی از گروه های تئاتر جزیره قشم در سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان هرمزگان خبر داد و گفت: در این جشنواره نمایش «شهربانو» به نویسندگی مجید کاظم زاده مژدهی و کارگردانی کمیل جعفری ساعت ۱۵ و ۱۷ امروز (سه شنبه) در سالن پلاتو تئاتر آفتاب شهر بندرعباس به روی صحنه می رود.

وی با انجام تعریفی از هنر ششم افزود: تئاتر به عنوان پدر همه هنرها، کهن ترین هنر، هنر در حال بودن، اعجاب آورترین هنر و چراغ روشنی بخش راه بشریت است، چراغی که رابطه بنیانی با تماشاگر دارد و سخاوتمندانه به تمام زبان‌ها سخن می‌گوید، این هنر زیبا هر چه ساده‌تر باشد، صمیمانه‌تر ما را به اعجاب‌آورترین مهارت بشری یعنی نمایش وصل می‌کند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان هرمزگان با حضور ۱۵ اثر و با شرکت ۱۵۰ هنرمند از امروز (سه شنبه تا پنجشنبه هفته جاری) در بندرعباس در حال برگزاری است.

از ۱۵ اثر یاد شده، هفت نمایش صحنه‌ای و هشت نمایش به صورت خیابانی در مکان‌های عمومی اجرا می‌شود که این آثار توسط حسن سبحانی، نصرالله قادری و امین سالاری مورد داوری قرار می‌گیرند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha