۳۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۲۱
کد خبر: 85298561
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغاز رزمایش مشترک آمریکا و فیلیپین در دریای جنوبی چین

تهران - ایرنا - رئیس‌جمهوری فیلیپین آغاز گشت‌زنی‌های دریایی و هوایی امروز سه‌شنبه با مشارکت ارتش‌های آمریکا و این کشور در دریای جنوبی چین را «ابتکاری قابل ملاحظه» نامید.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این رزمایش درحالی رسما اعلام شد که روابط نظامی این دو کشور در سال جاری میلادی افزایش یافته و دو طرف تصمیم گرفته اند شمار پایگاه‌هایی از فیلیپین که در دسترس ارتش آمریکا هستند را افزایش دهند.

فردینارد مارکوس جونیور رئیس جمهوری فیلیپین در صفحه مجازی ایکس(توییتر سابق) نوشت: این «ابتکار قابل ملاحظه» گواهی بر تعهد ما در زمینه افزایش همکاری‌های مشترک نیروهای ارتش دوکشور در انجام گشت‌زنی‌های دریایی و هوایی است.

این درحالی است که وی در اجلاسی در هاوایی درباره دریای چین جنوبی گفت: «وضعیت آن وخیم تر از قبل شده است» و ادعا کرد که ارتش چین به مرز ساحلی فیلیپین کمی نزدیک تر شده است.

سرهنگ یوجین هنری کابوسائو از فرماندهی جزیره لوزون گفته است این گشت‌زنی‌ها در شمالی ترین جزیره فیلیپن یعنی لوزون صورت می‌گیرد. این جزیره در ۱۰۰ کیلومتری تایوان قرار دارد.

چین می گوید اکثر دریای جنوبی چین را از طریق «خطوط نه‌گانه» ای که تا ۱۵۰۰ کیلومتر پایین تر از سرزمین اصلی آن ادامه دارد، دراختیار دارد و این به مناطق انحصاری اقتصادی(EZZs) مدعیان حاکمیت این آب‌ها مانند بروئنی، اندونزی، مالزی، فیلیپین و ویتنام نیز می‌رسد.

درحالی که پکن درحال گسترش تاسیسات نظامی خود در جزایر مصنوعی منطقه انحصاری اقتصادی فیلیپین است، مارکوس روابط خود را با واشنگتن احیا کرده است.

روابط فیلیپین با چین تیره و تار شده است زیرا ناوهای چینی و فیلیپینی بارها در آب‌هایی که دوطرف مدعی حاکمیت بر آن هستند، ورود کرده و باعث درگیری های جدی و تشدید تنش‌ها شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha