رییس شورای شهر: نقاط دچار آب گرفتگی دزفول پیش از بارندگی بعدی رفع شوند

دزفول – ایرنا – رییس شورای اسلامی شهر دزفول با اشاره به آب گرفتگی معابر دزفول در پی بارندگی شدید اخیر گفت: مشکل دفع آب‌های سطحی خیابان‌ها و نقاطی که دارای آب گرفتگی طولانی مدت شدند، باید پیش از بارندگی بعدی رفع شوند.

به گزارش ایرنا، سیدباقر موسوی فخر روز چهارشنبه در دویست و یکمین نشست رسمی شورای اسلامی شهر دزفول در صحن علنی این شورا، افزود: خوشبختانه دزفول به دلیل شرایطی که دارد هیچگاه با آب گرفتگی طولانی مدت چند روزه مواجه نمی‌شود ولی در بارندگی شدید اخیر برخی مناطق تا چند ساعت دچار آب گرفتگی شدند که رفع مشکل این خیابان‌ها باید در اولویت باشد.

وی با بیان اینکه آورد آب بارش پرحجم روزهای اخیر بیش از ظرفیت سیستم دفع آب‌های سطحی دزفول بود، ادامه داد: این موضوع موجب شد تا برخی مناطق با آب گرفتگی زیادی مواجه شوند که البته با قطع بارش‌ها به سرعت رفع شد.

رییس شورای اسلامی شهر دزفول با بیان اینکه مذاکرات پیرامون تدوین برنامه پنج ساله شهرداری دزفول آغاز شده است، گفت: شهردار دزفول فهرست نهایی طرح‌های عمرانی دزفول بر اساس اولویت را تدوین کرده است که با تایید نهایی شورا برای طراحی به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان مشاور طرح جامع شهرداری دزفول ارسال می‌شود.

پیشنهاد ایجاد واحد مستقل ماشین آلات شهرداری دزفول

موسوی فخر بیان کرد: تاکید قانون گذار برای برون سپاری خدمات شهری به پیمانکاران به منظور بازدهی و ارتقای بهره وری شهرداری‌ها بوده ولی به دلیل اینکه این ایده، بد اجرا شده در عمل برون سپاری به اهداف خود نرسیده است.

وی با طرح پیشنهاد ایجاد واحد مستقل ماشین آلات شهرداری دزفول افزود: پراکنده بودن ماشین آلات در مناطق و سازمان‌های شهرداری در شرایط بروز بحران می‌تواند مشکل ساز باشد که ایجاد واحد مستقل ماشین آلات به منظور افزایش بهره وری و ارتقای هم افزایی در مدیریت شهری موثر است.

شورا به دنبال تقابل با هیات تطبیق فرمانداری نیست

رییس شورای اسلامی شهر دزفول با اشاره به رد دفترچه عوارض شهرداری توسط هیات تطبیق فرمانداری این شهرستان تصریح کرد: تمام عوارض تعیین شده دفترچه عوارض شهرداری به استثنای محاسبه عوارض ساختمانی تایید شده است.

وی با تاکید بر اینکه این شورا به دنبال تقابل با هیات تطبیق فرمانداری نیست، گفت: رییس کمیسیون برنامه بودجه ماموریت دارد تا با واحد درآمدی شهرداری دزفول نسبت به اصلاح فرمول محاسبه عوارض ساختمانی و ایرادات هیات تطبیق در دفترچه عوارض شهرداری طی یک هفته اقدام کند.

موسوی فخر همچنین با تبریک هفته بسیج گفت: بسیج در هر عرصه مورد نیاز کشور ثابت کرد که پای کار نظام ایستاده و در هر عرصه ای که بسیج در آن وارد شده همواره با موفقیت همراه بوده است.

آب گرفتگی برخی نقاط دزفول در بارندگی اخیر کم سابقه است

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این آیین با اشاره به بارندگی‌های اخیر اظهارکرد: ثبت حدود ۱۰۰ میلی متر بارندگی در طی چند ساعت که می‌توانست هر شهر دیگری را با چالش مواجه کند با حضور میدانی و پرتلاش مدیران و کارکنان شهرداری و سایر دستگاه‌های خدمات رسان در دزفول به خوبی مدیریت شد.

محمدحسن پرآور با بیان اینکه فرصت رحمت بارش الهی نباید برای مردم ایجاد زحمت کند، ادامه داد: بارندگی‌های پرحجم روزهای اخیر که در۲ دهه گذشته کم سابقه بود مشکلات زیرساختی شهری در دزفول را نشان داد.

وی گستره آب گرفتگی در دزفول طی بارندگی اخیر را کم سابقه دانست و افزود: اگرچه ماندگاری آب در خیابان‌های شهر دزفول به دلیل موقعیت جغرافیایی و شیب دار بودن زمین کم است و آب به سرعت تخلیه می‌شود ولی حجم آب گرفتگی برخی نقاط مانند فرهنگ شهر کم سابقه بود که باید این موضوع به طور جدی پیگیری شود.

پرآور گفت: فهرست بندی مناطقی که حجم آب گرفتگی و ماندگاری آب در آن زیاد بود باید توسط شهرداری‌های مناطق احصا و حل این مناطق در اولویت قرار گیرد.

مهلت قانونی هیات تطبیق برای رد مصوبه‌های شورا ۱۵ روز است نه ۹ ماه

پرآور در بخش دیگری از این نشست با ذکر تذکر قانون بیان کرد: طرح دوباره موضوعی که یک بار در صحن شورا مطرح و توسط اعضا رای گیری و تعیین تکلیف شده مغایر قانونی است و باید این ماده قانونی در اداره نشست‌های شورای اسلامی شهر دزفول مورد توجه رییس شورا باشد.

وی با اشاره به رد دفترچه عوارض شهرداری دزفول توسط هیات تطبیق فرمانداری به عنوان یکی از مصوبه‌های شورا افزود: طبق قانون، هیات تطبیق باید حداکثر ۱۵ روز پس از مصوبه شورا نظر خود را مبنی بر رد مصوبه اعلام کند و اگر نظری در این مدت توسط هیات تطبیق به شورا ابلاغ نشد مصوبه خود به خود به مثابه تایید و قانون است.

این عضو شورای اسلامی شهر دزفول گفت: با توجه به اینکه تصویب دفترچه عوارض شهرداری دزفول توسط شورا مربوط به فروردین ماه است رد این دفترچه پس از ۹ ماه با وجود برگزاری نشست‌های متعدد و مشترک کارشناسی میان هیات تطبیق و شهرداری خلاف قانون است و شورا می‌تواند با استناد به قانون، دفترچه عوارض شهرداری را بدون اعمال اصلاح مورد نظر هیات تطبیق اجرا کند.

برون سپاری خدمات شهری تنها موجب چالش شهرداری‌ها شده است

رییس کمیسیون املاک و حقوقی شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این نشست با اشاره به لایحه صدور مجوز برگزاری مناقصه عمومی برای تامین نیروی انسانی ۲ منطقه شهرداری دزفول گفت: تداوم به کارگیری نیروهای شهرداری در قالب پیمانکاری اشکال قانونی است که این موضوع شهرداری و کارکنان آن را در کشور با چالش مواجه کرده است.

علیرضا زمانی‌راد افزود: پیمانکار واسطه بین شهرداری و کارکنان شهرداری است ولی تنها کار پیمانکار تهیه فهرست افراد و گرفتن پولی از شهرداری به عنوان واسطه است که این اجحاف به شهرداری و کارکنان شهرداری به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: برون سپاری خدمات شهرداری به پیمانکاران تنها موجب مشکل برای شهرداری‌ها شده است.

جذب به صورت پیمانکاری دروازه ورود بی‌ضابطه به شهرداری‌ها است

رییس کمیسیون املاک و حقوقی شورای اسلامی شهر دزفول بیان کرد: جذب نیرو از طریق پیمانکار دروازه ورود بی ضابطه افراد به شهرداری‌ها طی سال‌های اخیر بوده که حل این مشکل تنها با تصویب قانون توسط نمایندگان مجلس ممکن است.

وی ادامه داد: واسطه گری پیمانکار نه تنها موجب تحمیل هزینه بیشتر برای شهرداری می‌شود بلکه کارکنان و کارگران شهرداری که نحوه به کارگیری آنها به صورت پیمانکاری بوده است نیز هیچ چشم اندازی از آینده شغلی خود ندارند.

زمانی راد با اشاره به خسارت‌های بزرگ برون سپاری خدمات شهری در دزفول گفت: نتیجه برون سپاری خدمات شهرداری در دزفول این بوده است که امروز چیزی به نام سازمان‌های اتوبوسرانی، خدمات شهری و همچنین عمران شهری در دزفول وجود نداشته باشد و شهرداری حتی برای جدول کاری یک خیابان هم باید مناقصه برگزار کند تا پس از تعیین پیمانکار امکان اجرای آن وجود داشته باشد.

با مقصران تاخیر ۹ ماهه در تصویب دفترچه عوارض برخورد شود

رییس کمیسیون املاک و حقوقی شورای اسلامی شهر دزفول با انتقاد از تاخیر ۹ ماهه بررسی دفترچه عوارض و درنهایت رد این دفترچه توسط هیات تطبیق گفت: ۹ ماه است که شهرداری دزفول با درآمد سال ۱۴۰۱ کار می‌کند و این خسارت سنگینی به شهرداری است.

وی تعیین مقصر و برخورد با مقصران تاخیر ۹ ماهه در تصویب دفترچه عوارض ۱۴۰۲ شهرداری دزفول را خواستار شد و افزود: با توجه به اینکه رد دفترچه عوارض شهرداری چند ماه پس از پایان ۱۵ روزه هیات تطبیق بوده، از نظر قانونی این دفترچه تایید است و نیازی به اعمال اصلاح مورد نظر فرمانداری ندارد.

زمانی راد رای اعضا به تایید و اجرای دفترچه عوارض شهرداری را خواستار شد و اظهارکرد: متاسفانه برخلاف رویکرد تعاملی شورای اسلامی شهر دزفول با هیات تطبیق فرمانداری ولی رد مصوبه‌های شورا و بی‌احترامی به شورا توسط این هیات طی ماه‌های اخیر نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش داشته است.

دفترچه عوارض شهرداری دزفول در موعد مقرر تهیه و تصویب شد

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این نشست با اشاره به رد دفترچه عوارض شهرداری دزفول توسط هیات تطبیق فرمانداری گفت: دفترچه عوارض ۱۴۰۲ شهرداری دزفول در موعد مقرر در اسفند سال گذشته در زمان مقرر تهیه و تصویب شد.

علیرضا مجدی نسب افزود: دلیل رد دفترچه عوارض شهرداری دزفول انطباق نداشتن برخی فرمول‌های آن با قانون درآمدهای پایدار ابلاغی وزارت کشور است که این قانون اواخر سال ۱۴۰۱ به شهرداری‌ها ابلاغ شد این در حالی است که دفترچه عوارض شهرداری دزفول پیش از این ابلاغیه مصوب شده و به هیات تطبیق فرمانداری ارسال شده بود.

مجدی نسب بیان کرد: هیات تطبیق با توجه به مغایرت‌های دفترچه عوارض با قانون جدید درآمدهای پایدار ابلاغی وزارت کشور ابلاغی اسفند ۱۴۰۱ به این دفترچه اشکال‌هایی گرفت و آن رابرای اصلاح به شورا بازگرداند.

وی ادامه داد: بازگشت این دفترچه همزمان با تغییر شهردار و انتصاب شهردار جدید شد که در اولین اقدام شهردار دزفول نیز مسول واحد درآمدی شهرداری که دفترچه عوارض را تهیه کرده بود تغییر کرد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر دزفول ضمن قدردانی از تمام تلاش‌هایی که تیم واحد درآمدی شهرداری برای اصلاح دفترچه عوارض انجام داده است، گفت: به نظر می‌رسد که اشراف نداشتن این تیم به تدوین دفترچه، بخشی از دلایل رد دفترچه عوارض شهرداری باشد.

مخالف اصرار بر اجرای دفترچه عوارض بدون اعمال اصلاح مورد نظر فرمانداری هستم

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این نشست با اشاره به رد دفترچه عوارض شهرداری دزفول توسط هیات تطبیق فرمانداری گفت: هدف شورا تقابل با هیات تطبیق فرمانداری نیست به همین دلیل به منظور افزایش تعامل شورا و فرمانداری مخالف اصرار بر اجرای دفترچه عوارض بدون اعمال اصلاح مورد نظر فرمانداری هستم.

غلامعلی رسالتی با بیان اینکه دزفول شهر قانونی است و شورای اسلامی شهر دزفول بر اساس مر قانون عمل می‌کند، افزود: با توجه به اینکه هیات تطبیق تنها یک مورد از عوارض که مربوط به عوارض ساختمانی است را رد کرده با اصلاح این عوارض بر اساس نظر هیات طبیق موافق هستم.

شورای شهر دزفول اصلاح دفترچه عوارض شهرداری را تصویب کرد

به گزارش ایرنا، پس از طرح دیدگاه مختلف اعضای شورای اسلامی شهر دزفول با توجه به اینکه چند ماه از پایان فرصت ۱۵ روزه قانونی هیات تطبیق برای رد مصوبه شورا می‌گذرد، ابتدا اجرای این دفترچه بدون اعمال اشکالات هیات تطبیق فرمانداری با این استدلال که رد مصوبه شورا پس از مهلت قانونی بوده و اعتبار ندارد مورد رای قرار گرفت که تنها چهار عضو به آن رای دادند و مصوب نشد. در نهایت با تصویب شورای اسلامی شهر دزفول و تاکید رییس شورا ضمن ابلاغ سایر عوارض دفترچه که هیات تطبیق فرمانداری به آنها ایراد نگرفته است، اصلاح محاسبه عوارض ساختمانی به عنوان تنها ایراد هیات تطبیق در دستور کار کمیسیون برنامه و وبدجه قرار گرفت.

لایحه صدور مجوز برگزاری مناقصه عمومی برای تامین نیروی انسانی اداری، عمرانی و خدماتی منطقه یک و سه شهرداری دزفول و همچنین خرید خودروی نیسان بالابر برای منطقه یک از دیگر مصوبه‌های امروز شورای اسلامی شهر دزفول بود که اعضا به آنها رای مثبت دادند.

بارندگی‌های شدید روز دوشنبه که از ساعت های اولیه بامداد در دزفول و شهرهای مختلف خوزستان آغاز شد تا ساعت ها ادامه داشت و در شهرهای مختلف خوزستان موجب آب گرفتگی معابر شده بود.

این بارندگی شدید که اداره کل هواشناسی خوزستان از روز قبل از آن هشدار قرمز صادر کرده بود موجب تعطیلی مدارس خوزستان در شیفت صبح و عصر دوشنبه شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha