بهره‌برداری از مترو پرند به همت دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- خط مترو پرند پس از سال‌ها توقف در دولت سیزدهم تکمیل و آماده بهره‌برداری شده که نقش موثری در تسهیل حمل و نقل حومه‌ای کلان‌شهر تهران و رفت و آمد ساکنان شهر پرند و رباط‌کریم خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، شهر جدید پرند در ۳۵ کیلومتری غرب پایتخت و در حاشیه اتوبان ساوه واقع شده است؛ این شهر جدید در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و بر اساس آمارها روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین شهر جدید پرند و تهران در رفت و آمد هستند.

سال‌هاست که پروژه مترو پرند در دستور کار قرار گرفته است و به همین دلیل بهره‌برداری از خط مترو فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند، می‌تواند دغدغه‌های حمل و نقلی بخش قابل توجهی از مردم این منطقه را برطرف کند.

مطالعات پروژه خط مترو تهران- پرند یا همان قطار حومه‌ای در سال ۱۳۸۴ توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال ۱۳۹۱ طرح به شهرداری تهران واگذار شد. بر اساس برنامه‌ریزی اولیه، خط مترو پرند از ایستگاه شاهد در خط یک مترو منشعب شده و با طی مسیر ۵۰ کیلومتری با پنج ایستگاه به شهر پرند می‌رسد.

بخشی از این طرح به طول ۳۰ کیلومتر در محدوده حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول چهار کیلومتر در ابتدای سال ۱۳۹۵ و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی (ره) به طول ۲۶ کیلومتر در تابستان سال ۱۳۹۶ تکمیل و بهره‌برداری رسید، اما ۲۰ کیلومتر پایانی آن که شاه‌بیت خط متروی پرند است، به سرانجام نرسیده و در مرحله اجرا قرار داشت تا اینکه با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد.

دستور رئیس جمهور برای تکمیل مترو پرند

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ۱۷ آذر ماه سال گذشته (۱۴۰۱) در ادامه بازدید و بررسی طرح‌های نیمه‌تمام در شهرستان‌های استان تهران، به شهرستان رباط‌کریم سفر و از مترو پرند بازدید کرد.

بهره‌برداری از مترو پرند به همت دولت سیزدهم

وی در این سفر یک‌روزه ضمن بازدید از طرح‌های نیمه‌تمام و رو به پایان از جمله پروژه قطار شهری مترو، تصفیه‌خانه و فاضلاب شهری و همچنین ساخت ۵۰۰ واحد مسکونی در شهر پرند، در جریان پیشرفت فیزیکی طرح‌های نیمه‌کاره شهرستان قرار گرفت.

آیت‌الله رئیسی در این سفر همچنین به مسوولان دستور داد تا هرچه سریع‌تر موانع برداشته و باقیمانده مترو پرند را تکمیل کنند تا مردم غرب تهران از آن بهره‌مند شوند.

احداث و بهره‌برداری از خط مترو پرند می‌تواند شرایط را برای تردد و حمل و نقل ساکنان شهر جدید پرند و شهرستان رباط‌کریم تسهیل کند و پس از دستور رئیس جمهور، روند تکمیل این پروژه سرعت گرفت و حتی تست سرد مترو پرند در دولت سیزدهم انجام شده است. حال همه نواقص متروی پرند رفع شده و این پروژه آماده افتتاح و مسافرگیری است و بر اساس اعلام سخنگوی دولت تا پایان هفته جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

مترو پرند با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد

«علیرضا جعفری» مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در مورد مترو پرند، اظهار کرد: مصوبه ساخت پروژه قطار حومه‌ای پرند مربوط به سال ۱۳۸۹ است و کارهای اجرایی و مقدماتی آن در بخش زیرساختی از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و تا ۱۳۹۲ ادامه یافت.

بهره‌برداری از مترو پرند به همت دولت سیزدهم

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ به بعد کار، در عمل تعطیل شد و پروژه در ۱۴۰۰ با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد، بیان کرد: از سال ۱۴۰۰ با توجه به سیاست و برنامه‌های دولت سیزدهم با هدف بالا بردن کیفیت زندگی، تکمیل این پروژه سرعت گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این پروژه با اعتباری بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه‌های عمومی دولت، تامین اعتبار و تکمیل شده است.

رویکرد عدالت‌محوری دولت سیزدهم

شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح مترو در هفته جاری پرند بیان کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد متروی پرند روزانه حدود ۱۳ تا ۱۵ هزار مسافر را جابه‌جا کند که نقش موثری در حمل و نقل حومه‌ای کلان‌شهر تهران ایفا خواهد کرد.

وی افزود: بر اساس آمارهای منتشره، روزانه حدود ۳ میلیون سفر بین شهرها و شهرک‌های اقماری اطراف و کلان‌شهر تهران انجام می‌شود؛ بنابراین برنامه‌ریزی برای سازماندهی و ساماندهی این سفرها در چارچوب طراحی و اجرای زیرساخت‌های موثر ترابری از جمله قطار حومه‌ای در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: افتتاح مترو پرند تبلور رویکرد عدالت‌محور دولت سیزدهم در ایجاد دسترسی هر چه موثرتر عموم ساکنان در مناطق مختلف به سیستم‌ها و خدمات حمل و نقلی کارا و اقتصادی است و در آینده نزدیک شاهد توسعه این سیستم‌ها در حومه کلان‌شهرها خواهیم بود.

بهره‌برداری از مترو پرند به همت دولت سیزدهم

به گزارش ایرنا، بهره‌برداری از قطار حومه‌ای پرند می‌تواند شرایط را برای خدمت‌رسانی به ساکنان این منطقه و تردد و حمل و نقل مردم این منطقه تسهیل کند که تا پایان هفته جاری به بهره‌برداری می‌رسد؛ پروژه‌ای که در دولت سیزدهم پس از سال‌ها توقف تکمیل شد و با بهره‌برداری از این مترو سبب تسهیل رفت و آمد مردم این منطقه خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha